Pirelli: Dobré a špatné sady pneumatik? Nafouknutá kauza

Nico Rosberg na super-měkké směsi
Nico Rosberg na super-měkké směsi, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 11. června 2015 6:50
Sdílej:

Podle Pirelli nejsou mezi jednotlivými sadami pneumatik žádné velké rozdíly, jak někteří mylně usuzují z kombinace mezi Nicem Rosbergem a boxovou zídkou během kvalifikace na Velkou cenu Kanady.

Pilot Mercedesu si stěžoval na "špatnou" sadu super-měkkých pneumatik, která změnila ovladatelnost jeho vozu. Jeho tým poté prozradil, že provádí pečlivou analýzu pneumatik, aby pro klíčové okamžiky kvalifikace měli jeho piloti ty nejlepší kusy.

Podle jejich výrobce je celá záležitost přehnaná a mezi jednotlivými sadami pneumatik jsou pouze drobné rozdíly. Mnohem větší dopad na výkonnost má například vyvážení vozu či tlaky v pneumatikách - tedy věci, které mají týmy ve svých rukou.

"Myslím, že existují některé drobné variace, jako je hmotnost, ale taková už je povaha výroby. Rozdíly v produkci jsou extrémně nízké. Úroveň laboratorního testování a chemických vlastnosti pneumatik je rozsáhlá a pro veškeré testování, které provádíme, a vše v F1 provozujeme podle velmi precizních úrovní," uvádí Paul Hembery.

"Ale jsem si jistý tím, že u něčeho tak precizního, jako je F1, se počítá každý milimetr, pokud jde o tvar a formu - a něco takového může týmy ovlivňovat," uznává sportovní ředitel Pirelli pro Motorsport.

Rozdíly mezi pneumatikami jsou podle výrobce velmi malé, týmy jejich vlastnosti mohou ovlivnit více, např. změnou tlaku či vyvážením(foto: Pirelli)

Rosberg se po kvalifikaci v Kanadě sice podivoval nad tím, jak drobné rozdíly v uniformitě pneumatik mohou mít dopad na chování vozu, podle Hemberyho to ale zkrátka patří k životu.

"Pneumatiky se vyrábějí z pryže a zpevňujícího materiálu - nedělají se z tohoto pohledu ze stabilního materiálu. Nevyrábějí se z něčeho pevného, jako je kov, ale v přípravném procesu musíme být samozřejmě velmi precizní. Jakmile do nich začnete pumpovat vzduch a nafukovat je, pak přirozeně dochází k určitým variacím," dodává Hembery.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.