BARCELONA - KVALIFIKACE ; Popáté se piloti utkali o nejlepší startovní pozici v letošním ročníku F1. Očekávalo se, zda Hamilton natáhne svou řadu letošních pole-position na číslo pět, ale chyba v posledním sektoru mu přisoudila "pouze" druhé místo.
Po dopoledním posledním tréninku, v zásadě nijak překvapivém, se rozpoutal boj o startovní pozice pro Grand Prix Španělska, úvodní závod letošní sezóny na evropské půdě. Mohlo by se zdát, že malou psychologickou výhodu má Nico Rosberg, jemuž se ve všech pasážích dařilo.
Lewis Hamilton navíc v posledním tréninku před kvalifikaci udělal v zatáčce Renault chybu a po najetí na obrubník a následném skluzu napříč tratí další pokusy o vylepšení času vzdal. Tím se posunul na druhé místo Sebastian Vettel, i když některé jeho průjezdy zatáček byly mírně diskutabilní (ovšem nebyl v tom sám, třeba Pastor Maldonado vytvořil přesně to samé).
Pětadvacet stupňů nad okruhem, o dvacet více na trati, slunečno a lehce větrno, takové jsou podmínky kvalifikace.
1. část kvalifikace:
První část kvalifikace začala velice rozvláčně, pilotům to trvalo téměř dvě minuty, než se na trať vydal Roberto Mehri. Zatímco většina startovního pole zůstala na oranžově označených pneumatikách - tvrdé sadě, McLaren a Hülkenberg nechtěli riskovat a vyjeli na bílých.
Tedy v případě McLarenu to trvalo hodně dlouho, prakticky celou první polovinu strávili Button i Alonso v boxech. Mercedes ukázal, že si s ostatními piloty hodlá hrát - posuďte sami: první měřené kolo Hamilton/Rosberg - 1:36,471/1:43,689, ale pak stříbrné šípy vyrazily vpřed a časy spadly podstatně níže: Lewis 1:27,322, Nico 1:27,677.
V závěru první části kvalifikace ještě oba piloti tyto časy zlepšili. Finiš byl velice dramatický, protože nakrátko se v nebezpečné zóně objevily oba McLareny a Red Bully, ale nakonec se zdařilo se prodrat do druhé kvalifikační části. Černý Petr tak zůstal Pérezovi, Hülkenbergovi, Ericssonovi a podle očekávání oběma vozům Manor.
Nepostupující: Ericsson, Hülkenberg, Pérez, Stevens, Merhi.
II. část kvalifikace:
Opět se čekalo téměř dvě a půl minuty, než se na trati objevil Felipe Nasr, teprve pak vyrazila celá enkláva. Tentokrát si pojistil vedení Nico Rosberg, jemuž stačil jeden výjezd k postupu do třetí části kvalifikace.
Podobně na tom byl Hamilton, Räikkönen, Vettel a Bottas - tahle pětice se spokojila s jediným rychlým kolem a pak v boxech čekala, co se bude dít dál. Přes veškerou snahu ostatních se jako jediný zlepšil pouze Felipe Massa, jenž svůj čas posunul z hodnoty 1:26,484 o tři desetiny - a také Felipe Nasr, jemuž ani vylepšení původního času 1:28,986 nepomohlo.
Nepostupující: Grosjean, Maldonado, Alonso, Button, Nasr.
III. část kvalifikace:
Po dvou a půl minutách vyrazil na trať Bottas a stanovil základní hranici hodnoty 1:25,880. Postupně se přes něj dostaly oba mercedesy a Vettel, poměrně v pozadí zůstal Räikkönen, ale ten ještě využil sadu z předchozí části tréninku. V boxech zůstali oba piloti Red Bullu, Sainz a Massa, kteří spoléhali na jediné ostré kolo v samotném závěru tréninku.
Celá smečka se vydala do boje tři minuty před koncem kvalifikace, zlepšení (pochopitelně kromě těch, kteří v první polovině Q3 zůstali v boxech) zaznamenali Räikkonen, což mu ale nestačilo na vylepšení jeho pozice, a pak oba mladíci v barvách Toro Rosso. Hamilton už po projetí technické pasáže v posledním sektoru věděl, že si čas nezlepší a hodnota 1:25,170 to potvrdila.
Své maximum nepřekonal ani Rosberg (1.24,754), ani Vettel (1:25,480), Bottasovi nepomohlo druhé kolo rychlejší o 0,096 toho prvního. Vinu na poněkud horších časech mohly mít i změněné povětrnostní podmínky, zejména vítr, který v samotném závěru vanul o něco rychleji.
Rosberg tak po čtyřech kvalifikacích konečně prolomil Hamiltonovu nadvládu, a zároveň potvrdil dominanci Mercedesu - stříbrnozelené monoposty byly jediné, které se v kvalifikaci dostaly pod čas 1:25.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.