Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) sídlící v britském Brixworthu získal za pohonnou jednotku prestižní Dewarovu trofej. Přitom nám poskytl i pár snímků.
Tuto trofej uděluje Královský automobilový klub (RAC) pouze v letech, kdy jeho odborná komise najde zasloužené uchazeče. Mercedes ji letos získává po dominantní sezóně, za kterou v F1 vděčí právě své hybridní pohonné jednotce.
S ní získal mistrovský titul v první sezóně po zavedení nových motorů. Oproti předchozímu ročníku došlo ke zvýšení efektivity motoru z cca 29 % u loňských atmosférických 2,4litrových V8 na více než 40 % u nových 1,6litrových V6 přeplňovaných jednotek. Mercedes-Benz PU106A je jedním z nejefektivnějších benzínových motorů v historii automobilky.
Dewartova trofej byla v uplynulých 108 letech udělena pouze ve 43 případech, mj. vítězi prvního konstruktérského šampionátu v F1 - G. A. Vandervellovi z Vanwallu v roce 1958, tvůrcům F1 motoru Climax - Leonardovi Plehamovi Lee z Coventry Climax v roce 1963, či Keithovi Duckworthovi z Cosworthu za motor DFV, který v sezóně 1969 vyhrál všechny závody F1. Poslení ocenění ze světa F1 připadlo v roce 2009 také týmu Mercedesu v Brixworthu, tehdy za systém pro rekuperaci kinetické energie (KERS).
Ředitel společnosti Mercedes-AMG HPP Andy Cowell ocenění komentuje slovy: "Je to čest přijmout za všechny kolegy v Mercedes-AMG High Performance Powertrains a v Mercedes-Benz Dewarovu trofej. Získat podruhé toto prestižní ocenění je vhodnou poctou závazku výjimečné kvalitě naší organizace."
Pohonná jednotka Mercedesu se dočkala po dominantní sezóně prestižního ocenění(foto: Mercedes AMG F1 Team)
"Naše práce v neustále se vyvíjející aréně hybridních technologií nám umožnila prozkoumat vzrušující nový druh automobilových inovací, který není relevantní pouze pro naši výkonnost na závodní trati, ale také pro každodenní řidiče.
Když jsme jako sport přijali výzvu v podobě radikálních nových pravidel představených před sezónou 2014, jen málo lidí tušilo, že může být taková výkonnost dosažena tak rychle. Je to dokladem průmyslu - a obzvlášť tvrdé práce stovek lidí u Mercedesu, že se tato neuvěřitelná úsilí během poslední tří či více let dnes dočkala uznání.
Naplňuje mě to velkou pýchou zastupovat a být součástí tak talentované skupiny jedinců, kteří spolupracují jako tým, aby dosáhli nových výšin v inženýrské dokonalosti," dodává Cowell, jehož tým letos s velkým bodovým náskokem mohl předčasně oslavit titul již po Velké ceně Ruska.
Obrázky odhaleného motoru najdete pod článkem, foto ve vysokém rozlišení zde.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.