Bývalý jezdec F1 Phillipe Streiff, blízký přítel německé rodiny tvrdí, že Michael Schumacher je při vědomí a je schopen komunikovat pomocí očí. Potřebnou dobu rehabilitace ale není možné předpovědět. A co Jules Bianchi? Jeho situace zůstává složitá.
Malé, ale významné příznaky zlepšení stavu Michaela Schumachera se dají konstatovat po jednom roku od jeho lyžařské nehody, při které se vážně zranil. O Michaelovi promluvil bývalý francouzský jezdec F1 Phillipe Streiff, blízký přítel rodiny sedminásobného mistra světa.
Streiff, který po nehodě v roce 1989 zůstal na vozíčku, říká, že Schumacher je v současnosti schopen rozeznat své nejbližší, i když ještě nemluví. „Je při vědomí a komunikuje pomocí očí. Začíná rozeznávat svoji manželku a děti, problémy s pamětí přetrvávají nadále.“
Poté, co už Schumacher přestal setrvávat v kómatu, zahájil dlouhý proces rehabilitace, kterému napomáhá zářijový přesun do svého domu ve Švýcarsku. „Základním problémem zůstává paměť,“ vysvětluje Streiff.
„Když jsem se v nemocnici po měsíci a půl v kómatu vzbudil, okamžitě jsem se zeptal mé ošetřovatelky, zda můžu jet nejbližší Velkou cenu Brazílie, která se měla uskutečnit za pár dní. Pak jsem viděl v televizi Velkou cenu San Marina, ve které jel v mém voze někdo jiný. Nebylo jednoduché zvyknout si na nemocniční prostředí v přítomnosti osob, které jsem neznal. Skutečnost, že Michael je doma v známém prostředí, mu hodně pomáhá a jeho paměť se mu vrací rychleji.“
Další důležitou složkou rehabilitace je rozvoj motoriky. „V současnosti je Michael dost omezen. Přechod z postele na vozíček je velmi těžký, už na tom začal pracovat. Možná bude později schopen krátké procházky s berlemi, protože jeho páteř nebyla poškozená. Teď není nikdo schopen poskytnout jakoukoliv předpověď, protože každá rehabilitace je jiná.“
Streiff se pravidelně informuje o stavu Michaela Schumachera u profesora Saillanta, který má rovněž přehled o stavu Julese Bianchiho po říjnové nehodě v Suzuce. „Jeho zdravotní stav je mnohem složitější. Utrpěl silnější náraz do hlavy než Michael, navíc byl poškozen mozek. V současnosti jsou předpovědi o jeho rehabilitaci mnohem pesimističtější než ty u Michaela.“
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.