Mercedes tvrdí, že se společně s Renaultem shodují na tom, že si F1 nemůže dovolit vývojovou válku v oblasti pohonných jednotek.
Red Bull, jenž je továrním týmem Renaultu, pohrozil, že se zasadí o zrušení pravidel zmrazujících vývoj motorů pro rok 2016. Podle nich Mercedes blokuje plány na uvolnění limitů v průběhu sezóny.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff uvedl: "Žádná střízlivá společnost by neumožnila naprosté uvolnění pravidel. Renault a Mercedes se s tím plně shodují."
Šéf Red Bullu Christian Horner v Brazílii ale dokonce prohlásil, že by se F1 měla zbavit hybridních přeplňovaných V6 pohonných jednotek, které byly letos pracně zavedeny, a vrátit se k atmosférickým 2,4litrovým V8 motorům, s nimiž dominovali v předchozích 4 letech.
Wolff na to řekl, že v tom případě by Mercedes z F1 odešel, protože V8 už nejsou relevantní pro vývoj silničních vozů: "Pokud bychom upustili od současného formátu, můžu vám s jistotou zaručit, že by se automobilky kvůli stabilitě a udržitelnosti sportu a důležitosti hybridních technologií pro silniční vozy o dodávky jiných pohonných jednotek nezajímaly."
"Technologii těchto motorů bychom měli propagovat - závodíme s množstvím paliva o třetinu nižším než minulý rok a jezdíme rychleji. Renault velmi hlasitě prosazoval zavedení těchto motorů a podmínil tím své setrvání v F1 - a dnes jsme dospěli do této situace. Všechny ostatní věci, o kterých hovoříme, jsou zkrátka legrační," popisuje Wolff.
Mercedes se chce vyhnout zbytečným výdajům na "zbrojen" a plnému uvolnění vývoje, vyzývá Ferrari a Red Bull k zodpovědnosti v současném obtížném období (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Dle současných pravidel mohou výrobci využít kvótu 32 bodů (žetonů) na změnu svých pohonných jednotek (pohonná jednotka je rozdělena na 66 bodů (podrobně jsme vysvětlovali zde) - je tedy možné upravit 48 % celé pohonné jednotky.
Ferrari a Red Bull požadují zavést dodatečnou vývojovou fázi uprostřed sezóny, která by končila v červenci. V současné podobě totiž musí být motory homologovány do konce února. Mercedes s tím neochotně souhlasí. Jeho soupeři ale žádají povolení využít v tomto období dalších 13 žetonů, německému týmu se to ale zdá moc - je pouze pro pět bodů navíc.
K úpravě pravidel pro příští sezónu dle libosti Ferrari a Red Bullu je třeba jednomyslného souhlasu všech. Při tvorbě pravidel na rok 2016 ale postačí souhlas většiny - soupeři pak tedy dokážou protlačit změny i přes nesouhlas Mercedesu.
Wolff to komentuje slovy: "Nikdo nemůže být pro celkovou válku motorářů v roce 2016. Nebude se to líbit žádné ze současných automobilek." Další vývoj by podle ně "ohromně zvýšil náklady, ale protože nechceme být vnímáni jako zastánci tvrdé linie, nabídli jsme kompromis, i když si ani tak nemyslím, že by to bylo správné."
"Vítáme soutěžení a inovace, ale musíme vnímat širší souvislosti udržení celého sportu. Buďme citliví: teď potřebujeme stabilitu a ne spory," vyzývá sportovní ředitel Mercedesu. Menší týmy se trápí, Caterham s Marussií zkrachovaly a šance na jejich vzkříšení je nejistá.
Red Bull chce po letošní frustrující sezóně znovu dominovat - nalil peníze do Renault Sports F1 a stal se jeho továrním týmem (foto: Renault Sport F1)
Náklady na pohonné jednotky stouply dvou až trojnásobně oproti předchozímu roku, byť taková tvrzení jsou podle Wolffa nepřesná - podle něj došlo pouze k pětinovému nárůstu za předpokladu, že do ceny loňských V8 motorů byla započítána i hybridní část (tehdy KERS).
"Rozhodně budeme velmi hlasití, pokud dojde k situaci, že se někdo rozhodne pro sundání rukavic v roce 2016 a naplno se vrhne do války v oblasti motorů. Je naprosto jasné, jak by to bylo vůči sportu nezodpovědné v prostředí, ve kterém jsme právě přišli o dva týmy a kdy hovoříme o finančních potížích dalších týmů, pokud někdo bude chtít bojovat," shrnuje Wolff.
Další jednání o budoucnosti vývoje pohonných jednotek proběhne příští týden v Abú Zabí. Snad dojde k posunu v jednání mezi týmy a F1 vykročí z krize, do které se dostala také kvůli nerovnoměrnému rozdělování peněz.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.
Sezóna Formule 1 konečně odstartovala v Melbourne, kde Velká cena Austrálie slibuje napínavý souboj. Odborníci se pokusili předpovědět, kdo má největší šanci na vítězství v úvodním závodě roku.
Lando Norris si v samotném závěru prvního tréninku při startu sezóny F1 2025 v Melbourne zajistil nejrychlejší čas a odsunul Carlose Sainze na druhou příčku. Lewis Hamilton se ve svém debutu za Ferrari musel spokojit až s 12. místem.
Oficiální trailer k dlouho očekávanému filmu "F1", ve kterém si Brad Pitt zahraje hlavní roli, byl konečně zveřejněn. Trailer byl vydán ve spolupráci Apple TV, Warner Bros a Formule 1.
Zimní přestávka je za námi a první trénink na Velkou cenu Austrálie začíná už za pár hodin. Předtím ale Formule 1 stihla naladit fanoušky novou znělkou k letošnímu 75. ročníku mistrovství světa.
Lewis Hamilton tvrdí, že neprožívá žádný tlak na to, aby dokazoval svou hodnotu, když se poprvé představí za volantem Ferrari na úvodním závodě sezóny v Austrálii. Přesto bude mít silnou konkurenci, a tak je otázkou, jak se legendární jezdec vyrovná s novými výzvami v novém týmu.
Lando Norris má před sebou největší výzvu kariéry – boj o titul mistra světa F1 v roce 2025. Přesto zůstává opatrný a své šance hodnotí s rozvahou.
Lewis Hamilton zahajuje novou éru své kariéry ve Formuli 1, když poprvé oblékne barvy Ferrari při Velké ceně Austrálie. Společně s ním se na startovním roštu objeví řada dalších jezdců v nových týmech, ale právě Hamiltonův debut v ikonickém rudém monopostu budí největší pozornost.