Andy Cowell, šéf vývoje motorů Mercedes, nepochybuje o tom, že Honda dokáže McLarenu postavit motor, se kterým budou moci vyhrávat závody i šampionáty.
Britský tým, který letos opět spojil své síly s Hondou, na své první body stále čeká. Podle Cowella však japonská automobilka zabere a přijde s dostatečně konkurenceschopnou pohonnou jednotkou: "Jsou McLarenem - Hondou. Můžou vyhrávat mistrovství světa."
Honda sice zaostává v oblasti výkony i spolehlivosti, na šéfa vývoje dominantního motoru přesto dokázala zapůsobit: "Způsobem, jakým se toho chopila, Honda budí hrůzu - svým přístupem, investicemi a odhodláním."
I dispozici má pro letošní sezónu také 9 vývojových žetonů, zatímco Mercedes jich využil 25 a jich zůstalo mu 7, Ferrari zbývá 10 a Renaultu 12. Příští rok bude moci využívat stejný počet jako konkurence: 25 žetonů. Může to stačit pro dostatečný pokrok?
"My jsme toho na pohonné jednotce změnili obrovské množství s využitím 25 žetonů. Třicet dva bylo velmi štědré. Dvacet pět žetonů stačí ke změně všeho, abych byl upřímný. A řekl bych, že čelí výzvě v podobě spolehlivosti, což nestojí žádné žetony," vysvětluje Cowell.
"Myslím, že dělají správnou věc. Zohledňují střednědobý - až dlouhodobý horizont. Nehrají to na tuto sezónu. Tohle je výzkum a vývoj, který je veřejně známý," pokračuje pro BBC, podle kterého Honda na Mercedes ztrácí kolem 110 koní poté, co sezónu začala dokonce s dvojnásobným deficitem.
Honda podle Mercedesu nebude v pokrocích omezena počtemvývojových žetonů (foto: McLaren)
Japonská automobilka letos zatím nevyužila zatím žádný z vývojových žetonů a nemá dokončený plán, pro co přesně a kolik jich využije. Už však tuší, že se bude muset zaměřit na svůj koncept spalování, případně také na MGU-K a MGU-H (více zde).
Momentálně se soustředí na vyřešení problémů se spolehlivostí a ovladatelností, aby mohla svou pohonnou jednotku využívat agresivněji. Závodní ředitel McLarenu Eric Boulier uznává, že dostihnout ostatní "v do posledního koně či kilowattu je obtížnější. A uprostřed toho máte tuto šedou oblast ovladatelnosti, která je velmi komplikovaná a která stojí hodně výkonnosti."
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.