Bývalý šéf Caterhamu hovoří o tom, jak vidí spor mezi současným vedením a původním majitelem Tonym Fernandesem.
"Jsem celkem překvapený posledním vývojem kolem týmu. Myslel jsem, že byl čas si některé věci vyjasnit. Nejdříve ze všeho jsem byl požádán o to, abych odstoupil, protože je to ve vyšším zájmu týmu a jeho přežití," cituje Adam Cooper Ravetta, který vedl závodní tým několik měsíců.
"Bylo mi přislíbeno, že tým bude pokračovat v závodění a platy budou uhrazeny atd. Nyní se tým v Austinu neukázal a zaměstnanci mají problém s tím, aby dostali své peníze. Rád bych věděl, jak na tom jsme.
Dokud byl ve vedení management, jehož jsem byl členem, bylo naprosto nesporné tři věci: auta jezdila, platy byly hrazeny a věřitelé byli pod kontrolou. Faktem je, že nyní má 300 rodin problém a zdá se, že to nikoho nezajímá.
Pouze můžu zopakovat, že naši prioritou bylo udržet auta v chodu, společnost při životě a zaměstnance spokojené a placené. Nyní nejsem členem Caterhamu a nejsem členem Engavestu. Jsem pracovní silou, tedy totéž, co mechanik nebo inženýr," pokračuje Ravetto, podle něhož je třeba objasnit některé klíčové otázky.
Tři klíčové otázky"Zdá se, že žádná zainteresovaná strana nezpochybňuje, že tým stále patří předchozímu vlastníkovi [Fernandesovi]. Mou první otázkou tedy je, proč Skupina Caterham a pan Fernandes vydali 3. října prohlášení, v němž tvrdili, že nemají nic společného s týmem F1 a že už ho prodali?
André Lotterer nastoupil v Belgii místo Kamuje Kobajašiho s novým nosem(foto: Caterham F1 Team)
Dostalo se mi mnoho ujištění a dokladů, že nákupní cena byla uhrazena. Mou druhou otázkou je: i kdyby nebyla, proč bylo v týmu dosazeno nové vedení? Musel pro to být dobrý důvod. Jinak bych si musel myslet, že šlo jen o cvičení, jak přesunout zodpovědnost na někoho jiného, na což raději nechci ani pomyslet vzhledem k vysokému postavení zúčastněných stran.
Mou další otázkou je: jsme si absolutně jisti tím, že nebylo jiné možnosti v tom, co je možné udělat a jak to načasovat, aby nedošlo k této obrovské škodě? Jak může problém CSL (Caterham Sports Limited) narušit 1MRT?
Pro mě je obrovským překvapením, že situace dotýkající se společnosti A má zhoubný vliv na rozsudek smrti nad společnosti Z. A to nehovořím o dopadu ze společnosti A na společnost B, ale z A na Z. To je pro mě něčím zcela neznámým, co si žádá objasnění," prozrazuje Ravetto otázky, které zaměstnávají jeho mysl.
Fernandes neustále měnil své výpovědiNa mušku si proto bere především Tonyho Fernandese, jenž Caterham F1 prodal Engavestu, konsorciu švýcarsko-arabských investorů: "Myslím, že svou verzi mění příliš často. Jednoho dne říká, že k dohodě nedošlo proto, že Engavest nezaplatil. Předtím řekl, že se dohodli a on nemá s F1 týmem už nic společného.
Pak řekne, že k dohodě nedošlo, protože Engavest nezaplatil věřitelům. A jiný den tvrdí, že k ní nedošlo proto, že nebyla převedena budova. Jak bychom mohli 4 měsíce provozovat tým, kdybychom nezaplatili věřitelům. Myslím, že to je ta nejúžasnější věc, kterou jsem kdy slyšel," říká Ravetto.
Caterham byl připravený dokončit sezónu a zahájit stavbu vozu pro rok 2015(foto: Caterham F1 Team)
Kolles z Caterhamu neměl udělat tým Forza RossaPopírá rovněž spekulace, že se Colin Kolles snažil hned od počátku transformovat Caterham v rumunský tým Forza Rossa, který má v budoucnu vstoupit do F1: "Můžu říci, že nikdy nebylo záměrem to přetvořit v továrnu Forza Rossa.
Od prvního dne bylo cílem projektu udržet Caterham při životě, rozvíjet ho, expandovat, také integrovat obchodní strukturu možná s šancí prodeje technologie třetím stranám. Jinými slovy postavit kolem týmu nazývajícího se Caterham F1 pořádnou věc. To bylo úkolem od prvního dne. A toho jsem se až do úplného konce držel.
Nikdo nemůže říci, že našim záměrem nebylo platit věřitelům, jinak bychom nepřežili až do Velké ceny Ruska a nebyli bychom připraveni pokračovat. Všechno bylo přichystáno k dokončení sezóny a vše bylo připraveno k zahájení stavby vozu pro rok 2015.
Jen bych byl rád, kdyby na povrch vyplavala celá pravda, aby zkrátka byla respektována práce, která byla odvedena - což je nezpochybnitelné - a také lidé, kteří s námi pracovali," dodává Ravetto, bývalý šéf Caterhamu, jenž v Austinu stejně jako Marussia tento víkend poprvé chybí.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.
Lewis Hamilton sice na Charlese Leclerca v celkovém pořadí ztrácí 66 bodů, přesto je to právě britský jezdec, jehož hlas by měl mít ve Ferrari při formování budoucí strategie zásadní váhu, hlásá insider.
Ralf Schumacher uvedl, že je vždy dobré mít připravené možnosti a strategii pro nečekané situace. Podle něj by každý jezdec měl myslet na své kroky i v náročných obdobích.
Mark Webber věří, že Oscar Piastri má motivaci a charakter potřebný k silnému závěru sezony. Podle něj může mladý jezdec v posledních třech závodech znovu ukázat svůj talent a posunout McLaren vpřed.
Aston Martin vstupuje do nové etapy s ambiciózními cíli a intenzivní přípravou. Tým i jeho klíčoví členové pracují na zdokonalení všech aspektů svého fungování, přičemž pozornost fanoušků i odborníků zůstává upřena na jejich další kroky.
McLaren Racing rozšířil svůj Driver Development Programme o dvě nové talenty, Elly Stevens a Elly Häkkinen. Tým věří, že program jim poskytne zkušenosti a podporu potřebnou k dalšímu růstu v motorsportu.
Šéf McLarenu Zak Brown a bývalý šéf Red Bullu Christian Horner se v posledních letech Hornerova působení v týmu často pouštěli do ostrých slovních výměn. Jejich vzájemné přestřelky patřily k nejvýraznějším v paddocku.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.
Kimi Antonelli měl letos v Mercedesu několik slabších chvil, ale postupně sbírá cenné zkušenosti. Max Verstappen přesto vyjádřil nováčkovi jasnou podporu.