Výkonný ředitel společnosti Renault Sport F1, Cyril Abiteboul, hovoří o pokrocích v palivové efektivitě ve Formuli 1. Dotýká se také elektrických technologií a budoucího vývoje motorsportu.
Jak je palivová efektivita důležitá pro setrvání Renaultu v F1?Cyril Abiteboul: Udržitelná technologie je klíčovým faktorem ve strategii Renaultu pro silniční vozy. Rozpoznali jsme potřebu vzít zodpovědnost za životní prostředí ale také nezvratnou potřebu mobility. Proto společně od aut a paliva, nebo spíše energie, vyžadujeme více.
Efektivita je srdcem tohoto dilematu. Jak můžeme dostat více z každého litru paliva nebo z každého joulu energie s co nejmenším kompromisem v celkovém zážitku? V posledních letech jsme mohli pozorovat přechod k menším, přeplňovaným motorům, které dosahují stejného výkonu při nižším vstupu, a stoupající důležitost pro elektrické či bezemisní technologie.
Pravidla F1 (hybridní turbomotory) nám zaprvé umožňují prozkoumávat vysoce pokročilá technická řešení, která se ubírají tímto směrem a mohou být v budoucnosti přenesena do silničního provozu. Za druhé nám fantastická síla marketingové platformy F1 umožňuje tyto nové technologie propagovat tak, abychom urychlili jejich přijetí zákazníky po celém světě předvedením toho, že se taková energetická úspornost a velmi vysoká výkonnost navzájem nevylučují.
Vozy F1 byly v této sezóně ohromně konkurenceschopné přesto, že spotřebovávaly o 35 % méně paliva. Pokud by pravidla zůstala stejná (V8, vysoká spotřeba paliva), pak bychom nebyli schopni prostřednictvím sportu předat žádnou z těchto důležitých zpráv.
Vozy F1 letos spotřebovávaly o 35 % méně paliva než loni (foto: Renault Sport F1)
Jak vidíte jakožto hlavní iniciátor ve Formuli E technologický vývoj v obou sériích. Dojde někdy v budoucnosti ke konvergenci?CA: Pro šampionát Formule E jde stále o velmi ranou fázi, tato série má ale vysoké ambice prosadit se na poli motorsportu. Je jasné, že elektrická technologie se stane v budoucnosti hlavní technologií, a podobně jako F1 se hodně učíme z jejího využívání ve špičkové závodní sérii pod vysokým tlakem.
Je možné, že s pokrokem technologie dojde k překrytí mezi Formuli E a jinými závodními sériemi - nejen s F1, ale s vytrvalostním závoděním. Už se snažíme zajistit vytvoření té správné synergie mezi technickými týmy podporujícími různé programy.
Pokud jde ale o dohlednou budoucnost, myslím, že série bude doplňovat existující šampionáty. Jakmile se řádně usadí, pak to bude zajímavé zjistit, které fanouškovské základně se zalíbí, a srovnat to s tou z F1, protože Renault musí být zapojen tam, kde jsou zákazníci a veřejnost.
Renault chce být tam, kde jsou zákazníci - zvoní F1 a spalovacím motorům hrana?(foto: Renault Sport F1)
Mají v motorsportu budoucnost palivové články? Jde o technologii, do které Renault investuje?CA: Palivové články jsou specifickou technologií pro vytváření elektřiny ve voze, obvykle s využitím vodíku. Je prozkoumávána řadu let s větším či menším zájmem. Má potenciál na zavedení v motorsportu ve vzdálené budoucnosti, momentálně ale nejde o cestu, kterou bychom se ubírali. Alespoň ne v dohledné budoucnosti.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.