Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) sídlící v britském Brixworthu získal za pohonnou jednotku prestižní Dewarovu trofej. Přitom nám poskytl i pár snímků.
Tuto trofej uděluje Královský automobilový klub (RAC) pouze v letech, kdy jeho odborná komise najde zasloužené uchazeče. Mercedes ji letos získává po dominantní sezóně, za kterou v F1 vděčí právě své hybridní pohonné jednotce.
S ní získal mistrovský titul v první sezóně po zavedení nových motorů. Oproti předchozímu ročníku došlo ke zvýšení efektivity motoru z cca 29 % u loňských atmosférických 2,4litrových V8 na více než 40 % u nových 1,6litrových V6 přeplňovaných jednotek. Mercedes-Benz PU106A je jedním z nejefektivnějších benzínových motorů v historii automobilky.
Dewartova trofej byla v uplynulých 108 letech udělena pouze ve 43 případech, mj. vítězi prvního konstruktérského šampionátu v F1 - G. A. Vandervellovi z Vanwallu v roce 1958, tvůrcům F1 motoru Climax - Leonardovi Plehamovi Lee z Coventry Climax v roce 1963, či Keithovi Duckworthovi z Cosworthu za motor DFV, který v sezóně 1969 vyhrál všechny závody F1. Poslení ocenění ze světa F1 připadlo v roce 2009 také týmu Mercedesu v Brixworthu, tehdy za systém pro rekuperaci kinetické energie (KERS).
Ředitel společnosti Mercedes-AMG HPP Andy Cowell ocenění komentuje slovy: "Je to čest přijmout za všechny kolegy v Mercedes-AMG High Performance Powertrains a v Mercedes-Benz Dewarovu trofej. Získat podruhé toto prestižní ocenění je vhodnou poctou závazku výjimečné kvalitě naší organizace."
Pohonná jednotka Mercedesu se dočkala po dominantní sezóně prestižního ocenění(foto: Mercedes AMG F1 Team)
"Naše práce v neustále se vyvíjející aréně hybridních technologií nám umožnila prozkoumat vzrušující nový druh automobilových inovací, který není relevantní pouze pro naši výkonnost na závodní trati, ale také pro každodenní řidiče.
Když jsme jako sport přijali výzvu v podobě radikálních nových pravidel představených před sezónou 2014, jen málo lidí tušilo, že může být taková výkonnost dosažena tak rychle. Je to dokladem průmyslu - a obzvlášť tvrdé práce stovek lidí u Mercedesu, že se tato neuvěřitelná úsilí během poslední tří či více let dnes dočkala uznání.
Naplňuje mě to velkou pýchou zastupovat a být součástí tak talentované skupiny jedinců, kteří spolupracují jako tým, aby dosáhli nových výšin v inženýrské dokonalosti," dodává Cowell, jehož tým letos s velkým bodovým náskokem mohl předčasně oslavit titul již po Velké ceně Ruska.
Obrázky odhaleného motoru najdete pod článkem, foto ve vysokém rozlišení zde.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.
McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.