INTERLAGOS - 1. TRÉNINK; První trénink začaly opět nejrychleji dominantní Mercedesy. Nico Rosberg byl tentokrát o dvě desetiny sekundy rychlejší, za nimi skončil Kvjat s Alonsem. Velkou havárii měl rezervní pilot Daniel Juncadella, který po zablokování kol rozbil Force Indii.
Dopolední trénink začal ve 13. hodin našeho času výjezdem z garáže Maldonado následován svým týmovým kolegou Grosjeanem. Z rezervních pilotů se do něj zapojili Juncadella s Force Indií, Nasr s Williamsem - příští rok ale bude závodit za Sauber - a Verstappen s vozem Toro Rosso. Odpočívali závodní jezdci Pérez, Bottas a Vergne.
U švýcarského týmu je situace zajímavá, kromě dvou oznámených pilotů pro příští rok (Ericsson a Nasr) věří další dva jezdci, že mají uzavřené platné kontrakty: rozčarovaný Sutil i Van der Garde. Oba byli ze včerejšího oznámení mladého Brazilce velmi překvapeni.
Šéfka Sauberu a bývalá právnička Kaltenbornová si je ale jistá tím, že je vše v pořádku a že si situaci vyřeší za zavřenými dveřmi. Nasr týmu přinesl díky Banco do Brasil dokonce 24 milionů dolarů (přes 550 mil. Kč), podobnou částku přinesl se svými sponzory také Ericsson.
Hůře než Sauber jsou na tom Caterham a Marussia, oba v nucené správě. Zatímco Caterham se ale v Abú Zabí možná ještě objeví, pro Marussii naděje vyhasla - tým se vzdal prodeje a zaměstnance rozpustil. S potenciálními kupci jednal dva týdny, nikdo dostatečně bohatý se ale neobjevil.
Magnussenův McLaren v úvodu vyrazil s měřicí soustavou Pitotových trubic,tým monitoroval proudění za předními koly (foto: McLaren)
Během prvních 10 min všichni nainstalovali své vozy, jediný Magnussen urazil rovnou 2 kola. Cílem je v prvním tréninku poznat nový asfalt, všichni mají k dispozici pouze tvrdší ze dvou nabízených směsí.
Button měl problém, dojel sice do boxové uličky, ale do garáže jej museli dotlačit mechanici McLarenu - bylo třeba vyměnit systém pro rekuperaci energie (ERS), což trvalo déle než hodinu a Brit se už neobjevil.
U Ferrari jezdil Räikkönen s novým zavěšením pro rok 2015, po instalaci jeho mechanici vůz také rozebrali. Lotus umístil senzory pod přední zavěšení a skenoval, jak se za jízdy mění tvar pneumatik.
Alonso svou situaci komentuje: "Jeden týden něco řekne McLaren, minulý týden prohlásil Lopez, že se mnou jednal - což je sice pravda, ale ne o F1, nýbrž o jiném projektu, který můžeme mít společný. Jde však o obchodní záležitost, ne o F1. Každý den se objeví nějaká zvěst. Četl jsem, že jsem za dolar koupil Marussii. Ale to není vůbec pravda. Je to stále stejná věc - před 2 či 3 měsíci jsem se rozhodl, následoval ten směr a snad se to brzy dozvíte."
Sutil má na rok 2015 se Sauberem uzavřenou platnou smlouvu, kvůli oznámení Nasranení v Brazílii v nejlepší náladě (foto: Sauber Motorsport AG)
Jako první začal naostro kroužit Verstappen, jenž se těší příští rok na svůj závodní debut: 19,999 a 17,712 s, zapisuje se Sutil (1:20,322), Maldonado (1:23,262), Kvjat (1:18,683) a Alonso (1:17,778) s Räikkönenem (1:17,402). Piloti mají problém s přilnavostí, do smyku se dostávají Sutil, Juncadella i Verstappen.
Po 20 min se do čela dle očekávání prosazuje duo Mercedesu: Rosberg (1:15,450) a Hamilton (1:15,337). Po půlhodině piloti vracejí pneumatiky, oba jezdci ještě stíhají vylepšit své časy - Rosberg 1:14,001 a Hamilton 1:13,468 min.
V Brazílii by mělo zítra pršet, což se moc nezamlouvá Williamsu - druhému nejrychlejšímu týmu současnosti, kterému ale trochu schází přítlak: "Rozhodně bychom dali přednost suchu. Na Mercedes a Red Bull stále ztrácíme v zatáčkách, a čím více času v nich trávíme, tím hůře - proto máme rádi sucho. Ale když bude sucho, tak věříme, že jsme se hodně zlepšili od začátku sezóny v oblasti managementu pneumatik. A v závodě se může přihodit cokoliv," uvádí Bottas.
Po výměně pneumatik se za Mercedesy posunul Magnussen (1:14,312). Jeho McLaren byl hodně nízko a na konci rovinek se z testovaných titanových kluzných desek v podlaze hodně jiskřilo. Po chvilce jej překonává Verstappen (1:13,827), ale hlásí: "Téměř jsem dostal smyk v rychlé zatáčce, můžete zkontrolovat, jestli nemám nějak poškozené přední křídlo?"
#RedFlag - Daniel Juncadella of @clubforce has gone off and hit the tyre wall at Turn 8 #FP1 #BrazilGP #F1 pic.twitter.com/7ndWNTOVtY
— Formula1.com (@F1) November 7, 2014
Pořadí na čele se mění po 56 min, když zlepšení dosáhl Rosberg - 1:13,122 min. Oba Stříbrné šípy zrychlovaly - Rosberg na 1:12,764, Hamilton na 1:12,985 min.
Krátce nato vylétává Juncadella v zatáčce č. 8 mimo trať a provoz je červenými vlajkami přerušen. Jeho Force Indii rozhodil průjezd přes obrubník, při brzdění zablokoval kola a skončil v bariéře, naštěstí nezraněn. Pérez úzkostlivě hledí na monitor a doufá, že mechanici jeho auto včas před druhým tréninkem opraví.
Massa zablokoval kola, dostal se mimo trať, ale bez poškození se vrátil, poté se dokázal vyšvihnout na pátou příčku (1:13,811). Sauber neúspěšně řešil problém s pohonnou jednotkou Ferrari za zády Gutiérreze. Ke konci Mexičan sice opustil garáž, ale musel se hned vrátit.
Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí
Mercedesy tedy opět ovládly první trénink, nejblíže jim bylo Toro Rosso s Kvjatem, Verstappen skončil za Alonsem a Massou šestý. Williamsy tradičně začínají pomaleji, v Brazílii by mohly být s Red Bully opět bojovat o místo na výsluní za Stříbrnými šípy.
Přehled všech časů: PDF.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.