INTERLAGOS - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si piloti vedli v kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie v jednotlivých sektorech a jakých rychlostí dosahovali?
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.
Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (poze 90 metrů před ní), piloti v něm již někdy brzdí, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - pokud jezdec nejede na limitu a nebrzdí v ten nejzazší okamžik.
Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Mapa okruhu Interalgos (podklad: FIA)
Rosberg má po celý víkend navrch nad svým týmovým kolegou Hamiltonem, v kvalifikaci svou dobrou formu dokázal potvrdit a získal letos 10. pole position poté, co byl absolutně nejrychlejší v prvních dvou sektorech.
Překonal i dosavadní kvalifikační rekord Barrichella z roku 2004 - Rubens zde byl tehdy s Ferrari o 0,623 pomalejší (1:10,646 min). Je třeba ale dodat, že historicky nejrychlejší čas nepřekonal - ten stanovil Barrichello ve stejném roce v první kvalifikaci (1:09,822 min). Časy šly letos rapidně dolů díky rychlému vývoji nově položeného, jemnějšího asfaltu, a také díky novým turbomotorům - ty atmosférické zde ztrácely kvůli nadmořské výšce 10 % svého výkonu.
Zajímavé bylo, že všichni včetně špičkových týmů nasadili měkké pneumatiky už v Q1 (Mercedesy na ní dokonce vyrazily rovnou ve svých prvních kolech). Rozdíly jsou zde kvůli délce kola (kratší už je pouze Monako) velmi malé - vítězného Rosberga od posledního Maldonado dělilo méně než 1,9 s.
Nikomu z dvojice Mercedesu se nepodařilo dát dohromady ideální kolo - pokud by se jim to ale povedlo, Rosberg by Hamiltona předčil o 0,149 s. Všechny nejlepší sektory do jednoho kola poskládali v kvalifikaci pouze tři piloti: Alonso, Ricciardo a Vettel.
Nejrychlejší sektory a jejich součty
Velmi dobře jsou na tom Williamsy. Nebýt drobných chyb a špatného načasování výjezdu, mohl jeden z nich možná stát v první řadě. Zejména Felipe jezdil velmi dobře a v posledním sektoru byl dokonce rychlejší než oba Stříbrné šípy. Ty se hodně trápí s pneumatikami, zítra by jim kluci z Grove mohli dát pěkně zabrat a trochu to na čele promíchat, pokud nebude pršet.
Zajímavé je, že McLareny svá nejrychlejší kola jako jediní zajeli na použitých měkkých pneumatikách. V pátek se trápili a Button zklamaně řekl, že jsou úplně v pytli. Zkoušeli ale některé nové věci pro příští sezónu a nové směry v nastavení. Dnes se vrátili zpět, s tím se vrátila i výkonnost.
Na rovinkách dle očekávání vládly vozy s pohonnými jednotkami Mercedes - obsadily prvních sedm příček. Nejvyšší rychlosti dosáhl domácí miláček Massa, který těsně před brzděním do první zatáčky ve svém posledním pokusu dosáhl na v Brazílii dosud nevídaných 342,9 km/h - desetiválce zde před 10 lety jezdily o 18,6 km/h pomaleji.
Nejrychlejší s pohonnou jednotkou Ferrari byl Gutiérrez (332,7 km/h) těžící ze své nižší hmotnosti proti Sutilovi, jenže podobně jako Vettel (332,6 km/h) s Red Bullem na Williams s Mercedesem za zády ztráceli už přes 10 km/h.
Maximální rychlosti (v km/h) dosahované v jednotlivých částech okruhu
Pneumatiky a strategieRozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou směsí se v kvalifikaci stejně jako v trénincích pohyboval kolem 0,8 - 1 sekundy na kolo. Zítra se ale očekávají přeháňky, které zkomplikují strategie. Ty ovlivní i 60% historická pravděpodobnost výjezdu safety caru.
Jak vypadá papírově nejrychlejší strategie? Na vzdálenost velké ceny vypsané na 71 okruhů vychází dle simulací nejrychleji třízastávková strategie (o pět sekund rychlejší než dvouzastávková), na krátké vzdálenosti kola však bude provoz představovat velký problém, proto se některé týmy budou snažit si vystačit jen s dvěma přezutími.
Nejrychlejší třízastávková strategie: start na měkké, přezutí na středně tvrdé v 7., 23. a v 42. kole. Nejvýhodnější dvouzastávková strategie po startu na měkké směsi obsahuje výměnu za středně-tvrdou v 13. a v 42. kole; v případě startu na středně-tvrdé směsi přezutí na středně-tvrdou v 29. kole a na měkkou v 58. kole.
Týmy počítají s větším počtem zastávek, jak šlo vidět z jejich šetření u Kvjata (v Q2 už nevyjel, kvůli penalizaci + 7 míst by si stejně už moc nepomohl) nebo u Ferrari, které v Q3 sáhli jen k jednomu letmému kolu.
Nevýkonný ředitel Mercedesu Niki Lauda přiznal, že mají s pneumatikami problémy, proto pojedou na 3 zastávky a i tak je budou muset šetřit už od prvního kola. Proto by mohl mít Williams velkou šanci dostat se před ně - pokud by ovšem nepršelo, protože za mokra budou více ztrácet (více času tráví v zatáčkách, kde za Stříbrnými šípy zaostávají). Déšť strategie kompletně změní.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.