V dnešním ohlédnutí se za sezónou 2014 se zaměříme na kvalifikační "kdyby:" jak by dopadl šampionát, kdyby se bodovaly stejně jako závody (tj. včetně dvojnásobku v posledním Abú Zabí)?
Titul by dle tohoto teoretického hodnocení získal s velkým náskokem 82 bodů Nico Rosberg před svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem.
Z bronzové pozice by se radoval Valtteri Bottas - nejlepší kvalifikant ze zbytku světa za Mercedesy - před Danielem Ricciardem. Při rovnosti bodů a počtu druhých míst (oba shodně 2) by rozhodoval vyšší počet třetích míst u Fina (6 vs. 4). U McLarenu by předčil Magnussen o 12 bodů Buttona.
Z pohledu týmů by se na čelních pozicích nezměnilo nic - dominantní Mercedes drží z tohoto pohledu první příčku s náskokem 406 bodů, zatímco šampionát ve skutečnosti ovládl o něco méně drtivě - o 296 bodů před Red Bullem, Williamsem, Ferrari a McLarenem.
Šestá by ovšem neskončila Force India, ale Toro Rosso, které v kvalifikacích podávalo lepší výkony. Rovněž Sauber by byl před Marussií, která se ani jednou nedostala do Q3 - u švýcarského týmu se to podařilo v Austinu Sutilovi.
Poslední tabulka ukazuje, jakou průměrnou pozici si v kvalifikaci piloti vyjeli bez ohledu na případné penalizace a dodatečné posuny na roštu. Rosbergův výsledek je vynikající (1,7), Ricciardo je v tomto ohledu před Bottasem a konzistentní Alonso s nekonkurenceschopným Ferrari před Massou i Vettelem.
Největší průměrný časový rozdíl mezi týmovými kolegy byl u Marussie a Caterhamu, kde jednou zasáhli do závodu Lotterer a Stevens (kvůli jednorázové účasti jsem je z přehledu vypustil).
Naopak nejvyrovnanější duel jsme letos pozorovali u Toro Rosso, kde byl Vergne průměrně o 5 tisícin sekundy rychlejší - přesto v F1 končí a v této statistice poražený Kvjat postupuje výše - do Red Bullu, kde bude závodit po boku Ricciarda.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.