BARCELONA - 3. trénink na okruhu Circuit de Catalunya už bude předzvěstí ostré kvalifikace. V popředí se prozatím nic moc nemění, včerejší druhá část tréninkových jízd byla doménou Mercedesu, jemuž se více či méně úspěšně pokoušelo konkurovat Ferrari. Dnes to bylo ve stejném duchu.
Poslední "osahání trati nanečisto", tak bychom mohli nazvat dopolední trénink s pořadovým číslem 3, po němž už všichni účastníci Grand Prix Španělska dvě hodiny po poledni vyrazí k ostrému boji o startovní posty do závodu.
Na trati je příjemné jasné počasí, takže v ochozech panuje dobrá nálada. Je ještě dopoledne, tak se dá předpokládat, že teplota časem ještě povyleze, zatím je teplota trati 20 stupňů, vzduch je o dva stupínky vyšší.
Prvním pilotem na trati byl Pastor Maldonado. Ten se však rychle vrátil do boxů, takže první desetiminutovce dominoval Daniel Ricciardo časem 1:29,027, ovšem s Damoklovým mečem nad hlavou, protože ho trápila technika.
Mechanici Lotusu měli v noci napilno, tým dokonce pracoval i přes tzv. "večerku" (foto: Lotus F1 Team)
Druhá desetiminutovka patřila vozům Ferrari, nejlepší čas zajel Räikkönen (1:27,330) následovaný kolegou Vettelem (1:27,840). Hamilton se úvodních dvacet minut zdržoval v boxech mimo kokpit, ale na dobré náladě mu to vůbec nic nebralo.
První třetinu tréninku využilo k vyzkoušení svých vozů 13 pilotů, z toho osm jich dokázalo pokořit hranici 1:30. Krásné počasí dokazuje i stoupající teplota - po dvaceti minutách už se vyšplhala na 26 stupňů (na trati už to je téměř čtyřicet, což jsou včerejší hodnoty).
Red Bull opět na trati pouze s jedním vozem, dnes jezdí Ricciardo, který se dostal s časm 1:27,046s do čela, avšak podařilo se mu to na středně-tvrdé sadě pneumatik, přezul zatím jako první s jediný. Jeho týmový kolega Kvjat však sedí v garáži a na jeho voze se pracuje.
Rosberg si mezitím stěžoval na špatné zahřívání zadních brzd. Zatím vyjíždí na trať Hamilton, Rosberg svůj čas zlepšuje a Mercedes jde do čela, Hamilton ztratil 0,188s.
Po polovině třetího tréninku musíme konstatovat, že se žádné zásadní změny nedějí. Hamilton při svém výjezdu na trať dopracoval k času 1:26,956, a i když ho vzápětí překonal Rosberg (1:26,777), mohou být oba piloti třícípé hvězdy v klidu, protože třetí místo zatím zaujal Ricciardo časem 1:27,048s.
Hamilton však vzápětí zvedl divákům adrenalin, protože v táhlé zatáčce Renault v prvním sektoru najel příliš zeširoka a kluzký okraj mu přivodil douhý kluz, zastavení napříč, tudíž i žluté vlajky a zničenou sadu pneumatik. Po půlhodině byl jediným pilotem bez času Daniil Kvjat.
Pořadí po půl hodině: Rosberg (1:26,777), Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Bottas, Vettel, Alonso, Verstappne, Massa, Sainz, Maldonado, Button, Grosjean, Ericsson, Nasr, Hülkenberg, Pérez, Stevens, Merhi.
Mercedes opět na čele (foto: Mercedes F1 Team)
Po čtyřiceti minutách dochází k jakémusi uklidnění, většina vozů je v boxech a dá se očekávat, že do závěrečné třetiny si vyzkouší druhou variantu pneumatik, k níž doposud sáhl zatím jen Ricciardo. Po čtyřiceti minutách si do kokpitu sedl konečně i Daniil Kvjat, tak se ho snad dočkáme i na trati. Prozatímní pořadí: Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Bottas a Vettel.
Red Bull s Daniilem Kvjatem vyjel na okruh, jeho nejlepší čas stačí na desáté místo a má hodnotu 1:28,795s. První jeho seznámení s tratí však bylo podstatně horší - 1:36,583.
Poslední desetiminutovka už je ve znamení boje na měkčí směsi - základní čast stanovili oba piloti Williamsu - Bottas 1:26,682, Massa 1:27,207. Pak ale vyrazili na trať zástupci Ferrari a Mercedesu a do čela šel opět Rosberg: 1:26,021, za ním Vettel (1:26,177), ovšem s hrozbou, že kvůli příliš širokému výjezdu ze zatáčky o tento čas přijde, všechna kola totiž byla už za hranicí tratě. Hamilton chyboval v poslední technické pasáži před cílem a zařadil se na třetí místo - 1:26,222.
Kimi Räikkönen zajel kolo o osm desetin pomalejší než jeho týmový kolega Vettel a na nejrychlejší čas ztrácí 0,923s. Tým jej potom rádiem informoval, že mají špatné nastavení a jeho inženýr se mu za chybu omluvil. "Výborné, výborné," odpověděl sarkasticky Fin.
Poslední část třetího tréninku už byla víceméně vyčkávací, jediný, kdo se snažil, byl Daniil Kvjat, ovšem první pokus mu příliš nevyšel, nakonec se prodral aspoň na deváté místo. O to více se kamery v závěrečné části tréninku toulaly po boxech, kde byl k vidění například Jonathan Palmer, bývalý pilot stájí RAM, Zakspeed, Tyrrell a účastník i jedné Grand Prix na Williamsu, nebo Jean Alesi, dlouholetý jezdec v barvách Ferrari, Benettonu, dále stájí Sauber, Prost a Jordan, tento Francouz s italskými předky má na svém kontě 201 Grand Prix.
Počty kol ujeté ve 3. tréninku
Už za dvě hodiny vypukne vše naostro - podle výsledků, které nelze považovat za zcela směrodatné, ale leccos mohou naznačit, půjde nejspíš o boj mezi piloty Mercedesu, bylo by však milé, kdyby Ferrari měly k tomu také co říci.
Nejrychlejší sektory
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.