Za sebou máme poslední jízdy vozů F1 v této sezóně. Jak probíhalo dvoudenní testování v Abú Zabí, kdo byl nejrychlejší a kdo ujel nejvíce kol? Krátce si shrneme výkony jezdců, týmů i výrobců motorů.
Do testů se zapojilo celkem 17 pilotů: 7 se závodními zkušenostmi (Bottas, Ericsoon, Pic, Räikkönen, Ricciardo, Rosberg, Stevens) a 10 mladíků, kteří do velké ceny ještě nikdy nenastoupili: Spike Goddard (Force India), Alex Lynn (Lotus), Rafaelle Marciello (Ferrari), Felipe Nasr (Williams), Esteban Ocon (Lotus), Jolyon Palmer (Force India), Carlos Sainz, jr. (Red Bull), Stoffel Vandoorne (McLaren), Max Verstappen (Toro Rosso) a Pascal Wehrlein (Mercedes).
Po oba dva dny jezdili jen Verstappen, Ericsson, Stevens a Vandoorne - i když ten si připsal kvůli porodním bolestem McLarenu s pohonnou jednotkou Hondy jen tři plná kola. Nejvíce jich zvládl Ericsson, jenž zpřetrhal vazby s Caterhamem a příští rok bude závodit se Sauberem - celkem 207, tj. 1150 km. Solidní porci má na kontě také Stevens - 178 kol odpovídá vzdálenosti 988,6 km.
Absolutně nejrychlejší čas (1:42,624) předvedl ve středu Wehrlein s mistrovským Mercedesem - byl o více než půl sekundy rychlejší než talent Ferrari Marciello (1:43,208) a než včera Bottas (1:43,396). Dnes byla ale dráha díky pogumování o něco rychlejší.
Týmy ujely dohromady 8 647,578 km, největší vzdáleností se může chlubit Mercedes (1166,3 km), druhý Sauber urazil 1149,7 km a nad hranici 1000 km se dostal ještě Red Bull (1044,2 km). Nejmenší vzdálenost zvládlo Toro Rosso (738,7 km), Force India (699,8 km) a McLaren (27,8 km), jenž v Abú Zabí prožil kvůli technickým problémům menší katastrofu.
McLaren ve středu ráno 15 min před začátkem úspěšně nastartoval, pak jej postihl elektrický problém, jehož příčinu bylo těžké nalézt. Odpoledne sice Vandoorne zvládl instalační kolo, ale další plánovaný stint o 4 kolech nedokončil - zůstal stát na trati a tým potíže už nedokázal vyřešit.
"Další těžký den, ale to je součástí sbírání zkušeností, které jsme čekali s dočasným vozem. Je užitečné na tyto problémy přijít před vánocemi, protože nám to umožní lépe porozumět složité integraci mezi pohonnou jednotkou, pomocnými systémy a vozem. A abych byl upřímný, raději bych tyto problémy řešil zde v Abú Zabí, než abych na ně přišel v Jerezu příští rok," říká Boullier.
"Rozhodně šlo pro McLaren a Hondu v tomto testu o pokrok. Ano, setkali jsme se s problémy, ale dosáhli jsme pokroku. Také jsme výborně zahájili vztah - komunikace a interakce je skvělá, můžete cítit dobrého ducha v garáži vnímat smysl. Jakýkoliv počet kilometrů tento týden byl jednoduše bonusem.
Přivezli jsme sem základní techické rozvržení motoru. Nefungovalo, ale hodně z toho půjde vyřešit na dynamometru. Nemluvím o ovladatelnosti nebo čisté výkonnosti - k tomu potřebujeme auto na trati, ale o zajištění toho, aby všchny systémy fungovali na dynamometru před Jerezem," pokračuje závodní ředitel McLaren.
Podle Hondy se problémy točily kolem startu systému a datové komunikace. V rozhovoru pro F1news.cz pak Boullier odpoledne prozradil, že se McLarenu dnes podařilo na vůz dostat navíc některé nové věci, které fungovaly. Přesto šlo jasně vidět, že spokojený není.
Týmy se při jízdách soustředily na aerodynamické testování - na vozech byla vidět různá přídavná zařízení s Pitotovými trubicemi pro mapování proudění vzduchu a turbulencí, zejména kolem předního kola a v oblasti difuzoru. Zkoušely si také nové pneumatiky Pirelli, prováděly systémové kontroly a věnovaly se i práci na nastavení vozů.
Z pohledu výrobců pohonných jednotek může být nejspokojenější Renault s celkovým počtem 3743,4 km (tj. 935,9 km na tým) zásobující Caterham, Lotus, Red Bull a Toro Rosso. Mercedes se třemi vozy (Force India, Mercedes a Williams) má na kontě 2771,4 km (923,8 km/tým) a třetí Ferrari, s jehož pohonnou jednotkou jezdil ještě Sauber, ujelo 2105 km - z pohledu vzdálenosti přepočítané na tým bylo ale nejpotentnější (1052,5 km). Rozkoukávající se Honda zvládla jen 27,8 km.
PneumatikyPo oba dny panovalo teplé a suché počasí, teploty vzduchu dosáhly v úterý 33 °C, dnes o stupeň méně. Dráha včera měla 44 °C, dnes 43 °C.
Týmy měly k dispozici kromě letošních čtyř směsí také pneumatiky pro rok 2015, a to super-měkkou, měkkou a středně-tvrdou. Na pneumatikách určených pro příští sezónu ujely 654 kol, na letošních 903 kol.
"Velmi nás potěšilo vyslechnout si první dojmy pilotů o našich nových pneumatikách. Ty naznačovaly, že vylepšení, která jsme měli za cíl, už mají vliv," říká spokojeně sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery.
"Provedli jsme několik drobných úprav - obzvlášť v oblasti pláště na zadních pneumatikách, který vytváří stopu. Tato nová konstrukce optimalizuje teplotní rozložení skrz pneumatiku, aby bylo rovnoměrnější. Mělo by to vést ke konzistentnější výkonnosti a lepší trakci. Také máme novou super-měkkou směs na zádi. Je navržena pro zlepšení mechanického odporu," shrnuje novinky.
"Naše cíle u pneumatik 2015 zůstávají stejné, jako vždy: poskytnout 2 až 3 zastávky na závod. Jedním z největších faktorů samozřejmě bude to, jak se zlepší auta. Očekáváme, že budou příští rok o sekundu na kolo rychlejší než letos, což samozřejmě ovlivní chování pneumatik," dodává Hembery.
Použité směsi pneumatik při nejrychlejších kolech první a druhý den
My se na nové vozy budeme těšit 2 měsíce: monoposty F1 uvidíme v akci znovu příští rok od 1. - 4. února, kdy týmy poprvé sejdou k předsezónnímu testu v Jerezu na jihu Španělska. Pak přijdou na řadu dva testy v Barceloně (19. 2. - 22. 2. a 26. 2. - 1. 3.).
McLaren s Hondou bychom ale mohli spatřit na trati ještě před testem v Jerezu, Boullier dnes nevyloučil další natáčecí den, při kterém by prověřili své systémy.
Testy jsme podrobně sledovali zde: 1. den, 2. den.
Fotogalerii z testování v Abú Zabí najdete zde.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.