Renaultu se nelíbí bodový systém pro udílení superlicencí, kritizuje ho i Coulthard a Paffet

Magnussen, Kevin
Magnussen, Kevin, foto: Renault Sport F1
Petr Hlawiczka 12. ledna 2015 6:20
Sdílej:

Renault kontaktoval FIA kvůli novému bodovému systému pro udílení superlicencí, jež opravňují jezdce ke startu v F1. Nelíbí se mu znevýhodnění jeho série. S kritikou se přidal i David Coulthard či Gary Paffett.

Obě série francouzské automobilky jsou hodnoceny méně, než se očekávalo (psali jsme zde). Vítěz šampionátu Formule Renault 3.5 dostane méně bodů (30), než vítěz F3 (40, totéž se týká Formule Renault 2.0 (5), kterou FIA dává pod úroveň národních sérií Formule 4 (10).

Renault chce nyní s Mezinárodní automobilovou federací jednat o úpravách bodového systému: "Využijeme veškeré příležitosti k tomu, abychom bránili své šampionáty." Svou komunikací s ní zaslal také ostatním týmům.

Jeho série podle něj mohou prosperovat i přes znehodnocení, které provedla FIA. "Může to teď věci v 3.5 ztížit, ale stále je tam rozdíl v rozpočtech a lidé, kteří si nemohou dovolit GP2, stále půjdou do 3.5. A když vyhrajete šampionát 3.5, stále to znamená, že jste dobrým jezdcem," uvádí šéf stáje DAMS, Jean-Paul Driot.

"Rozhodnutí FIA nás překvapilo, ale zůstáváme soustředěni na tyto šampionáty. FR3.5 je prověřenou a důvěryhodnou nižší sérií pro F1 a má znatelně vyšší hodnotu než F3," říká šéf Strakka Racing, Dan Walmsley.

Jiný šéf tým, který si nepřál být jmenován, nelogické bodování FIA pro Autosportu odsoudil slovy: "Tohle je samozřejmě politický krok. Očividně chtějí trochu omezit počet šampionátů. Jinak nechápu, jak můžete mít tak velký bodový rozdíl mezi GP2 a 3.5. Není pro to logické vysvětlení."

Nový bodový systém se nelíbí ani bývalému jezdci F1, Davidovi Coulthardovi: "Neměl by být uzavřený, abychom ho nemohli upravovat. Obsahuje šampionát, který momentálně neexistuje [Formuli 2]. Ten získává více bodů, než některé jiné."

"Pokud tam bude někdo, kdo se bude zdát výjimečný, a sport jako celek se za něj postaví, pak bychom to neměli omezovat pouze na body. Někteří možná nebudou moci odjet celý šampionát, takže ho nebudou moci vyhrát, přesto však budou mít větší talent než ten, kdo ho vyhraje," pokračuje vítěz 13 velkých cen.

"Vytvořili ligu, která upřednostňuje některé nižší formule před ostatními. Osobně jsem se byl podívat na několik z nich a nejsem si jistý tím, že aktuální body jsou takové, jak bych je určil já. Některé ty šampionáty si zaslouží více, než dostali," dodává Coulthard, jenž se zavedením konceptu jako takovým ale souhlasí, pouze by byl pro úpravu bodů a jeho větší flexibilitu.

Bývalému testovacímu jezdci McLarenu, Garymu Paffettovi v bodovém systému zase chybí německá série DTM. "Jde o skvělý šampionát, kde se toho jezdec může hodně naučit. Reprezentujete automobilku, závodní vozy jsou velmi výkonné - přítlak a výkon. Závodíte s velmi kvalitními piloty. Takže to, co se v DTM naučíte, má velmi vysokou úroveň. Systém potřebuje ještě nějakou práci - řekl bych, že hodně úprav."

Témata:
FIA
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.