BAHRAJN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jakých časů piloti dosahovali v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu? Jak rychlí byli na rovinkách a co z toho bližšího můžeme vyvodit o výkonnosti jednotlivých vozů? A s jakými pneumatikovými strategiemi můžeme zítra počítat?
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 325 na 60 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).
Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Nejlepší sektory
Sobotní večer v Sákhíru patřil Hamiltonovi, který doposud vyhrál všechny letošní kvalifikace. Svému týmovému kolegovi slušně naložil poté, co byl absolutně nejrychlejší ve všech třech sektorech - 0,56 sekundy. Rosberg to vysvětloval tím, že se příliš soustředil na přípravu na závod a že ho překvapilo, jak byl Vettel rychlý.
Mercedes má výbornou rychlost na jedno kolo, dokáže ze své pohonné jednotky díky speciálním mapám dostat více, v závodě ale bude muset být o něco konzervativnější a Ferrari jim bude rozhodně blíže. Když k tomu přidají nižší degradaci pneumatik, mohla by zítřejší velká cena patřit rudým.
Vettel se totiž dokázal probít do první řady, když dal v Q3 (jako jediný s Bottasem) dohromady ideální kolo a na Hamiltona ztratil 0,437 s. Jeho týmový kolega Räikkönen udělal drobnou chybu, jinak by byl Rosbergovi mnohem blíže, pokud by poskládali sektory ve svém rozhodujícím kole - rozdíl by činil jen 15 tisícin sekundy.
Williams potvrdil pozici až třetího nejrychlejšího týmu, na Ferrari ztrácí kolem 3 desetiny na kolo. Bottas skončil o 0,363 s před Massou, Brazilec byl ale s Grosjeanem jediným jezdcem, který se v Q3 nezlepšil. Stáji z Grove se ale podařilo ušetřit pro závod jednu sadu pneumatik, v závodě jim to ale kvůli chybějící rychlosti k posunu vpřed moc nepomůže.
Přehled nejrychlejších sektorů
Maximální rychlosti
Na rovinkách kralovaly Mercedesy, které obsadily prvních pět míst. Massovi s Williamsem komisaři naměřili maximální rychlost 335,8 km/h. Räikkönen, nejrychlejší jezdec s Ferrari, byl o 5,8 km/h pomalejší, Sainz s Renaultem ztrácel 13,8 km/h a Alonso s Hondou 14,9 km/h.
Japonský výrobce po vylepšení spolehlivosti přidal v Bahrajnu na výkonu a nyní je Renaultu na dostřel. V kvalifikaci sice hned na začátku odstoupil Button, který zažil další výpadek elektřiny, v rozhovoru si pak přesto pochvaloval, že nyní už řeší méně problémů než Renault, který chystá velké vylepšení na léto.
Shell pro Ferrari vyvinul nové palivo, které mu přidalo na výkonu 20 - 30 koní, Scuderia chystá dvě významná vylepšení pohonné jednotky. Prvních několik žetonů spotřebuje v Kanadě, kde bude mít nové písty, spalovací komoru i klikovou hřídel. Další modifikaci motoru si pak schovává na svůj domácí závod v Monze po letní přestávce.
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)
Pneumatiky
Kvalifikace začala za 26°C teploty vzduchu a 33°C teploty asfaltu. V jejím průběhu klesaly, což se kvůli době po západu slunce očekává i v zítřejším závodě. Jaký to bude mít vliv? S ubývajícím množstvím paliva bude klesat i teplotní degradace pneumatik, proto bude v závěru možné jezdit delší stinty, což stratégům otevře další možnosti.
Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí je v Bahrajnu dvousekundový rozdíl, což vedlo k tomu, že tu první jmenovanou použily všechny týmy včetně Mercedesu již v úvodní části. Díky tomu se také zítra schyluje k napínavému závodu. Bude zajímavé sledovat, jak Ferrari a Mercedes budou při dlouhých stintech využívat své pneumatiky a jaké budou rozdíly v jejich degradaci.
V Q3 začali všichni na použité měkké směsi (s výjimkou Ricciarda, který obě jízdy absolvoval na čerstvých měkkých, a Hülkenberga, jenž si naplánoval pouze jedno měřené kolo na čerstvé sadě měkkých). Hamilton předvedl nejrychlejší kolo ve svém druhém pokusu, kdy nazul nové pneumatiky.
Video: Srovnání nejrychlejších kol Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettelas komentářem Bruna Senny (zdroj: Sky Sports/Youtube)
Strategie
Situace je podobná jako před týdnem v Číně: třízastávková strategie je sice papírově o 0,6 sekundy na závod rychlejší, kvůli provozu a nutnosti předjíždění však týmy budou volit spíše dvě zastávky.
Ideální dvouzastávková strategie pro závod vypsaný na 57 kol počítá se startem na měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 15. kole a na středně-tvrdé v 38. kole.
V případě třízastávkové se z měkkých na měkké bude přezouvat v 15. a 35. kole a nakonec na středně-tvrdou v 46. kole.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.