Williams si potřebuje zajistit větší rozpočet před tím, než začne bojovat o titul, alespoň takový názor zastává technický ředitel týmu Pat Symonds.
Uzavření smlouvy s novým titulárním sponzorem, společností Martini, bylo klíčové pro návrat konkurenceschopnosti během sezony 2014 - v několika závodech Williams bojoval o titul a v šampionátu konstruktéru obsadil 3. místo (v roce 2013 pouze 9.). Technický ředitel týmu ale poukazuje na to, že dosáhnout další úrovně bude stále těžší.
"Myslím, že postup ze třetího na první místo bude těžší než byl z devátého na třetí. Opravdu si to myslím. Potanciál musí být vítězství a není důvod, proč bychom toho nemohli dosáhnout. Co k tomu ale bude zapotřebí? Určitě hodně tvrdé práce a také vyšší rozpočet, než jaký máme teď," říká Pat Symonds pro Autosport.
"Nemyslím si, že je nezbytné mít rozpočet jako Ferrari nebo Red Bull - věřím, že se dá zvládnout víc s menším rozpočtem - jen se podívejte na fakt, že operujeme s polovičním rozpočtem co má Ferrari a porazili jsme je. Ale nakonec, tohle je jediný důvod, proč jsem tuto práci vzal: Chci vyhrát další šampionát před tím, než odejdu a sednu si na pláž."
Zkraje tisíciletí do týmu "tekly" peníze od BMW, Allianz, HP nebo Petrobrasu(foto: Williams F1 Team)
Williams sází na efektivitu
Výkonná ředitelka týmu, Claire Williams, souhlasí, že by vyšší rozpočet pomohl, avšak dle ní tým nepotřebuje žádný velký balík. "Jasně že všichni potřebujeme víc peněz. Ale nejde o žádnou horentní sumu, o které cítíme, že ji potřebujeme, abychom byli konkurenceschopní. Například nemyslíme si, že bychom potřebovali zdvojnásobit náš rozpočet.
Nevěříme tomu, že bychom potřebovali 200 miliionů GBP, abychom mohli závodit. A také nemáme tu mentalitu, protože těch 200 milionů GBP nemáme. Vždy jsme byli týmem, který dokázal vyhrávat oproti ostatním rivalům s nižším rozpočtem. Zvládli jsme to v minulosti, zvládneme to i v budoucnosti," říká Claire.
Dcera Franka věří, že tým dokáže smazat finanční manko na přední týmy díky své efektivnosti: "Vždy jsme měli efektivní tým. Museli jsme, protože jsme nezávislý tým. Máme jenom dva zdroje příjmů - peníze za umístění a peníze od sponzorů. Frank [Williams] a Patrick [Head] vždy vedli tým s nízkým rozpočtem a přesto prorazili."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.