Výkonný ředitel společnosti Renault Sport F1, Cyril Abiteboul, hovoří o pokrocích v palivové efektivitě ve Formuli 1. Dotýká se také elektrických technologií a budoucího vývoje motorsportu.
Jak je palivová efektivita důležitá pro setrvání Renaultu v F1?Cyril Abiteboul: Udržitelná technologie je klíčovým faktorem ve strategii Renaultu pro silniční vozy. Rozpoznali jsme potřebu vzít zodpovědnost za životní prostředí ale také nezvratnou potřebu mobility. Proto společně od aut a paliva, nebo spíše energie, vyžadujeme více.
Efektivita je srdcem tohoto dilematu. Jak můžeme dostat více z každého litru paliva nebo z každého joulu energie s co nejmenším kompromisem v celkovém zážitku? V posledních letech jsme mohli pozorovat přechod k menším, přeplňovaným motorům, které dosahují stejného výkonu při nižším vstupu, a stoupající důležitost pro elektrické či bezemisní technologie.
Pravidla F1 (hybridní turbomotory) nám zaprvé umožňují prozkoumávat vysoce pokročilá technická řešení, která se ubírají tímto směrem a mohou být v budoucnosti přenesena do silničního provozu. Za druhé nám fantastická síla marketingové platformy F1 umožňuje tyto nové technologie propagovat tak, abychom urychlili jejich přijetí zákazníky po celém světě předvedením toho, že se taková energetická úspornost a velmi vysoká výkonnost navzájem nevylučují.
Vozy F1 byly v této sezóně ohromně konkurenceschopné přesto, že spotřebovávaly o 35 % méně paliva. Pokud by pravidla zůstala stejná (V8, vysoká spotřeba paliva), pak bychom nebyli schopni prostřednictvím sportu předat žádnou z těchto důležitých zpráv.
Vozy F1 letos spotřebovávaly o 35 % méně paliva než loni (foto: Renault Sport F1)
Jak vidíte jakožto hlavní iniciátor ve Formuli E technologický vývoj v obou sériích. Dojde někdy v budoucnosti ke konvergenci?CA: Pro šampionát Formule E jde stále o velmi ranou fázi, tato série má ale vysoké ambice prosadit se na poli motorsportu. Je jasné, že elektrická technologie se stane v budoucnosti hlavní technologií, a podobně jako F1 se hodně učíme z jejího využívání ve špičkové závodní sérii pod vysokým tlakem.
Je možné, že s pokrokem technologie dojde k překrytí mezi Formuli E a jinými závodními sériemi - nejen s F1, ale s vytrvalostním závoděním. Už se snažíme zajistit vytvoření té správné synergie mezi technickými týmy podporujícími různé programy.
Pokud jde ale o dohlednou budoucnost, myslím, že série bude doplňovat existující šampionáty. Jakmile se řádně usadí, pak to bude zajímavé zjistit, které fanouškovské základně se zalíbí, a srovnat to s tou z F1, protože Renault musí být zapojen tam, kde jsou zákazníci a veřejnost.
Renault chce být tam, kde jsou zákazníci - zvoní F1 a spalovacím motorům hrana?(foto: Renault Sport F1)
Mají v motorsportu budoucnost palivové články? Jde o technologii, do které Renault investuje?CA: Palivové články jsou specifickou technologií pro vytváření elektřiny ve voze, obvykle s využitím vodíku. Je prozkoumávána řadu let s větším či menším zájmem. Má potenciál na zavedení v motorsportu ve vzdálené budoucnosti, momentálně ale nejde o cestu, kterou bychom se ubírali. Alespoň ne v dohledné budoucnosti.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.