Strategická skupina F1 se ve čtvrtek v Ženevě sejde k jednání o budoucí podobě motorů. Mercedes se nechce vzdát současných 1,6litrových V6 turbomotorů s pokročilým systémem pro rekuperaci energie (ERS), proto soupeřům nabízí kompromis.
Bernie Ecclestone usiluje o návrat k V8 či V10 motorů, které by byly pořádně slyšet a které by po vývoji mohly dosahovat výkonu 1000 koní. Všechny by měly být vybaveny standardním hybridním systémem. Ve hře je také V6 s dvojitým turbem, jenž by byl podle Red Bullu stále jednodušší a pro F1 výhodnější než současné pohonné jednotky. Společně s Ferrari se obává, že by Mercedes jinak dominoval až do roku 2020.
Německý tým v tomto případě ale pohrozil svým odchodem z F1, což jejího šéfa na druhou stranu moc nezajímá. Minulý týden se pochlubil, že k prosazení svého návrhu snadno získa 10 hlasů z 18, tj. potřebnou většinu. Šesti hlasy disponuje jeho společnost Formula One Management, stejný počet má Mezinárodní automobilová federace (FIA) a po jednom hlasu má k dispozici šest týmů: Ferrari, Lotus, McLaren, Mercedes, Red Bull a Williams.
Proti novému návrhu stojí rezolutně Mercedes a Williams, podle Bernieho se k němu naopak připojí Ferrari, Lotus, Red Bull i McLaren, což zní poněkud nelogicky vzhledem ke skutečnosti, že se Honda do F1 vrací právě kvůli letošnímu formátu pohonných jednotek.
Dominantní motor Mercedesu leží soupeřům i Ecclestoneovi v žaludku, protovymýšlejí změnu pravidel (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Mercedes má ale přijít s kompromisem, aby zabránil změně: je ochoten dodávat svůj složitý, ale úspěšný hybridní systém ERS (bez ICE, tj. základního V6 turbomotoru) také konkurenci.
Šéf FIATu a Ferrari Sergio Marchionne má být podle Sport Bild pro, s tímto návrhem by dokázal žít i Red Bull. Ve světě F1 by to ostatně nebylo zas tak převratnou novinkou - McLaren léta dodával svou elektronickou řídicí jednotku pro předchozí V8 atmosférické motory.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.