Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier hodnotí poslední pokroky britského týmu, který na své první body stále čeká. Jeho piloti Fernando Alonso s Jensonem Buttonem vycházejí dobře a rádi by mu pomohli to dotáhnout letos na pátou příčku v šampionátu.
McLaren nedělá tak velké pokroky, jak někteří očekávali, přesto nehází flintu do žita. Ke konci sezóny se pokusí dohnat Force Indii, Lotus, Sauber a Toro Rosso a vybojovat páté místo. "Možná to vypadá hloupě, ale budeme bojovat o pozici, na které jsme minulý rok skončili. Stále to není dost dobré. Chceme vyhrávat a doufáme, že vyhrávat budeme. Musím však říct něco realistického," říká Boullier pro BBC.
Věří, že s novým dodavatelem pohonných jednotek mohou dosáhnout ještě letos pokroku: "Řekněme, že ve druhé části sezóny po letní přestávce budeme ve všech závodech postupovat pohodlně mezi nejlepších 10 v kvalifikaci a bojovat o hodně bodů - netvrdím, že o pódia. To by podle mě bylo velkým úspěchem."
Podle Boulliera závodního ředitele McLarenu se Hondě podařilo motor zlepšit o "50 %" od Austrálie, kdy jezdili se ztrátou 200 koní na Mercedes. Nechtěl však zabíhat do detailů, kolik ze ztráty na lídra šampionátu dělá šasi a kolik motor - obě strany podle něj musí ještě dost zabrat.
Před letošní sezónou získal britský tým posily, z Red Bullu například přišel nový šéf aerodynamiky Peter Prodromou, a vydal se novým směrem v aerodynamice. Už se tolik nehoní za maximálním přítlakem, místo toho preferuje konzistentní aerodynamiku a stabilnější řešení: "Z pohledu výkonnosti jsme na tom mnohem lépe."
McLaren je v aerodynamice stále pozadu, ve výkonu hodně ztrácí také Honda (foto: McLaren)
O kolik? "To nevím, abych byl upřímný. Řekněme, že přinejlepším stejně, což není vzhledem ke zcela novému konceptu špatné. Jezdí se s ním mnohem lépe, což pilotům umožňuje zacházet na limit vozu. To minulý rok nemohli. Z pohledu aerodynamiky jsme stále nevyvinutí, v příštích závodech proto přijde mnohem větší navýšení výkonnosti," prozrazuje Boullier.
Fernando Alonso je u nich nyní opravdu spokojený a svého přestupu z Ferrari nelituje. "Ulevilo se mu, že [s Ferrari] ukončil příběh, který byl velmi vyčerpávající - nevyhrával a z mnoha důvodů byl frustrovaný. Miluje tuto značku a tento tým. Samozřejmě, že Ferrari pro něj bylo jakožto pro každého pilota zvláštní. Ale k McLarenu má zvláštní vztah."
"Na profesionální úrovni jsme velmi transparentní," naznačuje Boullier, v čem může být rozdíl. "Pilotům nasloucháme. Nelžeme jim, což je velmi důležité. Věříme jim a oni důvěřují nám, a to je proti kterémukoliv jinému týmu velký rozdíl. Ví tedy, co děláme. Věří tomu, kam směřujeme, a zná kvalitu lidí."
Fernando Alonso je u McLarenu podle Erica Boulliera spokojený,odchodu z Ferrari nelituje (foto: McLaren)
Alonso odchodu z Ferrari nelituje, s Buttonem dobře spolupracujíAlonso s McLarenem podepsal tříletou smlouvu, která mu ročně zajišťuje téměř miliardu Kč (40 milionů dolarů). Naproti tomu jeho týmový kolega Jenson Button má smlouvu "1+1" - na sezónu 2015 s opcí na příští rok. Musel však přistoupit na snížení platu z 15 na 10 milionů dolarů (téměř čtvrt miliard korun ročně).
Závodního ředitele McLarenu ale nepřekvapuje, že se Alonsovi plně vyrovná: "Lidé považují Fernanda za jednoho z nejlepších pilotů a mají pravdu. Ale trochu tím podceňují Jensona. Když byl týmovým kolegou Lewise Hamiltona, vyrovnal se mu v rychlosti, vyhrál nad ním a někdy jej v kvalifikacích předčil."
"Jenson je skvělým pilotem a mají mezi sebou velmi dobrý pracovní vztah. Na počátku jsem si dával velký pozor na to, aby mezi nimi nebyl žádný stres. Dnes se vzájemně respektují. Pracují pro tým a tým pracuje pro ně. A to je fajn. Z této rovnováhy můžete vidět, že jsou oba dostatečně talentovaní na to, aby se jeden druhému vyrovnali a oba spolu trochu soupeřili," dodává.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.