Strategická skupina F1 se ve čtvrtek v Ženevě sejde k jednání o budoucí podobě motorů. Mercedes se nechce vzdát současných 1,6litrových V6 turbomotorů s pokročilým systémem pro rekuperaci energie (ERS), proto soupeřům nabízí kompromis.
Bernie Ecclestone usiluje o návrat k V8 či V10 motorů, které by byly pořádně slyšet a které by po vývoji mohly dosahovat výkonu 1000 koní. Všechny by měly být vybaveny standardním hybridním systémem. Ve hře je také V6 s dvojitým turbem, jenž by byl podle Red Bullu stále jednodušší a pro F1 výhodnější než současné pohonné jednotky. Společně s Ferrari se obává, že by Mercedes jinak dominoval až do roku 2020.
Německý tým v tomto případě ale pohrozil svým odchodem z F1, což jejího šéfa na druhou stranu moc nezajímá. Minulý týden se pochlubil, že k prosazení svého návrhu snadno získa 10 hlasů z 18, tj. potřebnou většinu. Šesti hlasy disponuje jeho společnost Formula One Management, stejný počet má Mezinárodní automobilová federace (FIA) a po jednom hlasu má k dispozici šest týmů: Ferrari, Lotus, McLaren, Mercedes, Red Bull a Williams.
Proti novému návrhu stojí rezolutně Mercedes a Williams, podle Bernieho se k němu naopak připojí Ferrari, Lotus, Red Bull i McLaren, což zní poněkud nelogicky vzhledem ke skutečnosti, že se Honda do F1 vrací právě kvůli letošnímu formátu pohonných jednotek.
Dominantní motor Mercedesu leží soupeřům i Ecclestoneovi v žaludku, protovymýšlejí změnu pravidel (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Mercedes má ale přijít s kompromisem, aby zabránil změně: je ochoten dodávat svůj složitý, ale úspěšný hybridní systém ERS (bez ICE, tj. základního V6 turbomotoru) také konkurenci.
Šéf FIATu a Ferrari Sergio Marchionne má být podle Sport Bild pro, s tímto návrhem by dokázal žít i Red Bull. Ve světě F1 by to ostatně nebylo zas tak převratnou novinkou - McLaren léta dodával svou elektronickou řídicí jednotku pro předchozí V8 atmosférické motory.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.
McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Toto Wolff je přesvědčen, že Lewis Hamilton neztratil své schopnosti, i když se zatím ve Ferrari trápí.