BARCELONA - 3. trénink na okruhu Circuit de Catalunya už bude předzvěstí ostré kvalifikace. V popředí se prozatím nic moc nemění, včerejší druhá část tréninkových jízd byla doménou Mercedesu, jemuž se více či méně úspěšně pokoušelo konkurovat Ferrari. Dnes to bylo ve stejném duchu.
Poslední "osahání trati nanečisto", tak bychom mohli nazvat dopolední trénink s pořadovým číslem 3, po němž už všichni účastníci Grand Prix Španělska dvě hodiny po poledni vyrazí k ostrému boji o startovní posty do závodu.
Na trati je příjemné jasné počasí, takže v ochozech panuje dobrá nálada. Je ještě dopoledne, tak se dá předpokládat, že teplota časem ještě povyleze, zatím je teplota trati 20 stupňů, vzduch je o dva stupínky vyšší.
Prvním pilotem na trati byl Pastor Maldonado. Ten se však rychle vrátil do boxů, takže první desetiminutovce dominoval Daniel Ricciardo časem 1:29,027, ovšem s Damoklovým mečem nad hlavou, protože ho trápila technika.
Mechanici Lotusu měli v noci napilno, tým dokonce pracoval i přes tzv. "večerku" (foto: Lotus F1 Team)
Druhá desetiminutovka patřila vozům Ferrari, nejlepší čas zajel Räikkönen (1:27,330) následovaný kolegou Vettelem (1:27,840). Hamilton se úvodních dvacet minut zdržoval v boxech mimo kokpit, ale na dobré náladě mu to vůbec nic nebralo.
První třetinu tréninku využilo k vyzkoušení svých vozů 13 pilotů, z toho osm jich dokázalo pokořit hranici 1:30. Krásné počasí dokazuje i stoupající teplota - po dvaceti minutách už se vyšplhala na 26 stupňů (na trati už to je téměř čtyřicet, což jsou včerejší hodnoty).
Red Bull opět na trati pouze s jedním vozem, dnes jezdí Ricciardo, který se dostal s časm 1:27,046s do čela, avšak podařilo se mu to na středně-tvrdé sadě pneumatik, přezul zatím jako první s jediný. Jeho týmový kolega Kvjat však sedí v garáži a na jeho voze se pracuje.
Rosberg si mezitím stěžoval na špatné zahřívání zadních brzd. Zatím vyjíždí na trať Hamilton, Rosberg svůj čas zlepšuje a Mercedes jde do čela, Hamilton ztratil 0,188s.
Po polovině třetího tréninku musíme konstatovat, že se žádné zásadní změny nedějí. Hamilton při svém výjezdu na trať dopracoval k času 1:26,956, a i když ho vzápětí překonal Rosberg (1:26,777), mohou být oba piloti třícípé hvězdy v klidu, protože třetí místo zatím zaujal Ricciardo časem 1:27,048s.
Hamilton však vzápětí zvedl divákům adrenalin, protože v táhlé zatáčce Renault v prvním sektoru najel příliš zeširoka a kluzký okraj mu přivodil douhý kluz, zastavení napříč, tudíž i žluté vlajky a zničenou sadu pneumatik. Po půlhodině byl jediným pilotem bez času Daniil Kvjat.
Pořadí po půl hodině: Rosberg (1:26,777), Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Bottas, Vettel, Alonso, Verstappne, Massa, Sainz, Maldonado, Button, Grosjean, Ericsson, Nasr, Hülkenberg, Pérez, Stevens, Merhi.
Mercedes opět na čele (foto: Mercedes F1 Team)
Po čtyřiceti minutách dochází k jakémusi uklidnění, většina vozů je v boxech a dá se očekávat, že do závěrečné třetiny si vyzkouší druhou variantu pneumatik, k níž doposud sáhl zatím jen Ricciardo. Po čtyřiceti minutách si do kokpitu sedl konečně i Daniil Kvjat, tak se ho snad dočkáme i na trati. Prozatímní pořadí: Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Bottas a Vettel.
Red Bull s Daniilem Kvjatem vyjel na okruh, jeho nejlepší čas stačí na desáté místo a má hodnotu 1:28,795s. První jeho seznámení s tratí však bylo podstatně horší - 1:36,583.
Poslední desetiminutovka už je ve znamení boje na měkčí směsi - základní čast stanovili oba piloti Williamsu - Bottas 1:26,682, Massa 1:27,207. Pak ale vyrazili na trať zástupci Ferrari a Mercedesu a do čela šel opět Rosberg: 1:26,021, za ním Vettel (1:26,177), ovšem s hrozbou, že kvůli příliš širokému výjezdu ze zatáčky o tento čas přijde, všechna kola totiž byla už za hranicí tratě. Hamilton chyboval v poslední technické pasáži před cílem a zařadil se na třetí místo - 1:26,222.
Kimi Räikkönen zajel kolo o osm desetin pomalejší než jeho týmový kolega Vettel a na nejrychlejší čas ztrácí 0,923s. Tým jej potom rádiem informoval, že mají špatné nastavení a jeho inženýr se mu za chybu omluvil. "Výborné, výborné," odpověděl sarkasticky Fin.
Poslední část třetího tréninku už byla víceméně vyčkávací, jediný, kdo se snažil, byl Daniil Kvjat, ovšem první pokus mu příliš nevyšel, nakonec se prodral aspoň na deváté místo. O to více se kamery v závěrečné části tréninku toulaly po boxech, kde byl k vidění například Jonathan Palmer, bývalý pilot stájí RAM, Zakspeed, Tyrrell a účastník i jedné Grand Prix na Williamsu, nebo Jean Alesi, dlouholetý jezdec v barvách Ferrari, Benettonu, dále stájí Sauber, Prost a Jordan, tento Francouz s italskými předky má na svém kontě 201 Grand Prix.
Počty kol ujeté ve 3. tréninku
Už za dvě hodiny vypukne vše naostro - podle výsledků, které nelze považovat za zcela směrodatné, ale leccos mohou naznačit, půjde nejspíš o boj mezi piloty Mercedesu, bylo by však milé, kdyby Ferrari měly k tomu také co říci.
Nejrychlejší sektory
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.