Bývalý pilot a současný komentátor televize Sky se ohlíží za závodním víkendem v Brazílii a analyzuje bitvu o titul mezi Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem.
Lewis se Nica dokázal těsně za ním držet - pokud by byl před ním, ujedeCo mě zaráží při ohlédnutí se za nedělní Velkou cenou Brazílie, je to, že byl závod vyhrán a prohrán v sobotu v kvalifikaci. Nebýt zablokování předních kol do zatáčky č. 10, tak by Lewis Hamilton podle mě uzmul Nicovi Rosbergovi pole position. Očekával bych pak, že by také vyhrál závod.
Lewis byl v neděli o něco rychlejší, i když se pohyboval v aerodynamickém stínu za svým týmovým kolegou na okruhu, kde je degradace pneumatik na čerstvém asfaltu docela nechutná. Pokud by z čela odstartoval a jezdil na čerstvém vzduchu, byl by schopný Nicovi ujet a vyhrát o několik sekund, i když jej Rosberg díky své pozici na dráze dokázal pokrýt.
Jak se ukázalo, závod byl velmi těsnou bitvou mezi týmovými kolegy Mercedesu, a pokud by Lewis těsně před svou druhou zastávkou nedostal smyk, stále by závod vyhrál. Návrat před Rosbergem po ujetí jednoho kola navíc by byl těsný. Ale jeho část garáže očividně věří, že by to vedlo k rozdílu.
Jeho první kolo poté, co Rosberg zamířil z prvního místa do boxů, bylo v závodě do té doby nejrychlejší a na boxové zídce Mercedesu předpokládali, že Hamilton dokáže zajet ještě jedno. Žel si neuvědomili, kolik přilnavosti Lewis v tom kole využil a kolik energie ubral ze svých již tak dost hodně opotřebovaných pneumatik. Druhé kolo bylo už přespříliš.
Mercedes si za to špatné rozhodnutí vysloužil ostrou kritiku, jenže tento druh strategických rozhodnutí je dvousměrný - jezdec se stále může ozvat, že potřebuje do boxů. Lewisův odhodlaný jízdní styl si od pneumatik a brzd žádá hodně a on někdy požaduje mnohem více přilnavosti, než je zadní osa schopna poskytnout. Letos jsme to už několikrát viděli. Někdy vám i sběr elektřiny musí připadat, jako byste zatáhli ruční brzdu, když jste na limitu.
Nico si po startu svou první pozici pohlídal, pak mu stačilo se vyvarovat chyb (foto: Daimler AG)
Vítězství a prohra v závodě jako následek chyby v kvalifikaciPřesto všechno ale byla chyba nakonec následkem jeho chyby v kvalifikaci. Lewis na to tlačil jenom proto, že musel získat zpět pozici, kterou vůči Nicovi ztratil. Kvalifikace rozhodla o vítězství a porážce v závodě. A teď se uvidí, jestli kvůli tomu přijde také o mistrovský titul. Neměl by.
Ačkoliv stále považuji Lewise za nejrychlejšího pilota, Rosberg mívá v kvalifikacích letos navrch. Musí to být částečně psychický problém u Lewise, protože jsme často mohli pozorovat, jak dominuje v tréninku, byť v Brazílii tomu tak vůbec nebylo, a pak během sezóny při několika příležitostech udělal chybu, když se to nejvíce počítalo.
Pravdou je, že zatímco si Nico užívá bezproblémových sobot, Lewis zažil v den kvalifikace potíže se spolehlivostí v Německu a v Maďarsku. Závěr je ale takový, že Nico o sobotách odvádí lepší práci a očekávám, že jeho přirozená rychlost dokáže Lewise vychýlit, podobně jako to bylo u Michaela Schumachera.
Zatímco však Nicovi všichni dopřejí trofej za vítězství v kvalifikacích, najde se hodně lidí, kteří řeknou, že "tohle není správně," pokud vyhraje titul po šesti vítězných závodech ve srovnání s Lewisovými desíti. Obecně je Lewis během závodů rychlejší a jeho závodní umění je také lepší - stále čekáme na Nicovo předjetí Lewise na dráze udržení pozice před ním.
Nico nicméně titul může stále vyhrát a v neděli večer bude moci ulehnout šťastnější než Lewis. Má pravdu, když tvrdí: "Nemám to teď ve svých rukou," protože potřebuje Red Bull nebo Williams, aby v Abú Zabí postoupili o stupeň výše.
Vrátil ale tlak na Lewise a snížil možnosti svého týmového kolegy. Pokud Rosberg vyhraje poslední závod, bude Hamiltonovi stačit pouze druhé místo, aby vyhrál šampionát. Pokud odstoupí, stačí se Rosbergovi umístit v první pětce.
Dvojnásobně bodované finále v Abú Zabí rozhodne o titulu mezi piloty Mercedesu(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Při nadřazenosti Mercedesu nad zbytkem pole si nedokážu představit, že by hloupá chyba - jako například pomalá zastávka či stop-and-go penalizace - nebo uvíznutí na chvíli v provozu, Lewisovi zabránilo zajet tak, aby vyhrál titul.
Za těchto okolností by dominance Mercedesu W05 měla stále znamenat, že se dostane zpět na druhé místo. Pouze nespolehlivost či kontakt by mohla Lewisovi 23. listopadu zabránit ve vítězství v šampionátu.
Frustrace z nejednoty týmů a zákulisních tahanicŽádné hodnocení víkendu se nemůže obejít bez zmínky argumentů a obvinění, k nimž došlo v závodní den mimo trať a které zastínily události na dráze. Upřímně jsem kvůli tomu byl chladný a velmi zklamaný.
Momentálně se čím dál více setkáváme s konfrontacemi, tvrzeními a protiargumenty. Jak rád říkává pan E: "Život je hra a peníze udržují skóre." Je čas se podívat na celkový obrázek: situace se stává zmatenou a destabilizující - a proto poškozuje Formuli 1.
V paddocku je zažehnuto tolik ohňů a jen tak málo jich je hašeno, že musíme pokládat současnou nestabilitu za záměrnou. Musíme si počkat, abychom viděli, co se skutečně děje.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.