Jason Somerville je šéfem aerodynamiky pro vůz FW37. Dokáže tento nový Williams navázat na úspěchy svého předchůdce? O novém monopostu se Somervillem promluvil britský F1 Racing.
Otázka: Kde jste začali s návrhem FW37?Jason Somerville: Máme vstupy z mnoha zdrojů: změny pravidel pro rok 2015, upravený motor od Mercedesu a pokračující vývoj v oblasti aerodynamiky zvláště zacílený na vyřešení slabostí FW36. Cílem je samozřejmě udělat FW37 o krok rychlejším. Máme týmy pracující ve všech oblastech auta, abychom to dosáhli.
O: Jaká je hlavní role aerodynamika?JS: Liší se to, ale například jedna osoba může mít balík předního křídla, na kterém pracuje ze začátku v Computer Aided Design (CAD), to pak zlepší a doladí v našem virtuálním aerodynamickém tunelu (CFD). Nejslibnější aerodynamické podklady mohou být považovány ze strukturální perspektivy a pokud jsou úspěšné, tak budou vyrobeny pro testy v aero tunelu a možná nasazeny do závodu. Naše procesy jsou relativně efektivní. Ale jen hrstka komponent, které testujeme, se dostane až na auto.
O: Na každý díl, který bude na autě FW37 asi musí existovat dlouhý rozvrh?JS: Snažíme si vytyčit termíny - aerodynamici jsou specialisté ve zlepšování a zdokonalování své práce, ale je zde cílové datum pro uvolnění každé komponenty. Víme, že auto musí být na roštu na prvním závodě roku a to se nemění. Vše se od toho odvíjí.
O: Jak se díváte na nové výzvy roku 2015 a změny v pravidlech?JS: Největší změna je další revize pravidel pro nosy, každý si může sám posoudit, jestli vypadají nějak atraktivněji - určitě vypadají jinak. Změna nosu měla řetězový efekt na přední křídlo, přední zavěšení a součásti šasi. Méně viditelnou změnou byla evoluce motoru Mercedes, která vyžadovala signifikantní změnu designu auta. Také jsme strávili dost času využíváním designové volnosti v zadní části FW37, která je důležitou částí výkonu auta.
O: Nový nos je podobný spíše na ten z FW36 než na řešení Ferrari nebo Mercedesu z roku 2014, proč? JS: Věděli jsme, že máme docela silný základ, na kterém můžeme stavět a chtěli jsme si udržet pozitivní aspekty dřívějšího auta. Můžete se rozhodnout, že adoptujete konkurenční řešení nosu, ale museli byste pro to mít opravdu dobrý důvod než jen: Je to na autě X, tak to dáme i na naše.
O: Neměla se nová pravidla postarat o odstranění výstupujících části?JS: Principem bylo přinutit auta, aby měla nízký nos přes vyloučení boxu s prostorovým omezením, což zahrnuje minimální oblasti pár milimetrů za špičkou nosu. Dokud FIA nepředepíše nos a neřekne 'jezděte s tímto', tak zde bude vždy určitá volnost. A když dáte inženýrům volnost, tak ji využijí a budou se snažit najít výhody, které budou sedět jejich autu.
O: Jste někdy spokojený? Nebo jde vždy o určité kompromisy?JS: Je těžké být spokojený a jedním měřítkem toho je, jak rychle se zaměříme na další inovace anebo na další auto. Už jsme začali uvažovat nad základními myšlenkami pro auto roku 2016 a ten program brzy začne. Takže ještě před tím, než letošní auto vyjelo, tak už se díváme na další.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.