Italský výrobce brzd Brembo letos v F1 prožil velmi úspěšnou sezónu, když vyhrál všechny velké ceny. Jaké další zajímavé statistické údaje zaznamenal?
Společnost sídlící v italském Stezzanu v sezóně 2014 potvrdila, že patří mezi špičku. Svými výrobky letos zpomalovala monoposty Caterhamu, Ferrari, Force Indie, Mercedesu, Red Bullu, Sauberu a Toro Rosso, tj. 64 % startovního pole (McLaren používá brzdy Akebono; Lotus, Marussia a Williams AP Racing). Připsala si tak všech 19 letošních vítězství: 11 triumfů s mistrem světa Lewisem Hamiltonem, 5 s Nicem Rosbergem a 3 s Danielem Ricciardem.
Kromě toho Brembo získala 81 % všech možných pódiových umístění, 75 % z 2020 dostupných bodů, vozy s jeho brzdami ujely 60 % z letošních 20979 kol, 89 % hattricků (pole-position, nejrychlejší kolo a vítězství), v 95 % uzamkly první řadu, ve vedení odjely 97 % kol z 1134 a připsaly si 95 % nejrychlejších kol.
Od roku 1975 Brembo získalo v F1 20 jezdeckých a 25 konstruktérských titulů: 14 s Ferrari, 4 s Red Bullem, 3 s McLarenem, 2 s Benettonem a po jednom s Brawnem a letos s Mercedesem.
Níže najdete grafiku, která mapuje letošní úspěchy Bremba v F1 i v MotoGP, kde italský výrobce zažil dokonce ještě úspěšnější rok.
Statistika sezóny 2014 z pohledu výrobce brzd (zdroj: Brembo)
Více o brzdách v F1 včetně videa najdete v tomto technickém článku.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.