AUSTIN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jakých maximálních rychlostí v různých částech Okruhu Amerik během kvalifikace dosahovali?
První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.
Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.
Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.
Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.
Mapa okruhu Circuit of the Americas v americkém Austinu (zdroj: FIA)
Rosberg letos podeváté porazil Hamiltona a těší se z dalšího pole-position své kariéry. Za zmínku stojí jistě i to, že jeho čas byl o 0,271 s rychlejší než loňský Vettelův, tehdy navíc s většími motory a vyšším přítlakem. Podle sportovního ředitele Paula Hemberyho jsou letošní pneumatiky přeci jen o něco měkčí než loni, týmy navíc z letošních optimalizovaných vozů ke konci sezóny dokážou vyždímat více výkonnosti.
Nico byl tentokrát rychlejší v prvních dvou sektorech, ve třetím měl o 15 tisícin sekundy navrch jeho týmový kolega trápící se s levou přední brzdou (bylo o 100 °C studenější). Němcovi se navíc na rozdíl od něj povedlo dát dohromady ideální kolo - Hamilton mohl být o 0,167 s rychlejší. I tak by ale na Rosberg stále před 2 desetiny sekundy ztrácel.
Druhé nejrychlejší auto mají v Austinu Williamsy, Bottas byl ale ještě o půl sekundy pomalejší ne lídr šampionátu s druhým Mercedesem. Massovi byl poměrně vyrovnaným soupeřem Ricciardo, za bojuje ve vyrovnaném souboji Alonso s McLareny.
Parádní výkon předvedl Sutil, který Sauber poslal letos poprvé do Q3, když ke konci prostřední části vystrnadil Maldonada. Ten ale udělal chybku v posledním sektoru, jinak mohl být o 0,163 s rychlejší a startovat z páté řady on. Oba budou těžit z trestu Buttona, který se kvůli výměně převodovky propadne na 12. pozici.
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich teoretického součtu
V oblasti maximálních rychlostí konkurenci drtí Mercedesy, které obsadily prvních 8 míst. Tu nejvyšší dosáhl v Q1 Massa, jemuž komisaři naměřili na dlouhé rovince 336,9 km/h. Bottas byl v Q3 jen o 1,3 km/h pomalejší, krom Williamsů už nikdo jiný 335 km/h nepřekonal.
Alonso prozradil, že jeho Ferrari trochu ztrácelo v oblasti výkonu, protože se rozhodli použít starší pohonnou jednotku. V Maranellu silně zvažovali nasazení šesté sady a start z boxové uličky jako to udělal Red Bullu u Vettela, nakonec se však rozhodli raději obětovat výkon, aby nemuseli dohánět pozice na trati. Španěl má ale ještě jeden dobrý motor, který si šetří až na dvojnásobně bodobané Abú Zabí.
Force India možná mohla zvolit trochu více přítlaku pro dosažení rychlejšího času na kolo - Pérez byl na rovince sice 4. nejrychlejší, ale zajel až 12. čas. Týmy obecně volí o něco nižší než optimální přítlak kvůli tomu, aby v průběhu velké ceny mohly soupeře předjíždět.
Vettel se v Q1 moc nesnažil, stačilo mu odkroužit pohodlně jedno pomalejší kolo, aby splnil limit 107 % potřebný pro účast v závodě - komisaři totiž Red Bullu hrozili, že pokud vynechají kvalifikaci, nemusí ho do velké ceny připustit. Red Bully jezdí s vyšším odporem než ostatní, což dokládá Ricciardo, jenž byl na rovince nejpomalejší - o 11,4 km/h méně než Massa.
S přítlakem na tom jsou ale jinak velmi dobře, jak jde vidět např. z druhé nejvyšší rychlosti dosažené za zatáčkou č. 6 - více tam jel pouze Hamilton s Mercedesem.
Přehled maximálních rychlostí v jednotlivých sektorech a na tzv. "speed trapu"
Pneumatiky a strategieTermální degradace bude v závodě klíčovým faktorem, což otevírá několik odlišných přístupů ke strategii. Většina týmů bude zřejmě stavět dvakrát, i když "sprint" strategie o třech zastávkách je papírově dokonce rychlejší - vyzkouší ji Vettel?
Nejrychlejší strategie: start na měkkých, přezutí ve 14. kole a v 35. kole na středně-tvrdé. Pro jezdce mimo první desítky, kteří začnou na středně-tvrdé směsi, je téměř stejně rychlá strategie s přezutím na měkké v 22. kole a na středně-tvrdé v 36. kole. Dlouhý první stint na středně-tvrdých pneumatikách je výhodný pro získání pozic na trati v úvodní části.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.