Mercedes tvrdí, že se společně s Renaultem shodují na tom, že si F1 nemůže dovolit vývojovou válku v oblasti pohonných jednotek.
Red Bull, jenž je továrním týmem Renaultu, pohrozil, že se zasadí o zrušení pravidel zmrazujících vývoj motorů pro rok 2016. Podle nich Mercedes blokuje plány na uvolnění limitů v průběhu sezóny.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff uvedl: "Žádná střízlivá společnost by neumožnila naprosté uvolnění pravidel. Renault a Mercedes se s tím plně shodují."
Šéf Red Bullu Christian Horner v Brazílii ale dokonce prohlásil, že by se F1 měla zbavit hybridních přeplňovaných V6 pohonných jednotek, které byly letos pracně zavedeny, a vrátit se k atmosférickým 2,4litrovým V8 motorům, s nimiž dominovali v předchozích 4 letech.
Wolff na to řekl, že v tom případě by Mercedes z F1 odešel, protože V8 už nejsou relevantní pro vývoj silničních vozů: "Pokud bychom upustili od současného formátu, můžu vám s jistotou zaručit, že by se automobilky kvůli stabilitě a udržitelnosti sportu a důležitosti hybridních technologií pro silniční vozy o dodávky jiných pohonných jednotek nezajímaly."
"Technologii těchto motorů bychom měli propagovat - závodíme s množstvím paliva o třetinu nižším než minulý rok a jezdíme rychleji. Renault velmi hlasitě prosazoval zavedení těchto motorů a podmínil tím své setrvání v F1 - a dnes jsme dospěli do této situace. Všechny ostatní věci, o kterých hovoříme, jsou zkrátka legrační," popisuje Wolff.
Mercedes se chce vyhnout zbytečným výdajům na "zbrojen" a plnému uvolnění vývoje, vyzývá Ferrari a Red Bull k zodpovědnosti v současném obtížném období (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Dle současných pravidel mohou výrobci využít kvótu 32 bodů (žetonů) na změnu svých pohonných jednotek (pohonná jednotka je rozdělena na 66 bodů (podrobně jsme vysvětlovali zde) - je tedy možné upravit 48 % celé pohonné jednotky.
Ferrari a Red Bull požadují zavést dodatečnou vývojovou fázi uprostřed sezóny, která by končila v červenci. V současné podobě totiž musí být motory homologovány do konce února. Mercedes s tím neochotně souhlasí. Jeho soupeři ale žádají povolení využít v tomto období dalších 13 žetonů, německému týmu se to ale zdá moc - je pouze pro pět bodů navíc.
K úpravě pravidel pro příští sezónu dle libosti Ferrari a Red Bullu je třeba jednomyslného souhlasu všech. Při tvorbě pravidel na rok 2016 ale postačí souhlas většiny - soupeři pak tedy dokážou protlačit změny i přes nesouhlas Mercedesu.
Wolff to komentuje slovy: "Nikdo nemůže být pro celkovou válku motorářů v roce 2016. Nebude se to líbit žádné ze současných automobilek." Další vývoj by podle ně "ohromně zvýšil náklady, ale protože nechceme být vnímáni jako zastánci tvrdé linie, nabídli jsme kompromis, i když si ani tak nemyslím, že by to bylo správné."
"Vítáme soutěžení a inovace, ale musíme vnímat širší souvislosti udržení celého sportu. Buďme citliví: teď potřebujeme stabilitu a ne spory," vyzývá sportovní ředitel Mercedesu. Menší týmy se trápí, Caterham s Marussií zkrachovaly a šance na jejich vzkříšení je nejistá.
Red Bull chce po letošní frustrující sezóně znovu dominovat - nalil peníze do Renault Sports F1 a stal se jeho továrním týmem (foto: Renault Sport F1)
Náklady na pohonné jednotky stouply dvou až trojnásobně oproti předchozímu roku, byť taková tvrzení jsou podle Wolffa nepřesná - podle něj došlo pouze k pětinovému nárůstu za předpokladu, že do ceny loňských V8 motorů byla započítána i hybridní část (tehdy KERS).
"Rozhodně budeme velmi hlasití, pokud dojde k situaci, že se někdo rozhodne pro sundání rukavic v roce 2016 a naplno se vrhne do války v oblasti motorů. Je naprosto jasné, jak by to bylo vůči sportu nezodpovědné v prostředí, ve kterém jsme právě přišli o dva týmy a kdy hovoříme o finančních potížích dalších týmů, pokud někdo bude chtít bojovat," shrnuje Wolff.
Další jednání o budoucnosti vývoje pohonných jednotek proběhne příští týden v Abú Zabí. Snad dojde k posunu v jednání mezi týmy a F1 vykročí z krize, do které se dostala také kvůli nerovnoměrnému rozdělování peněz.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.