Automobilka Renault při zvláštním zasedání své správní rady hodnotil různé možnosti po nekonkurenceschopné sezóně 2014 ve Formuli 1, kde působí jako dodavatel pohonných jednotek. Podle Tota Wolffa se s Mercedesem shoduje na zachování současného formátu motorů.
Renault se zabýval celou řadou možností: od opuštění Formule 1 po odkoupení továrny Lotusu v Enstone, aby znovu získal svůj tovární tým. Odchod z F1 je vysoce nepravděpodobný, nedostatek konkurenceschopnosti ve srovnání s Mercedesem a nejistota ohledně pravidel jim ale do karet také moc nehrají.
Red Bull, který odebírá jejich pohonné jednotky, vede v posledních týdnech kampaň za změnu - Christian Horner i Bernie Ecclestone dokonce hovoří o návratu zpět k atmosférickým V8 motorům, popř. k hybridním agregátům se standardizovaným systémem pro rekuperaci energie.
Soupeři ale upozorňují na to, že to byl právě Renault, který prosazoval současný formát motorů, a že by s Mercedesem při návratu k V8 z F1 zřejmě odešli. Další změna motorů by také pochopitelně zvýšila náklady.
Podle sportovního ředitele Mercedesu Tota Wolffa se vedení německé automobilky s Renaultem na nejvyšší úrovni shodují v přání, aby se současný formát motorů v F1 neměnil: "Renault a Mercedes se 100% shodují na tom, že současná V6 technologie je špičková, má smysl pro silniční vozy a že má budoucnost. Na sportovní úrovni mezi Renaultem Sport a Mercedesem se v tomto plně shodujeme."
Letošní vítězný V6 turbomotor Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
"Renault byl velmi hlasitý v prosazování těchto motorů, což byla podmínka jeho setrvání v F1. Všechny ostatní věci, o kterých se hovoří, jsou zkrátka směšné. Všichni se shodujeme na tom, že vývoj motoru s vnitřním spalováním a hybridního systému zůstane součástí pravidel. Pokud chceme pravidla pro motory změnit, prodiskutujeme to. Je příjemné slyšet pohledy různých týmů při těchto rozhovorech, ty však neodrážejí pohledy výrobců," pokračuje Wolff.
Red Bull si však stěžuje na to, že za současných pravidel, kdy během sezóny motor není možné vyvíjet, a po ní jen v omezené míře, nedává Renaultu ani Ferrari dostatek prostoru pro stažení náskoku Mercedesu. "Nechte to tak a zřejmě tím Renault a ještě jednoho nebo dva dostanete pryč. Musíte tedy udělat to, co je správné pro sport a ne to, co je správné pro jednoho výrobce," dodává Horner.
Andrea Stella, šéf McLarenu, vysvětlil, proč se Max Verstappen v závěru Velké ceny Austrálie přiblížil k vítězství, ale Lando Norris si nakonec i přes technické problémy udržel vedení.
Isack Hadjar zažil smolný debut ve F1, když havaroval už během formace na start VC Austrálie a neodstartoval. Zatímco fanoušci projevili pochopení, Helmut Marko se na adresu mladého Francouze vyjádřil poměrně kriticky.
Úvodní závod sezóny 2025, Velká cena Austrálie, představoval pro šest nováčků náročnou výzvu, přičemž pouze jeden z nich dokázal projít celým závodem bez úhony.
Lando Norris je přesvědčen, že kdyby se podobná chaotická situace v závodě Velké ceny Austrálie odehrála loni, pravděpodobně by nevyhrál. Podle něj byl letošní závod jiný a lepší příprava týmu mu umožnila získat vítězství v těžkých podmínkách.
Ferrari v Austrálii chybovalo ve strategii a doplatilo na riskantní rozhodnutí. Šéf týmu Fred Vasseur přiznal, že ponechání Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca na suchých pneumatikách v závěrečných deštivých kolech nebylo správnou volbou. Špatný odhad podmínek nakonec stál Ferrari lepší umístění.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartovala dramaticky a plná nečekaných momentů, ale Lando Norris se nenechal rozhodit a vykročil do boje o titul tím nejlepším možným způsobem.
Lando Norris po triumfu v GP Austrálie zdůraznil, že McLaren zůstává realistický a nepropadá euforii. Reagoval tak na slova George Russella, který naznačil, že tým už může začít směřovat své ambice k sezoně 2026.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.