Výkonný ředitel společnosti Renault Sport F1, Cyril Abiteboul, hovoří o pokrocích v palivové efektivitě ve Formuli 1. Dotýká se také elektrických technologií a budoucího vývoje motorsportu.
Jak je palivová efektivita důležitá pro setrvání Renaultu v F1?Cyril Abiteboul: Udržitelná technologie je klíčovým faktorem ve strategii Renaultu pro silniční vozy. Rozpoznali jsme potřebu vzít zodpovědnost za životní prostředí ale také nezvratnou potřebu mobility. Proto společně od aut a paliva, nebo spíše energie, vyžadujeme více.
Efektivita je srdcem tohoto dilematu. Jak můžeme dostat více z každého litru paliva nebo z každého joulu energie s co nejmenším kompromisem v celkovém zážitku? V posledních letech jsme mohli pozorovat přechod k menším, přeplňovaným motorům, které dosahují stejného výkonu při nižším vstupu, a stoupající důležitost pro elektrické či bezemisní technologie.
Pravidla F1 (hybridní turbomotory) nám zaprvé umožňují prozkoumávat vysoce pokročilá technická řešení, která se ubírají tímto směrem a mohou být v budoucnosti přenesena do silničního provozu. Za druhé nám fantastická síla marketingové platformy F1 umožňuje tyto nové technologie propagovat tak, abychom urychlili jejich přijetí zákazníky po celém světě předvedením toho, že se taková energetická úspornost a velmi vysoká výkonnost navzájem nevylučují.
Vozy F1 byly v této sezóně ohromně konkurenceschopné přesto, že spotřebovávaly o 35 % méně paliva. Pokud by pravidla zůstala stejná (V8, vysoká spotřeba paliva), pak bychom nebyli schopni prostřednictvím sportu předat žádnou z těchto důležitých zpráv.
Vozy F1 letos spotřebovávaly o 35 % méně paliva než loni (foto: Renault Sport F1)
Jak vidíte jakožto hlavní iniciátor ve Formuli E technologický vývoj v obou sériích. Dojde někdy v budoucnosti ke konvergenci?CA: Pro šampionát Formule E jde stále o velmi ranou fázi, tato série má ale vysoké ambice prosadit se na poli motorsportu. Je jasné, že elektrická technologie se stane v budoucnosti hlavní technologií, a podobně jako F1 se hodně učíme z jejího využívání ve špičkové závodní sérii pod vysokým tlakem.
Je možné, že s pokrokem technologie dojde k překrytí mezi Formuli E a jinými závodními sériemi - nejen s F1, ale s vytrvalostním závoděním. Už se snažíme zajistit vytvoření té správné synergie mezi technickými týmy podporujícími různé programy.
Pokud jde ale o dohlednou budoucnost, myslím, že série bude doplňovat existující šampionáty. Jakmile se řádně usadí, pak to bude zajímavé zjistit, které fanouškovské základně se zalíbí, a srovnat to s tou z F1, protože Renault musí být zapojen tam, kde jsou zákazníci a veřejnost.
Renault chce být tam, kde jsou zákazníci - zvoní F1 a spalovacím motorům hrana?(foto: Renault Sport F1)
Mají v motorsportu budoucnost palivové články? Jde o technologii, do které Renault investuje?CA: Palivové články jsou specifickou technologií pro vytváření elektřiny ve voze, obvykle s využitím vodíku. Je prozkoumávána řadu let s větším či menším zájmem. Má potenciál na zavedení v motorsportu ve vzdálené budoucnosti, momentálně ale nejde o cestu, kterou bychom se ubírali. Alespoň ne v dohledné budoucnosti.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.