Gene Haas hodlá příští rok vstoupit se svým americkým týmem do Formule 1. Tento týden začíná personálně budovat svou evropskou základnu. Proč si věří, že bude úspěšnější než předchozí nováčci, a jak se staví k technologiím, soutěžení a vedení Formule 1?
V Británii začíná nabírat první zaměstnanceAmerický tým Geneho Haase zahájí tento měsíc v Británii práce na svém projektu F1 a debutu v sezóně 2016: "Míříme vpřed a v lednu nabereme ve Spojeném Království první zaměstnance. V únoru či v březnu začneme objednávat všechny naše nákladní vozy a kamiony, protože jejich výroba trvá 6 měsíců. Čeká nás hodně práce," uvádí pro AutoWeek.
Haas kromě své továrny ve Spojených státech hodlá nabrat 250 zaměstnanců pro svou evropskou základnu. V dražbě nedávno odkoupil dílny bývalé Marussie, která je pod nucenou správou - její dluhy přesahují v přepočtu miliardu Kč - nejvíce dluží Ferrari (16,5 milionů Eur), McLarenu (7 mil. Eur) a Pirelli (1 mil. Eur), výplaty se ale například stále nedočkal její bývalý pilot Timo Glock, jenž dosud vůči týmu pohledává 617 tisíc Eur.
Jeho monoposty budou jezdit s pohonnými jednotkami od Ferrari, zakladatel nového týmu by si ale přál, aby jejich cena klesla (v současnosti se pohybuje kolem 30 mil. dolarů za motory včetně podpory). Náklady po loňském zavedení nových hybridních pohonných jednotek stouply na dvojnásobek, což přispělo ke krachu Marussie či Caterhamu (Renaultu dluží za motory ještě 11,6 mil. dolarů).
Nové pohonné jednotky - příliš drahé?Haas je z nových technologií nadšený, uvítal by ale větší konkurenci a vstup dalších automobilek a výrobců motorů. "Čím více poznávám tato auta, tím více se mi tato technologie líbí. Společnosti v těchto dnech vyrábějí velmi sofistikované produkty a celkem upřímně vám můžu říci, že váš starý klasický motor s vnitřním spalováním se už stal zastaralým. Potřebujeme se pohnout kupředu, potřebujeme nové technologie.
Jsou drahé a pro vývoj náročné, proto si myslím, že by bylo lepší, kdyby se do sportu vrátili velká jména automobilových společností a dodávali některé součástí, takže byste měli mezi automobilkami konkurenci. Pak by byla konkurence také mezi konstruktéry a piloty, a čím více rivality, tím by tomu podle mě lidé věnovali více pozornosti."
Instalace nového loga týmu (zdroj: Haas F1 Team/Youtube)
Bernieho Ecclestonea sice Formule 1 podle Haase potřebuje, nesouhlasí však s jeho kritikou současných pohonných jednotek nesouhlasí: "V F1 máme tyto super výkonné balíky motorů a stojí hodně peněz, ale kdo by chtěl zároveň pokračovat s obyčejnými starými V8 a V10 spalovacími motory? To je skoro jako s technologií ze 40. let minulého století.
Máme lidi, kteří jsou opravdu nakloněni vyspělým technologiím a lidi, kteří chtějí hluk. Někteří si přejí lepší závodění. Máte všechny ty různé názory na F1 a žel všichni se ubírají různými směry, proto má velký smysl mít Bernieho, jelikož může říci: 'Ne, tohle je směr, který chci jít.'"
Může malý tým dostihnout týmy středu pole?Američan se chce ubírat jiným směrem, než majitelé předchozích "nových" týmů (Team Lotus/Caterham, HRT, Virgin/Marussia), které zkrachovaly. Konstrukční tým bude mít po obou stranách Atlantiku, což historie F1 nepamatuje.
Chce také využít změn v pravidlech, která letos umožňují týmům nakupovat více dílů od zavedených značek v F1, což mu pomůže snížit počáteční náklady: "Náš obchodní model v F1 je založen na tom našem z NASCAR, kde používáme motory a šasi jiných lidí."
"Pokud se Caterham nevrátí, budeme mít devět týmů, takže my budeme tím desátým. A nemyslím si, že by Bernie umožnil příchod dalších. Pokud prokážeme, že můžeme být úspěšní, pak by se to mohlo stát modelem toho, jak začít. Ale začínat s ničím jako Caterham a Marussia, to zkrátka nefunguje.
Oni toho dosáhli skutečně hodně s tím, co měli: začít s celým týmem, zkonstruovat vlastní auto a vyrobit díly. Opravdu naplnili myšlenku stát se konstruktérem tím, že postavili kompletní auto. Ale když se na to dívám já, tak to považuji za šílenost. Nevidím žádné učení. Když se chcete stát doktorem, musíte strávit 10 let na lékařských školách. Musíte se od někoho učit. Proto jsme se spojili s Ferrari," vysvětluje Haas.
Bude Haas v F1 úspěšnější než jeho nedávní předchůdci? (foto: Marussia F1 Team)
Bude Ferrari ale po změnách vedení ochotné podporovat nový americký tým? "Myslím, že Ferrari má nějaké otázky. Chtějí se spojit s někým, kdo jim může poskytnout určitou zpětnou vazbu. Pokud jim dokážeme poskytnout hodnotu, pak si myslím, že to bude fungovat velmi dobře.
Doufám, že jim dokážeme hodnotu poskytnout. Když máte najednou čtyři auta, která si mohou vzájemně vyměňovat některé informace, pak by to mohlo být užitečné pro oba týmy, aby si vedly o něco lépe."
Haas si ale nedělá iluze o náročnosti výzvy, která před nimi stojí: "Jde v podstatě o experiment zjistit, zda tento nový způsob dělání věcí bude užitečný a také zda může být nový tým konkurenceschopný. Podle mě nové týmy byly natolik pozadu, že ten náskok ani nemohli stáhnout. Pokud to uděláme dobře, pak budeme vypadat jako géniové. Pokud bychom to udělali alespoň z poloviny dobře, pak by to bylo hodně skvělé."
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.