Bývalý šéf Caterhamu hovoří o tom, jak vidí spor mezi současným vedením a původním majitelem Tonym Fernandesem.
"Jsem celkem překvapený posledním vývojem kolem týmu. Myslel jsem, že byl čas si některé věci vyjasnit. Nejdříve ze všeho jsem byl požádán o to, abych odstoupil, protože je to ve vyšším zájmu týmu a jeho přežití," cituje Adam Cooper Ravetta, který vedl závodní tým několik měsíců.
"Bylo mi přislíbeno, že tým bude pokračovat v závodění a platy budou uhrazeny atd. Nyní se tým v Austinu neukázal a zaměstnanci mají problém s tím, aby dostali své peníze. Rád bych věděl, jak na tom jsme.
Dokud byl ve vedení management, jehož jsem byl členem, bylo naprosto nesporné tři věci: auta jezdila, platy byly hrazeny a věřitelé byli pod kontrolou. Faktem je, že nyní má 300 rodin problém a zdá se, že to nikoho nezajímá.
Pouze můžu zopakovat, že naši prioritou bylo udržet auta v chodu, společnost při životě a zaměstnance spokojené a placené. Nyní nejsem členem Caterhamu a nejsem členem Engavestu. Jsem pracovní silou, tedy totéž, co mechanik nebo inženýr," pokračuje Ravetto, podle něhož je třeba objasnit některé klíčové otázky.
Tři klíčové otázky"Zdá se, že žádná zainteresovaná strana nezpochybňuje, že tým stále patří předchozímu vlastníkovi [Fernandesovi]. Mou první otázkou tedy je, proč Skupina Caterham a pan Fernandes vydali 3. října prohlášení, v němž tvrdili, že nemají nic společného s týmem F1 a že už ho prodali?
André Lotterer nastoupil v Belgii místo Kamuje Kobajašiho s novým nosem(foto: Caterham F1 Team)
Dostalo se mi mnoho ujištění a dokladů, že nákupní cena byla uhrazena. Mou druhou otázkou je: i kdyby nebyla, proč bylo v týmu dosazeno nové vedení? Musel pro to být dobrý důvod. Jinak bych si musel myslet, že šlo jen o cvičení, jak přesunout zodpovědnost na někoho jiného, na což raději nechci ani pomyslet vzhledem k vysokému postavení zúčastněných stran.
Mou další otázkou je: jsme si absolutně jisti tím, že nebylo jiné možnosti v tom, co je možné udělat a jak to načasovat, aby nedošlo k této obrovské škodě? Jak může problém CSL (Caterham Sports Limited) narušit 1MRT?
Pro mě je obrovským překvapením, že situace dotýkající se společnosti A má zhoubný vliv na rozsudek smrti nad společnosti Z. A to nehovořím o dopadu ze společnosti A na společnost B, ale z A na Z. To je pro mě něčím zcela neznámým, co si žádá objasnění," prozrazuje Ravetto otázky, které zaměstnávají jeho mysl.
Fernandes neustále měnil své výpovědiNa mušku si proto bere především Tonyho Fernandese, jenž Caterham F1 prodal Engavestu, konsorciu švýcarsko-arabských investorů: "Myslím, že svou verzi mění příliš často. Jednoho dne říká, že k dohodě nedošlo proto, že Engavest nezaplatil. Předtím řekl, že se dohodli a on nemá s F1 týmem už nic společného.
Pak řekne, že k dohodě nedošlo, protože Engavest nezaplatil věřitelům. A jiný den tvrdí, že k ní nedošlo proto, že nebyla převedena budova. Jak bychom mohli 4 měsíce provozovat tým, kdybychom nezaplatili věřitelům. Myslím, že to je ta nejúžasnější věc, kterou jsem kdy slyšel," říká Ravetto.
Caterham byl připravený dokončit sezónu a zahájit stavbu vozu pro rok 2015(foto: Caterham F1 Team)
Kolles z Caterhamu neměl udělat tým Forza RossaPopírá rovněž spekulace, že se Colin Kolles snažil hned od počátku transformovat Caterham v rumunský tým Forza Rossa, který má v budoucnu vstoupit do F1: "Můžu říci, že nikdy nebylo záměrem to přetvořit v továrnu Forza Rossa.
Od prvního dne bylo cílem projektu udržet Caterham při životě, rozvíjet ho, expandovat, také integrovat obchodní strukturu možná s šancí prodeje technologie třetím stranám. Jinými slovy postavit kolem týmu nazývajícího se Caterham F1 pořádnou věc. To bylo úkolem od prvního dne. A toho jsem se až do úplného konce držel.
Nikdo nemůže říci, že našim záměrem nebylo platit věřitelům, jinak bychom nepřežili až do Velké ceny Ruska a nebyli bychom připraveni pokračovat. Všechno bylo přichystáno k dokončení sezóny a vše bylo připraveno k zahájení stavby vozu pro rok 2015.
Jen bych byl rád, kdyby na povrch vyplavala celá pravda, aby zkrátka byla respektována práce, která byla odvedena - což je nezpochybnitelné - a také lidé, kteří s námi pracovali," dodává Ravetto, bývalý šéf Caterhamu, jenž v Austinu stejně jako Marussia tento víkend poprvé chybí.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.