MONAKO - 2. TRÉNINK; Ve druhém tréninku se jezdilo na suchu pouze úvodních 14 min, poté havaroval Merhi a další přestávku způsobil déšť. Znovu se jezdci vydali na mokrou trať až 10 min před koncem. Nejrychlejšího času dosáhly Mercedesy - Lewis Hamilton skončil o více než 7 desetin před svým týmovým kolegou Nicem Rosbergem, za nimi se seřadili Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen s Ferrari.
Odpoledne na piloty čekala již suchá trať, jako první toho využil Rosberg, jenž hned předvedl měřené kolo - 1:21,941 min. Protože ke konci meteorologové hlásili přeháňku, garáže hned opustilo dalších 17 monopostů.
Po 2 min na čele vystřídal Räikkönen (1:20,490) a Vettel (1:19,733 min) s Ferrari, kterému by měl sedět přechod na super-měkkou směs v průběhu tréninku. Maldonado musel využít únikovou uličku v Mirabeau a po osmi min se dopředu dostaly vozy Toro Rosso: Sainz 1:18,659 a Verstappen 1:19,023.
Piloti měli stále nasazené měkké pneumatiky a pořadí na čele se každou chvíli měnilo: Sainze tam vystřídal Kvjat (1:18,548), Rosberg (1:17,932) a Hamilton (1:17,192 min). Na rovince byl do té doby nejrychlejší Hülkenberg - 289,3 km/h.
Maldonado krátce po výjezdu na trať musel využít únikovou zónu v Mirabeau, problémytam ale měli i jiní jezdci (foto: Lotus F1 Team)
Veškeré snahy po 14 minutách přibrzdily červené vlajky poté, co Merhi naboural po smyku do zdi na výjezdu z tunelu, podobně jako kdysi Pérez nebo minulý rok Sutil.
"Roberto není zraněný poté, co ztratil kontrolu nad vozem při brzdění na výjezdu z tunelu. Trénink je zastaven a jeho vůz a trosky jsou odklízeny," informoval ihned Manor, jehož členové v upomínce na Bianchiho nosí červené náramky. Francouz zde minulý rok vybojoval dva body a stále leží v kómatu v nedaleké nemocnici v Nice.
Provoz byl obnoven po 7 minutách, kdy se na trati začaly objevovat kapky deště. Jako první se na nových super-měkkých pneumatikách objevil Maldonado. Podmínky však byly špatné, protože povrch dráhy byl velmi kluzký. "Hodně prší," hlásil Venezuelan, který si novou směs vyzkoušel v Monaku zatím jako jediný. "OK, je dovez auto zpět, prosím," dostává se mu odpovědi.
Na mokré trati nechtěl v úzkých uličkách Monaka nikdo riskovat(foto: Sauber Motorsport AG)
Poté všichni vyčkávali v boxech, z nichž během první půl hodiny nevyjel pouze Ericsson. Déšť stále sílil, v sobotu se ale očekává slunečno a suchá kvalifikace, lepší počasí s vyššími teplotami by mělo být i v neděli.
Verstappen mezitím vyvracel podezření, že druhý nejrychlejší čas zde dopoledne zajel na výpary: "Ne tak docela. Všichni si tím jsou jistí, ale nebylo to tím, že bych byl ohromně lehčí. Zkrátka si myslím, že na této trati máme dobré auto." Prozradil, že na simulátoru ujel na tomto okruhu téměř 300 kol.
S šéfem Red Bullu, Christianem Hornerem, byl chvíli čas si popovídat o zamýšleném návratu tankování: "Já s tím spíše nesouhlasím. Zbavili jsme se ho z nějakého důvodu, závody to nedělalo zábavnějšími. Ve Strategické skupině je spousta nových lidí, kteří tady tehdy nebyli. Pokud si vzpomenete na závody s tankováním, tak vzrušující nebyly - jen jste načasovali zastávku, jestli jste buď kratší nebo delší stint, a to určilo vaši strategii. Takže si myslím, že to je spíše stále na otevřenou debatu."
Jako první se na průzkum po dešťové přeháňce vydal McLaren(foto: Honda Racing F1)
30 min před koncem přestalo pršet a mechanici začali vysoušet boxovou uličku. Trať ale zůstávala mokrá a na průzkum vyrazil až 10 min před koncem Alonso následovaný Ricciardem, oba na intermediálkách.
Po chvíli se přidali také Kvjat a Button. Alonso na otázku, zda by chtěl pokračovat, odpověděl: "Ano, OK." V zatáčkách však s vozem viditelně bojoval, jeho kolo bylo v první sektoru o 7 sekund pomalejší než dříve, celkové časy byly o více než 23 sekund pomalejší.
Pět min před koncem již kroužilo 12 aut, nikdo se nedokázal zlepšit. Rosberg a Force Indie zkoušeli mokré pneumatiky, zbytek využíval přechodné. Nejrychlejší čas tak zůstal Hamiltonovi z úvodu odpolední části.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za čtvrtek celkem (vpravo)
Jako jediný se vůbec neukázal Ericsson, jeho Sauber stál kvůli mechanickému problému, který tým prošetřuje.
Nejrychlejší sektory a jejich součet
Maximální rychlosti: 1. Hülkenberg 289,3 km/h; 2. Hamilton 289,2 km/h; 3. Maldonado 288,6 km/h; 4. Vettel 288,3 km/h; 5. Massa 288,2 km/h; 6. Räikkönen 287,9 km/h; 7. Grosjean 287,8 km/h; 8. Bottas 287,3 km/h; 9. Pérez 286,4 km/h; 10. Nasr 286,1 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.