Caterham vydal nové prohlášení, v němž noví majitelé volí ostrá slova a hrozí odstoupením od kupní smlouvy. Povede týmu znovu Tony Fernandes? Ten jejich nařčení označuje za nesmysly. Situace je vyhrocená.
Noví majitelé pohrozili opuštěním týmu den poté, co byla na společnost vyrábějící auta uvedena pod nucenou správu. Důvod?
"Prodávající odmítá splnit své legální závazky a převést své akcie na kupujícího. Kupující je ponechán v nezáviděníhodné situaci, kdy má financovat tým, aniž by na něj měl legální nárok. To je naprostým porušením tiskového vyjádření prodávajícího z 3. října 2014, v němž se uvádí, že pan Fernandes a jeho Skupina Caterham už nejsou v žádném spojení s týmem F1," stojí v prohlášení nových majitelů, odtajněného arabsko-švýcarského konsorcia, kterým je společnost Engavest SA (dříve Dragon Global Entertainment SA).
"Kupující je po třech měsících, kdy v dobré víře provozoval F1 tým Caterhamu, nyní nucen prozkoumat všechny možnosti včetně odstoupení z vedení týmu. Právníci dostali instrukce k tomu, aby přinesly všechny nezbytné stížnosti proti všem stranám včetně pana Fernandese, který jakožto vlastník bude F1 tým provozovat," stojí dále v prohlášení nových majitelů.
If you buy something you should pay for it. Quite simple
— Tony Fernandes (@tonyfernandes) October 22, 2014
Vrátí se tedy ke kormidlu Tony Fernandes, jak v závěru tvrdí? Ten krátce po zveřejnění prohlášení reagoval tím, že se jedná o "nesmysly" a že jeho právníci novým majitelům dnes odpoví. Na Twitteru krátce vysvětlil: "Pokud si něco koupíte, měli byste za to zaplatit. Docela jednoduché."
Podle našich informací ze zákulisí se spor točí kolem toho, zda noví majitelé zaplatili za tým, zda splnili své smluvní závazky vůči Fernandesovi či záruky, které dali při podpisu smlouvy.
Současný šéf týmu Manfredi Ravetto nyní tvrdí, že jej již nevede: "Byl jsem požádán mými přímými nadřízenými, abych odstoupil. Poslechl jsem. Takže předpokládám, že současný vlastníci týmu Caterham F1 - což je dle mého porozumění stále pan Fernandes - musí od nynějška činit všechny nezbytné kroky."
Poslední vývoj v týmu vyvolává otázky ohledně účasti Caterhamu v nadcházející Velké ceně Spojených států v Austinu příští týden. Vozy a vybavení z Ruska minulý týden nechal zřejmě Colin Kolles raději odeslat k sobě do Německa místo do továrny v Leafield, kde se sice některé nacházejí, nucený správce ale "několik šasi" postrádá.
Tým měl dle Manfreda Ravettea vše potřebné pro dokončení sezóny i další pokrok,co bude dále, to nikdo netuší (foto: Caterham F1 Team)
Ravetto na otázku, zda bude Caterham v Americe závodit, odpovídá: "To nedokážu říci, protože až do dnešního dne jsme se na závod normálně připravovali. Co se bude dít od zítřka dále, již není pod mou kontrolou."
"Doufám, že se najde nějaké řešení, ale to jde již mimo mé poznání a kontrolu... Vlastně jsme měli všechno zařízené včetně podstatných jednání s piloty pro příští rok a možností pro účast v testu mladíků na konci roku, v pátečních trénincích atd. Jak již jsem tedy mnohokrát řekl, měli jsme všechno potřebné pro dokončení sezóny a navíc i pro pokrok," dodává Ravetto.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.