Konec zvyšování výkonnosti motorů pod rouškou spolehlivosti?

Honda
Honda, foto: Honda Racing F1
Jan Pánek 24. května 2015 12:20
Sdílej:

Výrobci motorů ve Formuli 1 mají možnost vylepšovat své motory, pokud tím zvýší spolehlivost, bezpečnost nebo tím sníží náklady. Tímto způsobem často navyšovali i výkon, to se ale může změnit.

I před zavedením nových motorů, tedy když byly staré motory zmražené, existovalo pravidlo, podle kterého mohl probíhat vývoj. V letošní sezóně vývoj motorů probíhat může, ale tým za to musí „zaplatit“ několik žetonů. Pokud ale má problém například se spolehlivostí, žádné žetony ho to stát nebude, FIA si teď chce posvítit na to, aby touto cestou nezískávaly týmy primárně výkonnost.

FIA se totiž rozhodla, že ke každé úpravě motoru bez použití žetonu bude vyžadovat vysvětlení, jakým způsobem novinka zvýší spolehlivost.

„Všechny změny homologované pohonné jednotky za účelem zvýšení spolehlivosti by měly být předloženy FIA a kopie by měly být zaslané pro skupinu, která nad tímto problémem bude mít dohled,“ píše se v nové směrnici.

„Všechny takové požadavky s nezbytnými dalšími daty by měly být předloženy FIA minimálně 8 dní před prvním nasazením pohonné jednotky.“

Může zpřísnění pravidel uškodit Renaultu nebo Hondě? (foto: Honda Racing F1)

Dále jsou ve směrnici vyjmenovány položky, které je nutno uvést. Řadí se tam například referenční číslo starých a nových dílů nebo nákresy starých a nových dílů. FIA tak pravděpodobně reaguje na to, že motoráři využívají této skulinky v pravidlech na vývoj. Může to mít vliv, ale pokud budou inženýři chytří, tak i přes zpřísnění pravidel mohou nějaké díly pro výkonnost nasadit na motor bez využití žetonů.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.