BARCELONA - KVALIFIKACE ; Popáté se piloti utkali o nejlepší startovní pozici v letošním ročníku F1. Očekávalo se, zda Hamilton natáhne svou řadu letošních pole-position na číslo pět, ale chyba v posledním sektoru mu přisoudila "pouze" druhé místo.
Po dopoledním posledním tréninku, v zásadě nijak překvapivém, se rozpoutal boj o startovní pozice pro Grand Prix Španělska, úvodní závod letošní sezóny na evropské půdě. Mohlo by se zdát, že malou psychologickou výhodu má Nico Rosberg, jemuž se ve všech pasážích dařilo.
Lewis Hamilton navíc v posledním tréninku před kvalifikaci udělal v zatáčce Renault chybu a po najetí na obrubník a následném skluzu napříč tratí další pokusy o vylepšení času vzdal. Tím se posunul na druhé místo Sebastian Vettel, i když některé jeho průjezdy zatáček byly mírně diskutabilní (ovšem nebyl v tom sám, třeba Pastor Maldonado vytvořil přesně to samé).
Pětadvacet stupňů nad okruhem, o dvacet více na trati, slunečno a lehce větrno, takové jsou podmínky kvalifikace.
1. část kvalifikace:
První část kvalifikace začala velice rozvláčně, pilotům to trvalo téměř dvě minuty, než se na trať vydal Roberto Mehri. Zatímco většina startovního pole zůstala na oranžově označených pneumatikách - tvrdé sadě, McLaren a Hülkenberg nechtěli riskovat a vyjeli na bílých.
Tedy v případě McLarenu to trvalo hodně dlouho, prakticky celou první polovinu strávili Button i Alonso v boxech. Mercedes ukázal, že si s ostatními piloty hodlá hrát - posuďte sami: první měřené kolo Hamilton/Rosberg - 1:36,471/1:43,689, ale pak stříbrné šípy vyrazily vpřed a časy spadly podstatně níže: Lewis 1:27,322, Nico 1:27,677.
V závěru první části kvalifikace ještě oba piloti tyto časy zlepšili. Finiš byl velice dramatický, protože nakrátko se v nebezpečné zóně objevily oba McLareny a Red Bully, ale nakonec se zdařilo se prodrat do druhé kvalifikační části. Černý Petr tak zůstal Pérezovi, Hülkenbergovi, Ericssonovi a podle očekávání oběma vozům Manor.
Nepostupující: Ericsson, Hülkenberg, Pérez, Stevens, Merhi.
II. část kvalifikace:
Opět se čekalo téměř dvě a půl minuty, než se na trati objevil Felipe Nasr, teprve pak vyrazila celá enkláva. Tentokrát si pojistil vedení Nico Rosberg, jemuž stačil jeden výjezd k postupu do třetí části kvalifikace.
Podobně na tom byl Hamilton, Räikkönen, Vettel a Bottas - tahle pětice se spokojila s jediným rychlým kolem a pak v boxech čekala, co se bude dít dál. Přes veškerou snahu ostatních se jako jediný zlepšil pouze Felipe Massa, jenž svůj čas posunul z hodnoty 1:26,484 o tři desetiny - a také Felipe Nasr, jemuž ani vylepšení původního času 1:28,986 nepomohlo.
Nepostupující: Grosjean, Maldonado, Alonso, Button, Nasr.
III. část kvalifikace:
Po dvou a půl minutách vyrazil na trať Bottas a stanovil základní hranici hodnoty 1:25,880. Postupně se přes něj dostaly oba mercedesy a Vettel, poměrně v pozadí zůstal Räikkönen, ale ten ještě využil sadu z předchozí části tréninku. V boxech zůstali oba piloti Red Bullu, Sainz a Massa, kteří spoléhali na jediné ostré kolo v samotném závěru tréninku.
Celá smečka se vydala do boje tři minuty před koncem kvalifikace, zlepšení (pochopitelně kromě těch, kteří v první polovině Q3 zůstali v boxech) zaznamenali Räikkonen, což mu ale nestačilo na vylepšení jeho pozice, a pak oba mladíci v barvách Toro Rosso. Hamilton už po projetí technické pasáže v posledním sektoru věděl, že si čas nezlepší a hodnota 1:25,170 to potvrdila.
Své maximum nepřekonal ani Rosberg (1.24,754), ani Vettel (1:25,480), Bottasovi nepomohlo druhé kolo rychlejší o 0,096 toho prvního. Vinu na poněkud horších časech mohly mít i změněné povětrnostní podmínky, zejména vítr, který v samotném závěru vanul o něco rychleji.
Rosberg tak po čtyřech kvalifikacích konečně prolomil Hamiltonovu nadvládu, a zároveň potvrdil dominanci Mercedesu - stříbrnozelené monoposty byly jediné, které se v kvalifikaci dostaly pod čas 1:25.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.