Bývalý pilot a současný komentátor televize Sky se ohlíží za závodním víkendem v Brazílii a analyzuje bitvu o titul mezi Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem.
Lewis se Nica dokázal těsně za ním držet - pokud by byl před ním, ujedeCo mě zaráží při ohlédnutí se za nedělní Velkou cenou Brazílie, je to, že byl závod vyhrán a prohrán v sobotu v kvalifikaci. Nebýt zablokování předních kol do zatáčky č. 10, tak by Lewis Hamilton podle mě uzmul Nicovi Rosbergovi pole position. Očekával bych pak, že by také vyhrál závod.
Lewis byl v neděli o něco rychlejší, i když se pohyboval v aerodynamickém stínu za svým týmovým kolegou na okruhu, kde je degradace pneumatik na čerstvém asfaltu docela nechutná. Pokud by z čela odstartoval a jezdil na čerstvém vzduchu, byl by schopný Nicovi ujet a vyhrát o několik sekund, i když jej Rosberg díky své pozici na dráze dokázal pokrýt.
Jak se ukázalo, závod byl velmi těsnou bitvou mezi týmovými kolegy Mercedesu, a pokud by Lewis těsně před svou druhou zastávkou nedostal smyk, stále by závod vyhrál. Návrat před Rosbergem po ujetí jednoho kola navíc by byl těsný. Ale jeho část garáže očividně věří, že by to vedlo k rozdílu.
Jeho první kolo poté, co Rosberg zamířil z prvního místa do boxů, bylo v závodě do té doby nejrychlejší a na boxové zídce Mercedesu předpokládali, že Hamilton dokáže zajet ještě jedno. Žel si neuvědomili, kolik přilnavosti Lewis v tom kole využil a kolik energie ubral ze svých již tak dost hodně opotřebovaných pneumatik. Druhé kolo bylo už přespříliš.
Mercedes si za to špatné rozhodnutí vysloužil ostrou kritiku, jenže tento druh strategických rozhodnutí je dvousměrný - jezdec se stále může ozvat, že potřebuje do boxů. Lewisův odhodlaný jízdní styl si od pneumatik a brzd žádá hodně a on někdy požaduje mnohem více přilnavosti, než je zadní osa schopna poskytnout. Letos jsme to už několikrát viděli. Někdy vám i sběr elektřiny musí připadat, jako byste zatáhli ruční brzdu, když jste na limitu.
Nico si po startu svou první pozici pohlídal, pak mu stačilo se vyvarovat chyb (foto: Daimler AG)
Vítězství a prohra v závodě jako následek chyby v kvalifikaciPřesto všechno ale byla chyba nakonec následkem jeho chyby v kvalifikaci. Lewis na to tlačil jenom proto, že musel získat zpět pozici, kterou vůči Nicovi ztratil. Kvalifikace rozhodla o vítězství a porážce v závodě. A teď se uvidí, jestli kvůli tomu přijde také o mistrovský titul. Neměl by.
Ačkoliv stále považuji Lewise za nejrychlejšího pilota, Rosberg mívá v kvalifikacích letos navrch. Musí to být částečně psychický problém u Lewise, protože jsme často mohli pozorovat, jak dominuje v tréninku, byť v Brazílii tomu tak vůbec nebylo, a pak během sezóny při několika příležitostech udělal chybu, když se to nejvíce počítalo.
Pravdou je, že zatímco si Nico užívá bezproblémových sobot, Lewis zažil v den kvalifikace potíže se spolehlivostí v Německu a v Maďarsku. Závěr je ale takový, že Nico o sobotách odvádí lepší práci a očekávám, že jeho přirozená rychlost dokáže Lewise vychýlit, podobně jako to bylo u Michaela Schumachera.
Zatímco však Nicovi všichni dopřejí trofej za vítězství v kvalifikacích, najde se hodně lidí, kteří řeknou, že "tohle není správně," pokud vyhraje titul po šesti vítězných závodech ve srovnání s Lewisovými desíti. Obecně je Lewis během závodů rychlejší a jeho závodní umění je také lepší - stále čekáme na Nicovo předjetí Lewise na dráze udržení pozice před ním.
Nico nicméně titul může stále vyhrát a v neděli večer bude moci ulehnout šťastnější než Lewis. Má pravdu, když tvrdí: "Nemám to teď ve svých rukou," protože potřebuje Red Bull nebo Williams, aby v Abú Zabí postoupili o stupeň výše.
Vrátil ale tlak na Lewise a snížil možnosti svého týmového kolegy. Pokud Rosberg vyhraje poslední závod, bude Hamiltonovi stačit pouze druhé místo, aby vyhrál šampionát. Pokud odstoupí, stačí se Rosbergovi umístit v první pětce.
Dvojnásobně bodované finále v Abú Zabí rozhodne o titulu mezi piloty Mercedesu(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Při nadřazenosti Mercedesu nad zbytkem pole si nedokážu představit, že by hloupá chyba - jako například pomalá zastávka či stop-and-go penalizace - nebo uvíznutí na chvíli v provozu, Lewisovi zabránilo zajet tak, aby vyhrál titul.
Za těchto okolností by dominance Mercedesu W05 měla stále znamenat, že se dostane zpět na druhé místo. Pouze nespolehlivost či kontakt by mohla Lewisovi 23. listopadu zabránit ve vítězství v šampionátu.
Frustrace z nejednoty týmů a zákulisních tahanicŽádné hodnocení víkendu se nemůže obejít bez zmínky argumentů a obvinění, k nimž došlo v závodní den mimo trať a které zastínily události na dráze. Upřímně jsem kvůli tomu byl chladný a velmi zklamaný.
Momentálně se čím dál více setkáváme s konfrontacemi, tvrzeními a protiargumenty. Jak rád říkává pan E: "Život je hra a peníze udržují skóre." Je čas se podívat na celkový obrázek: situace se stává zmatenou a destabilizující - a proto poškozuje Formuli 1.
V paddocku je zažehnuto tolik ohňů a jen tak málo jich je hašeno, že musíme pokládat současnou nestabilitu za záměrnou. Musíme si počkat, abychom viděli, co se skutečně děje.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.