Williams zažil nejlepší mezisezonní zlepšení ze všech. Devátý tým loňského roku teď bojuje s Ferrari o třetí místo v poháru konstruktérů. Jak si takovýto vzestup vysvětlit?
V sezoně 2013 patřila Williamsu se ziskem pouhých 5 bodů 9. příčka v poháru konstruktérů. O pouhý rok má britský tým tři závody před koncem už 216 bodů a bojuje o 3. místo. Navíc, soudě dle posledních výsledků, Williams má dobrou šanci na to, že si třetí místo udrží.
Poslední evoluce FW36 měla vůz zrychlit o další tři desetiny. Šlo především o nové přední křídlo, ploší kapotáž motoru, přepracována byla i část kolem air boxu. Výsledky byly vidět v Suzuce, tedy na trati, která vozům z Grove, podle papírových předpokladů, moc sedět neměla.
Neporazitelná maximální rychlost a spotřeba palivaV několika oblastech je již teď auto Williamsu na špici - například ve spotřebě paliva. Žádné auto není efektivnější než FW36, ani Mercedesy. Další oblastí je maximální rychlost. V 8 ze 16 odjetých závodů byly Williamsy na špici jak v trénincích, tak v závodech.
Také v chlazení řídící jednotky MGU-K má Williams nejlepší řešení. V autech Mercedesu došlo na start-stop trati v Montrealu k absolutnímu kolapsu. Na Red Bull Ringu nebyl Mercedes od podobné situace daleko. Williams neměl v obou VC žádné problémy.
V zatáčkách stejná rychlost jako Red BullPouhý přechod z motorů Renault na motory Mercedes za tím vším nestojí - Force India a McLaren přece také používají motory od německého výrobce a na stejné úrovni nejsou. Williams udělal při základním návrhu konceptu vozu spoustu věcí dobře. Auto má malý odpor vzduchu. Na brzdách je auto stabilní a trakce je slušná. Hezké jsou také bočnice vozu a zakončení kapotáže motoru v zadní části auta.
Přítlak je ve srovnání s Mercedesem nebo Red Bullem (případně i Ferrari) možná nižší, ale zase stabilní. Toho si všiml v Soči i Sebastian Vettel: "Teď už jsou Williamsy v zatáčkách stejně rychlé jako my." Během roku se navíc týmu daří přítlak zvyšovat.
Jediný závažný problém představuje pro bílé monoposty déšt, to se jejich rychlost vytrácí: "Je to v teplotě pneumatik. Nějak se nám nedaří dostat se do správného provozního okna. Asi potřebujeme ještě větší přítlak. Když prší, tak trávíte v zatáčkách více času. Proto proporčně ztrácíme na Mercedes a Red Bull více času," uvažuje Valtteri Bottas.
Vývoj podle poměru ceny a výsledkůPo příchodu Pata Symondse se podařilo výrazně zlepšit vnitřní struktury týmu a také se mu povedlo přivést další dobré lidi. "Lidi a zdroje byly vždycky dobré. Jenom potenciál nebyl plně využíván," shrnul Pat Symonds. Díky speciálnímu tréninku mechaniků a detailní analýze zastávek v boxech se vyměna pneumatik zrychlila. Bývalý šéf boxů ztratil svoje místo, "protože nám tvrdil, že na zastávkách v boxech nezáleží, když bojujete o 15. místo."
Williams také opustil svoji bývalou strategii nasazování nových dílů v každém závodu. "Teď se novinky na auto dostanou jenom tehdy, když je poměr ceny a výsledků optimální. Od inženýrů chci vědět, kolik nám který nový díl přinese a co stojí." Jediným 'výstřelem do tmy' bylo zadní křídlo v Maďarsku: "O tom jsme ale věděli, že je na limitu."
"Zlepšili jsme testovací postupy nových dílů. Dříve jsme novinku prostě dali bokem, když to na poprvé neklaplo. Nebo se třeba prováděla srovnání nových a starých dílů na jiných pneumatikách. Hodnota srovnání se tedy blížila nule," prozrazuje dále šéf vykonnosti vozidla, Rob Smedley.
O to, že by přes zimu Renault a Ferrari smazaly náskok Mercedesu, však strach nemá: "Mercedes také nespí. Také oni z pohonné jednotky příští rok získají více síly." Neoficiálně se hovoří o nárustu v řádu 40 až 50 koní.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.