INTERLAGOS - 1. TRÉNINK; První trénink začaly opět nejrychleji dominantní Mercedesy. Nico Rosberg byl tentokrát o dvě desetiny sekundy rychlejší, za nimi skončil Kvjat s Alonsem. Velkou havárii měl rezervní pilot Daniel Juncadella, který po zablokování kol rozbil Force Indii.
Dopolední trénink začal ve 13. hodin našeho času výjezdem z garáže Maldonado následován svým týmovým kolegou Grosjeanem. Z rezervních pilotů se do něj zapojili Juncadella s Force Indií, Nasr s Williamsem - příští rok ale bude závodit za Sauber - a Verstappen s vozem Toro Rosso. Odpočívali závodní jezdci Pérez, Bottas a Vergne.
U švýcarského týmu je situace zajímavá, kromě dvou oznámených pilotů pro příští rok (Ericsson a Nasr) věří další dva jezdci, že mají uzavřené platné kontrakty: rozčarovaný Sutil i Van der Garde. Oba byli ze včerejšího oznámení mladého Brazilce velmi překvapeni.
Šéfka Sauberu a bývalá právnička Kaltenbornová si je ale jistá tím, že je vše v pořádku a že si situaci vyřeší za zavřenými dveřmi. Nasr týmu přinesl díky Banco do Brasil dokonce 24 milionů dolarů (přes 550 mil. Kč), podobnou částku přinesl se svými sponzory také Ericsson.
Hůře než Sauber jsou na tom Caterham a Marussia, oba v nucené správě. Zatímco Caterham se ale v Abú Zabí možná ještě objeví, pro Marussii naděje vyhasla - tým se vzdal prodeje a zaměstnance rozpustil. S potenciálními kupci jednal dva týdny, nikdo dostatečně bohatý se ale neobjevil.
Magnussenův McLaren v úvodu vyrazil s měřicí soustavou Pitotových trubic,tým monitoroval proudění za předními koly (foto: McLaren)
Během prvních 10 min všichni nainstalovali své vozy, jediný Magnussen urazil rovnou 2 kola. Cílem je v prvním tréninku poznat nový asfalt, všichni mají k dispozici pouze tvrdší ze dvou nabízených směsí.
Button měl problém, dojel sice do boxové uličky, ale do garáže jej museli dotlačit mechanici McLarenu - bylo třeba vyměnit systém pro rekuperaci energie (ERS), což trvalo déle než hodinu a Brit se už neobjevil.
U Ferrari jezdil Räikkönen s novým zavěšením pro rok 2015, po instalaci jeho mechanici vůz také rozebrali. Lotus umístil senzory pod přední zavěšení a skenoval, jak se za jízdy mění tvar pneumatik.
Alonso svou situaci komentuje: "Jeden týden něco řekne McLaren, minulý týden prohlásil Lopez, že se mnou jednal - což je sice pravda, ale ne o F1, nýbrž o jiném projektu, který můžeme mít společný. Jde však o obchodní záležitost, ne o F1. Každý den se objeví nějaká zvěst. Četl jsem, že jsem za dolar koupil Marussii. Ale to není vůbec pravda. Je to stále stejná věc - před 2 či 3 měsíci jsem se rozhodl, následoval ten směr a snad se to brzy dozvíte."
Sutil má na rok 2015 se Sauberem uzavřenou platnou smlouvu, kvůli oznámení Nasranení v Brazílii v nejlepší náladě (foto: Sauber Motorsport AG)
Jako první začal naostro kroužit Verstappen, jenž se těší příští rok na svůj závodní debut: 19,999 a 17,712 s, zapisuje se Sutil (1:20,322), Maldonado (1:23,262), Kvjat (1:18,683) a Alonso (1:17,778) s Räikkönenem (1:17,402). Piloti mají problém s přilnavostí, do smyku se dostávají Sutil, Juncadella i Verstappen.
Po 20 min se do čela dle očekávání prosazuje duo Mercedesu: Rosberg (1:15,450) a Hamilton (1:15,337). Po půlhodině piloti vracejí pneumatiky, oba jezdci ještě stíhají vylepšit své časy - Rosberg 1:14,001 a Hamilton 1:13,468 min.
V Brazílii by mělo zítra pršet, což se moc nezamlouvá Williamsu - druhému nejrychlejšímu týmu současnosti, kterému ale trochu schází přítlak: "Rozhodně bychom dali přednost suchu. Na Mercedes a Red Bull stále ztrácíme v zatáčkách, a čím více času v nich trávíme, tím hůře - proto máme rádi sucho. Ale když bude sucho, tak věříme, že jsme se hodně zlepšili od začátku sezóny v oblasti managementu pneumatik. A v závodě se může přihodit cokoliv," uvádí Bottas.
Po výměně pneumatik se za Mercedesy posunul Magnussen (1:14,312). Jeho McLaren byl hodně nízko a na konci rovinek se z testovaných titanových kluzných desek v podlaze hodně jiskřilo. Po chvilce jej překonává Verstappen (1:13,827), ale hlásí: "Téměř jsem dostal smyk v rychlé zatáčce, můžete zkontrolovat, jestli nemám nějak poškozené přední křídlo?"
#RedFlag - Daniel Juncadella of @clubforce has gone off and hit the tyre wall at Turn 8 #FP1 #BrazilGP #F1 pic.twitter.com/7ndWNTOVtY
— Formula1.com (@F1) November 7, 2014
Pořadí na čele se mění po 56 min, když zlepšení dosáhl Rosberg - 1:13,122 min. Oba Stříbrné šípy zrychlovaly - Rosberg na 1:12,764, Hamilton na 1:12,985 min.
Krátce nato vylétává Juncadella v zatáčce č. 8 mimo trať a provoz je červenými vlajkami přerušen. Jeho Force Indii rozhodil průjezd přes obrubník, při brzdění zablokoval kola a skončil v bariéře, naštěstí nezraněn. Pérez úzkostlivě hledí na monitor a doufá, že mechanici jeho auto včas před druhým tréninkem opraví.
Massa zablokoval kola, dostal se mimo trať, ale bez poškození se vrátil, poté se dokázal vyšvihnout na pátou příčku (1:13,811). Sauber neúspěšně řešil problém s pohonnou jednotkou Ferrari za zády Gutiérreze. Ke konci Mexičan sice opustil garáž, ale musel se hned vrátit.
Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí
Mercedesy tedy opět ovládly první trénink, nejblíže jim bylo Toro Rosso s Kvjatem, Verstappen skončil za Alonsem a Massou šestý. Williamsy tradičně začínají pomaleji, v Brazílii by mohly být s Red Bully opět bojovat o místo na výsluní za Stříbrnými šípy.
Přehled všech časů: PDF.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.