Výrobci motorů ve Formuli 1 mají možnost vylepšovat své motory, pokud tím zvýší spolehlivost, bezpečnost nebo tím sníží náklady. Tímto způsobem často navyšovali i výkon, to se ale může změnit.
I před zavedením nových motorů, tedy když byly staré motory zmražené, existovalo pravidlo, podle kterého mohl probíhat vývoj. V letošní sezóně vývoj motorů probíhat může, ale tým za to musí „zaplatit“ několik žetonů. Pokud ale má problém například se spolehlivostí, žádné žetony ho to stát nebude, FIA si teď chce posvítit na to, aby touto cestou nezískávaly týmy primárně výkonnost.
FIA se totiž rozhodla, že ke každé úpravě motoru bez použití žetonu bude vyžadovat vysvětlení, jakým způsobem novinka zvýší spolehlivost.
„Všechny změny homologované pohonné jednotky za účelem zvýšení spolehlivosti by měly být předloženy FIA a kopie by měly být zaslané pro skupinu, která nad tímto problémem bude mít dohled,“ píše se v nové směrnici.
„Všechny takové požadavky s nezbytnými dalšími daty by měly být předloženy FIA minimálně 8 dní před prvním nasazením pohonné jednotky.“
Může zpřísnění pravidel uškodit Renaultu nebo Hondě? (foto: Honda Racing F1)
Dále jsou ve směrnici vyjmenovány položky, které je nutno uvést. Řadí se tam například referenční číslo starých a nových dílů nebo nákresy starých a nových dílů. FIA tak pravděpodobně reaguje na to, že motoráři využívají této skulinky v pravidlech na vývoj. Může to mít vliv, ale pokud budou inženýři chytří, tak i přes zpřísnění pravidel mohou nějaké díly pro výkonnost nasadit na motor bez využití žetonů.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.