Za sebou máme poslední jízdy vozů F1 v této sezóně. Jak probíhalo dvoudenní testování v Abú Zabí, kdo byl nejrychlejší a kdo ujel nejvíce kol? Krátce si shrneme výkony jezdců, týmů i výrobců motorů.
Do testů se zapojilo celkem 17 pilotů: 7 se závodními zkušenostmi (Bottas, Ericsoon, Pic, Räikkönen, Ricciardo, Rosberg, Stevens) a 10 mladíků, kteří do velké ceny ještě nikdy nenastoupili: Spike Goddard (Force India), Alex Lynn (Lotus), Rafaelle Marciello (Ferrari), Felipe Nasr (Williams), Esteban Ocon (Lotus), Jolyon Palmer (Force India), Carlos Sainz, jr. (Red Bull), Stoffel Vandoorne (McLaren), Max Verstappen (Toro Rosso) a Pascal Wehrlein (Mercedes).
Po oba dva dny jezdili jen Verstappen, Ericsson, Stevens a Vandoorne - i když ten si připsal kvůli porodním bolestem McLarenu s pohonnou jednotkou Hondy jen tři plná kola. Nejvíce jich zvládl Ericsson, jenž zpřetrhal vazby s Caterhamem a příští rok bude závodit se Sauberem - celkem 207, tj. 1150 km. Solidní porci má na kontě také Stevens - 178 kol odpovídá vzdálenosti 988,6 km.
Absolutně nejrychlejší čas (1:42,624) předvedl ve středu Wehrlein s mistrovským Mercedesem - byl o více než půl sekundy rychlejší než talent Ferrari Marciello (1:43,208) a než včera Bottas (1:43,396). Dnes byla ale dráha díky pogumování o něco rychlejší.
Týmy ujely dohromady 8 647,578 km, největší vzdáleností se může chlubit Mercedes (1166,3 km), druhý Sauber urazil 1149,7 km a nad hranici 1000 km se dostal ještě Red Bull (1044,2 km). Nejmenší vzdálenost zvládlo Toro Rosso (738,7 km), Force India (699,8 km) a McLaren (27,8 km), jenž v Abú Zabí prožil kvůli technickým problémům menší katastrofu.
McLaren ve středu ráno 15 min před začátkem úspěšně nastartoval, pak jej postihl elektrický problém, jehož příčinu bylo těžké nalézt. Odpoledne sice Vandoorne zvládl instalační kolo, ale další plánovaný stint o 4 kolech nedokončil - zůstal stát na trati a tým potíže už nedokázal vyřešit.
"Další těžký den, ale to je součástí sbírání zkušeností, které jsme čekali s dočasným vozem. Je užitečné na tyto problémy přijít před vánocemi, protože nám to umožní lépe porozumět složité integraci mezi pohonnou jednotkou, pomocnými systémy a vozem. A abych byl upřímný, raději bych tyto problémy řešil zde v Abú Zabí, než abych na ně přišel v Jerezu příští rok," říká Boullier.
"Rozhodně šlo pro McLaren a Hondu v tomto testu o pokrok. Ano, setkali jsme se s problémy, ale dosáhli jsme pokroku. Také jsme výborně zahájili vztah - komunikace a interakce je skvělá, můžete cítit dobrého ducha v garáži vnímat smysl. Jakýkoliv počet kilometrů tento týden byl jednoduše bonusem.
Přivezli jsme sem základní techické rozvržení motoru. Nefungovalo, ale hodně z toho půjde vyřešit na dynamometru. Nemluvím o ovladatelnosti nebo čisté výkonnosti - k tomu potřebujeme auto na trati, ale o zajištění toho, aby všchny systémy fungovali na dynamometru před Jerezem," pokračuje závodní ředitel McLaren.
Podle Hondy se problémy točily kolem startu systému a datové komunikace. V rozhovoru pro F1news.cz pak Boullier odpoledne prozradil, že se McLarenu dnes podařilo na vůz dostat navíc některé nové věci, které fungovaly. Přesto šlo jasně vidět, že spokojený není.
Týmy se při jízdách soustředily na aerodynamické testování - na vozech byla vidět různá přídavná zařízení s Pitotovými trubicemi pro mapování proudění vzduchu a turbulencí, zejména kolem předního kola a v oblasti difuzoru. Zkoušely si také nové pneumatiky Pirelli, prováděly systémové kontroly a věnovaly se i práci na nastavení vozů.
Z pohledu výrobců pohonných jednotek může být nejspokojenější Renault s celkovým počtem 3743,4 km (tj. 935,9 km na tým) zásobující Caterham, Lotus, Red Bull a Toro Rosso. Mercedes se třemi vozy (Force India, Mercedes a Williams) má na kontě 2771,4 km (923,8 km/tým) a třetí Ferrari, s jehož pohonnou jednotkou jezdil ještě Sauber, ujelo 2105 km - z pohledu vzdálenosti přepočítané na tým bylo ale nejpotentnější (1052,5 km). Rozkoukávající se Honda zvládla jen 27,8 km.
PneumatikyPo oba dny panovalo teplé a suché počasí, teploty vzduchu dosáhly v úterý 33 °C, dnes o stupeň méně. Dráha včera měla 44 °C, dnes 43 °C.
Týmy měly k dispozici kromě letošních čtyř směsí také pneumatiky pro rok 2015, a to super-měkkou, měkkou a středně-tvrdou. Na pneumatikách určených pro příští sezónu ujely 654 kol, na letošních 903 kol.
"Velmi nás potěšilo vyslechnout si první dojmy pilotů o našich nových pneumatikách. Ty naznačovaly, že vylepšení, která jsme měli za cíl, už mají vliv," říká spokojeně sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery.
"Provedli jsme několik drobných úprav - obzvlášť v oblasti pláště na zadních pneumatikách, který vytváří stopu. Tato nová konstrukce optimalizuje teplotní rozložení skrz pneumatiku, aby bylo rovnoměrnější. Mělo by to vést ke konzistentnější výkonnosti a lepší trakci. Také máme novou super-měkkou směs na zádi. Je navržena pro zlepšení mechanického odporu," shrnuje novinky.
"Naše cíle u pneumatik 2015 zůstávají stejné, jako vždy: poskytnout 2 až 3 zastávky na závod. Jedním z největších faktorů samozřejmě bude to, jak se zlepší auta. Očekáváme, že budou příští rok o sekundu na kolo rychlejší než letos, což samozřejmě ovlivní chování pneumatik," dodává Hembery.
Použité směsi pneumatik při nejrychlejších kolech první a druhý den
My se na nové vozy budeme těšit 2 měsíce: monoposty F1 uvidíme v akci znovu příští rok od 1. - 4. února, kdy týmy poprvé sejdou k předsezónnímu testu v Jerezu na jihu Španělska. Pak přijdou na řadu dva testy v Barceloně (19. 2. - 22. 2. a 26. 2. - 1. 3.).
McLaren s Hondou bychom ale mohli spatřit na trati ještě před testem v Jerezu, Boullier dnes nevyloučil další natáčecí den, při kterém by prověřili své systémy.
Testy jsme podrobně sledovali zde: 1. den, 2. den.
Fotogalerii z testování v Abú Zabí najdete zde.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.