Výrobci motorů F1 pracují na rychlém řešení pro zlepšení zvuku motorů a jejich hlučnosti. Od roku 2016 bychom se měli opět dočkat rozdělení výfukového systému do dvou koncovek. Jak bude u současných turbomotorů řešen?
Zatímco Strategická skupina F1 představila několik návrhů na zrychlení vozů o 5 - 6 sekund od roku 2017, výrobci se během schůzky v Monaku dohodli na rychlejším řešení současného zvukového projevu turbomotorů.
Podle Motorsport.com všechny čtyři automobilky - Ferrari, Honda, Mercedes a Renault - pracují na pravidlu, které by je donutilo ke změně výfukového potrubí na monopostech již od příštího roku. V plánu je opět zavedení dvou povinných koncovek místo jediné.
Má se za to, že toto řešení přinese lepší zvuk, který je v zastřený kvůli současnému řešení turba, obtokového ventilu a jediné koncovky výfuku. Podle návrhu by pak byl rozdělený na dvě koncovky: jedna pro obtokový ventil, zatímco druhá by poskytovala zvuk přímo z motoru.
Tento návrh má být zaslán Strategické skupině F1, která bude hlasovat o jeho podpoře. Pokud bude většina pro, pak bude zapotřebí jednomyslné shody na pozdějším jednání Komise F1, která se sejde ještě před červencovým zasedáním Světové rady motorsportu FIA, která změny pravidel ratifikuje.
Výrobci motorů přemýšlejí o návratu dvou koncovek výfuku, aby pomohli ke zlepšenízvukového projevu současných V6 turbomotorů (foto: Renault Sport F1)
I když by dva výfuky nepřinesly zpět hluk původních atmosférických V8 motorů z roku 2013, měly by alespoň zvýšit hlučnost a přinést surovější zvuk. Šéf Renaultu Sport F1 tento návrh vítá: "Vítané je cokoliv, může zlepšit zvuk. Já jsem s tím spokojený. Nechci být negativní. Jen doufám, že to bude stačit," uvádí Abiteboul.
Mezi dalšími návrhy pro zlepšení zvukového projevu je snížení počtu převodových poměrů z osmi na šest a snaha donutit výrobce pohonných jednotek k tomu, aby své motory provozovaly ve vyšších otáčkách - blíže k maximu 15 000 ot/min. V současnosti týmy využívají nejvýše 11 - 12 tis. ot/min kvůli palivovým omezením.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.