Navýšením počtu pohonných jednotek na jezdce se bude 14. května zabývat Strategická skupina Formule 1. Podle závodního ředitele by to nemuselo vést k vyšším nákladům, ale paradoxně by to pro týmy mohlo být levnější řešení.
Pravidla povolují letos využití maximálně čtyř pohonných jednotek pro každý vůz. Kvůli problémům se spolehlivostí ale někteří výrobci motorů v čele s Renaultem žádají o navýšení jejich počtu na loňských pět. Týmy s tím souhlasí, ty menší se však obávají nárůstu nákladů o 750 000 až 1 milion Eur. K tomu by ale nemusel dojít.
"Zatím jsem ten návrh neviděl, bude probírán v rámci strategické skupiny. Myslím si, že si musíme počat na její výsledek. Předpokládá a doufám, že bude rozumný," uvádí Eric Boullier, jehož McLaren letos přesedlal z Mercedesu na Hondu, která se letos do F1 po 6 letech vrátila, a proto s novým formátem motorů teprve sbírá zkušenosti.
"I když je Honda v letošním ročníku nová a možná se se spolehlivostí trápíme, i když asi o něco méně než můj kolega [Rob White z Renaultu] zde, tak si ale myslím, že by to bylo vítané a levnější řešení nasadit pátý motor, protože si podle mě všichni výrobci motorů uvědomili, že získání vysoké a spolehlivé výkonnosti stojí spoustu peněz," upozorňuje závodní ředitel McLarenu.
Honda je pro navýšení počtu motorů (foto: Honda Racing F1)
Rob White uznává: "Víme, že sportovní pravidla hovoří o čtyřech motorech. Je zřejmé, že my je nadměrně spotřebováváme a budeme se s tím muset nějak po krocích vyrovnat a přizpůsobit se režimu penalizací. Pokud se pravidla v průběhu sezóny změní, přizpůsobíme tomu naše plánování.
Nedokážu si představit, že by mělo jít o velmi komplikovaný návrh. Myslím, že v pravidlech je jedno místo, kde bychom místo čtyřky vložili pětku. Jak bychom se s tím vyrovnali, to podle mě bude v průběhu sezóny zřejmé," pokračuje zástupce Renaultu.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff nechtěl zabíhat do podrobností: "Návrh jsme předali FIA, je u nich a myslím, že bude probrán na příštím setkání strategické skupiny." Šéf Ferrari Maurizio Arrivabene se k němu připojuje: "Jak říká Toto, inženýři od pohonných jednotek se sejdou, promluví si o tom návrhu a pak se probere v rámci strategické skupiny 14. května."
Aktuální stav použitých součástí pohonných jednotek ponedělních opravách před Velkou cenou Bahrajnu
A co na to zástupci menších týmů? Šéfka Sauberu Moniša Kaltenbornová říká: "Jakožto zákaznický tým z pohledu motorů se samozřejmě řídíme tím, co řekne náš dodavatel motorů [Ferrari], pro nás jsou však pravidla daná. Minulý rok jsme se s motorem tolik natrápili.
Někteří výrobci motorů odvádějí lepší práci, jiní ne, a každou sezónu se to zkrátka liší. My se tedy bavíme o tom, zda musíme mít dodatečný motor - protože menší týmy zajímají především náklady tohoto opatření, a za jakých podmínek bude zaveden a co to má dělat."
Šéf Manoru John Booth dodává: "My jsme naprosto spokojeni se čtyřmi motory, ale pravidla je občas třeba pro dobro sportu změnit, a tohle může být jeden z těchto případů. Jsem si ale jistý tím, že to bude v rámci strategické skupiny probráno."
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.