AUSTIN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jakých maximálních rychlostí v různých částech Okruhu Amerik během kvalifikace dosahovali?
První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.
Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.
Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.
Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.
Mapa okruhu Circuit of the Americas v americkém Austinu (zdroj: FIA)
Rosberg letos podeváté porazil Hamiltona a těší se z dalšího pole-position své kariéry. Za zmínku stojí jistě i to, že jeho čas byl o 0,271 s rychlejší než loňský Vettelův, tehdy navíc s většími motory a vyšším přítlakem. Podle sportovního ředitele Paula Hemberyho jsou letošní pneumatiky přeci jen o něco měkčí než loni, týmy navíc z letošních optimalizovaných vozů ke konci sezóny dokážou vyždímat více výkonnosti.
Nico byl tentokrát rychlejší v prvních dvou sektorech, ve třetím měl o 15 tisícin sekundy navrch jeho týmový kolega trápící se s levou přední brzdou (bylo o 100 °C studenější). Němcovi se navíc na rozdíl od něj povedlo dát dohromady ideální kolo - Hamilton mohl být o 0,167 s rychlejší. I tak by ale na Rosberg stále před 2 desetiny sekundy ztrácel.
Druhé nejrychlejší auto mají v Austinu Williamsy, Bottas byl ale ještě o půl sekundy pomalejší ne lídr šampionátu s druhým Mercedesem. Massovi byl poměrně vyrovnaným soupeřem Ricciardo, za bojuje ve vyrovnaném souboji Alonso s McLareny.
Parádní výkon předvedl Sutil, který Sauber poslal letos poprvé do Q3, když ke konci prostřední části vystrnadil Maldonada. Ten ale udělal chybku v posledním sektoru, jinak mohl být o 0,163 s rychlejší a startovat z páté řady on. Oba budou těžit z trestu Buttona, který se kvůli výměně převodovky propadne na 12. pozici.
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich teoretického součtu
V oblasti maximálních rychlostí konkurenci drtí Mercedesy, které obsadily prvních 8 míst. Tu nejvyšší dosáhl v Q1 Massa, jemuž komisaři naměřili na dlouhé rovince 336,9 km/h. Bottas byl v Q3 jen o 1,3 km/h pomalejší, krom Williamsů už nikdo jiný 335 km/h nepřekonal.
Alonso prozradil, že jeho Ferrari trochu ztrácelo v oblasti výkonu, protože se rozhodli použít starší pohonnou jednotku. V Maranellu silně zvažovali nasazení šesté sady a start z boxové uličky jako to udělal Red Bullu u Vettela, nakonec se však rozhodli raději obětovat výkon, aby nemuseli dohánět pozice na trati. Španěl má ale ještě jeden dobrý motor, který si šetří až na dvojnásobně bodobané Abú Zabí.
Force India možná mohla zvolit trochu více přítlaku pro dosažení rychlejšího času na kolo - Pérez byl na rovince sice 4. nejrychlejší, ale zajel až 12. čas. Týmy obecně volí o něco nižší než optimální přítlak kvůli tomu, aby v průběhu velké ceny mohly soupeře předjíždět.
Vettel se v Q1 moc nesnažil, stačilo mu odkroužit pohodlně jedno pomalejší kolo, aby splnil limit 107 % potřebný pro účast v závodě - komisaři totiž Red Bullu hrozili, že pokud vynechají kvalifikaci, nemusí ho do velké ceny připustit. Red Bully jezdí s vyšším odporem než ostatní, což dokládá Ricciardo, jenž byl na rovince nejpomalejší - o 11,4 km/h méně než Massa.
S přítlakem na tom jsou ale jinak velmi dobře, jak jde vidět např. z druhé nejvyšší rychlosti dosažené za zatáčkou č. 6 - více tam jel pouze Hamilton s Mercedesem.
Přehled maximálních rychlostí v jednotlivých sektorech a na tzv. "speed trapu"
Pneumatiky a strategieTermální degradace bude v závodě klíčovým faktorem, což otevírá několik odlišných přístupů ke strategii. Většina týmů bude zřejmě stavět dvakrát, i když "sprint" strategie o třech zastávkách je papírově dokonce rychlejší - vyzkouší ji Vettel?
Nejrychlejší strategie: start na měkkých, přezutí ve 14. kole a v 35. kole na středně-tvrdé. Pro jezdce mimo první desítky, kteří začnou na středně-tvrdé směsi, je téměř stejně rychlá strategie s přezutím na měkké v 22. kole a na středně-tvrdé v 36. kole. Dlouhý první stint na středně-tvrdých pneumatikách je výhodný pro získání pozic na trati v úvodní části.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.