Ron Dennis se zřejmě stal opět majoritním akcionářem skupiny McLaren. Jeho hlavním cílem teď bude navrácení závodního týmu na vítěznou vlnu.
McLaren jde do sezony 2015 řádně posílen - s hvězdným Fernandem Alonsem. Navíc také bude exkluzivním partnerem společnosti Honda, která jim bude dodávat pohonné jednotky. Nicméně v pozadí týmu se toho děje také stále hodně.
Do McLarenu přišla spousta nových techniků, v týmu probíhala restrukturalizace a do čela týmu se navrátil opět Ron Dennis. Bernie Ecclestone dokonce řekl: "Momentálně společnost patří zase Ronovi."
V minulých letech přitom Dennis ve skupině ovládal jen čtvrtinový podíl. Je dobré si připomenout, že se tu nebavíme jen o závodním týmu (McLaren Racing), ale kromě jiného také společnosti vyrábějící silniční vozy (McLaren Automotive) a společnosti zabývající se hightech technologiemi (McLaren Applied Technologies).
Další čtvrtinu firmy držel majitel firmy TAG - Mansour Ojjeh, a zbývajících 50% patřilo bahrajnskému státnímu investičnímu fondu, Mumtalakat. S ním se měl Dennis domluvit na ceně, za kterou si bude moci dodatečné akcie odkoupit.
Ecclestone míní: "Bahrajnci už nemají se závodním týmem nic společného. Svoje podíly prodali zpět Ronovi. On je teď musí do smluveného data vyplatit. Pokud by nezaplatil, tak by jim podíly připadly samozřejmě zpět." Dle zpráv z Velké Británie byl ale měly podílníky týmu zůstat všechny tři strany - Dennis, Ojjeh i Mumtalakat.
Ron Dennis (vpravo) v Technologickém centru ve Wokingu(foto: McLaren)
Zdá se ale být více než pravděpodobné, že se 67letý Ron Dennis zase stane majoritním akcionářem McLarenu. Mohl by si tak v týmu opět prosazovat svoje názory bez ohledu na ostatní. Tiskový mluvčí McLarenu k věci řekl: "Žádná transakce ještě něbyla učiněna, ale akcionáři se bavili o tom, jak nejlépe ulehčit a podpořit růst skupiny McLaren. Až, a pokud vůbec, transakce proběhne, tak si to nepředstavujte tak, že aktuální akcionáři tým úplně opustí. Vše ve správný čas oznámíme."
"Konečné provedení transakce je plánováno na příští rok," řekl dále tiskový mluvčí McLarenu pro Reuters. Nikdo samozřejmě přesně neví, kolik peněz teď musí Dennis sehnat. Nicméně se má za to, že hodnota společnosti je 1 miliarda liber (asi 34,8 miliardy korun). Potřebná částka by se tedy mohla pohybovat někde kolem 250 milionů liber (asi 8,7 miliardy korun).
Také britská BBC má za to, že Bahrajnci budou chtít v týmu zůstat i po změně vlastnické struktury. V rámci paddocku také kolují zvěsti o tom, že ve vedení McLarenu v posledních měsích panují neshody a vztahy mezi Dennisem a Ojjehem se měly zhoršit.
Tito dva se přitom u McLarenu dali dohromady už zkraje 80. let a od té doby jsou obchodními partnery. 62letý Mansor Ojjeh měl navíc nedávno zdravotní problémy, když během zimy 2013 a 2014 prodělal dvojitou transplantaci plic. Nicméně vztah mezi McLarenem a nově příchozí Hondou by měl být jasný - Honda je technickým partnerem týmu a ne spoluvlastníkem.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.