Jason Somerville je šéfem aerodynamiky pro vůz FW37. Dokáže tento nový Williams navázat na úspěchy svého předchůdce? O novém monopostu se Somervillem promluvil britský F1 Racing.
Otázka: Kde jste začali s návrhem FW37?Jason Somerville: Máme vstupy z mnoha zdrojů: změny pravidel pro rok 2015, upravený motor od Mercedesu a pokračující vývoj v oblasti aerodynamiky zvláště zacílený na vyřešení slabostí FW36. Cílem je samozřejmě udělat FW37 o krok rychlejším. Máme týmy pracující ve všech oblastech auta, abychom to dosáhli.
O: Jaká je hlavní role aerodynamika?JS: Liší se to, ale například jedna osoba může mít balík předního křídla, na kterém pracuje ze začátku v Computer Aided Design (CAD), to pak zlepší a doladí v našem virtuálním aerodynamickém tunelu (CFD). Nejslibnější aerodynamické podklady mohou být považovány ze strukturální perspektivy a pokud jsou úspěšné, tak budou vyrobeny pro testy v aero tunelu a možná nasazeny do závodu. Naše procesy jsou relativně efektivní. Ale jen hrstka komponent, které testujeme, se dostane až na auto.
O: Na každý díl, který bude na autě FW37 asi musí existovat dlouhý rozvrh?JS: Snažíme si vytyčit termíny - aerodynamici jsou specialisté ve zlepšování a zdokonalování své práce, ale je zde cílové datum pro uvolnění každé komponenty. Víme, že auto musí být na roštu na prvním závodě roku a to se nemění. Vše se od toho odvíjí.
O: Jak se díváte na nové výzvy roku 2015 a změny v pravidlech?JS: Největší změna je další revize pravidel pro nosy, každý si může sám posoudit, jestli vypadají nějak atraktivněji - určitě vypadají jinak. Změna nosu měla řetězový efekt na přední křídlo, přední zavěšení a součásti šasi. Méně viditelnou změnou byla evoluce motoru Mercedes, která vyžadovala signifikantní změnu designu auta. Také jsme strávili dost času využíváním designové volnosti v zadní části FW37, která je důležitou částí výkonu auta.
O: Nový nos je podobný spíše na ten z FW36 než na řešení Ferrari nebo Mercedesu z roku 2014, proč? JS: Věděli jsme, že máme docela silný základ, na kterém můžeme stavět a chtěli jsme si udržet pozitivní aspekty dřívějšího auta. Můžete se rozhodnout, že adoptujete konkurenční řešení nosu, ale museli byste pro to mít opravdu dobrý důvod než jen: Je to na autě X, tak to dáme i na naše.
O: Neměla se nová pravidla postarat o odstranění výstupujících části?JS: Principem bylo přinutit auta, aby měla nízký nos přes vyloučení boxu s prostorovým omezením, což zahrnuje minimální oblasti pár milimetrů za špičkou nosu. Dokud FIA nepředepíše nos a neřekne 'jezděte s tímto', tak zde bude vždy určitá volnost. A když dáte inženýrům volnost, tak ji využijí a budou se snažit najít výhody, které budou sedět jejich autu.
O: Jste někdy spokojený? Nebo jde vždy o určité kompromisy?JS: Je těžké být spokojený a jedním měřítkem toho je, jak rychle se zaměříme na další inovace anebo na další auto. Už jsme začali uvažovat nad základními myšlenkami pro auto roku 2016 a ten program brzy začne. Takže ještě před tím, než letošní auto vyjelo, tak už se díváme na další.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.