Výkonný ředitel společnosti Renault Sport F1, Cyril Abiteboul, hovoří o pokrocích v palivové efektivitě ve Formuli 1. Dotýká se také elektrických technologií a budoucího vývoje motorsportu.
Jak je palivová efektivita důležitá pro setrvání Renaultu v F1?Cyril Abiteboul: Udržitelná technologie je klíčovým faktorem ve strategii Renaultu pro silniční vozy. Rozpoznali jsme potřebu vzít zodpovědnost za životní prostředí ale také nezvratnou potřebu mobility. Proto společně od aut a paliva, nebo spíše energie, vyžadujeme více.
Efektivita je srdcem tohoto dilematu. Jak můžeme dostat více z každého litru paliva nebo z každého joulu energie s co nejmenším kompromisem v celkovém zážitku? V posledních letech jsme mohli pozorovat přechod k menším, přeplňovaným motorům, které dosahují stejného výkonu při nižším vstupu, a stoupající důležitost pro elektrické či bezemisní technologie.
Pravidla F1 (hybridní turbomotory) nám zaprvé umožňují prozkoumávat vysoce pokročilá technická řešení, která se ubírají tímto směrem a mohou být v budoucnosti přenesena do silničního provozu. Za druhé nám fantastická síla marketingové platformy F1 umožňuje tyto nové technologie propagovat tak, abychom urychlili jejich přijetí zákazníky po celém světě předvedením toho, že se taková energetická úspornost a velmi vysoká výkonnost navzájem nevylučují.
Vozy F1 byly v této sezóně ohromně konkurenceschopné přesto, že spotřebovávaly o 35 % méně paliva. Pokud by pravidla zůstala stejná (V8, vysoká spotřeba paliva), pak bychom nebyli schopni prostřednictvím sportu předat žádnou z těchto důležitých zpráv.
Vozy F1 letos spotřebovávaly o 35 % méně paliva než loni (foto: Renault Sport F1)
Jak vidíte jakožto hlavní iniciátor ve Formuli E technologický vývoj v obou sériích. Dojde někdy v budoucnosti ke konvergenci?CA: Pro šampionát Formule E jde stále o velmi ranou fázi, tato série má ale vysoké ambice prosadit se na poli motorsportu. Je jasné, že elektrická technologie se stane v budoucnosti hlavní technologií, a podobně jako F1 se hodně učíme z jejího využívání ve špičkové závodní sérii pod vysokým tlakem.
Je možné, že s pokrokem technologie dojde k překrytí mezi Formuli E a jinými závodními sériemi - nejen s F1, ale s vytrvalostním závoděním. Už se snažíme zajistit vytvoření té správné synergie mezi technickými týmy podporujícími různé programy.
Pokud jde ale o dohlednou budoucnost, myslím, že série bude doplňovat existující šampionáty. Jakmile se řádně usadí, pak to bude zajímavé zjistit, které fanouškovské základně se zalíbí, a srovnat to s tou z F1, protože Renault musí být zapojen tam, kde jsou zákazníci a veřejnost.
Renault chce být tam, kde jsou zákazníci - zvoní F1 a spalovacím motorům hrana?(foto: Renault Sport F1)
Mají v motorsportu budoucnost palivové články? Jde o technologii, do které Renault investuje?CA: Palivové články jsou specifickou technologií pro vytváření elektřiny ve voze, obvykle s využitím vodíku. Je prozkoumávána řadu let s větším či menším zájmem. Má potenciál na zavedení v motorsportu ve vzdálené budoucnosti, momentálně ale nejde o cestu, kterou bychom se ubírali. Alespoň ne v dohledné budoucnosti.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.