Ferrari pokračuje ve svém tažení za rozmrazení motorů. Podle šéfa Marca Mattiacciho je proti principům Formule 1.
K úpravě technických pravidel je potřebná jednomyslná shoda všech týmů. Mercedes naznačoval, že bude pro určité uvolnění v oblasti pravidel pro pohonné jednotky, po závodě v Singapuru ale najednou svůj postoj změnil. Svou nevoli s jeho postojem dal nahlas najevo šéf Red Bullu Christian Horner, nyní se přidává také Ferrari.
Mattiacci se snaží dostat Ferrari zpět do formy, proto bojuje i na poli pohonných jednotek, kde za Mercedesem zaostává jak v oblasti systému pro rekuperaci energie, tak i v efektivitě spalovacího motoru: "Je princip a někdy za princip bojujeme."
"Myslím si, že F1, s níž jsem vyrostl, byla o inovaci a dohánění nejlepších. Nyní, bez ohledu na tom, jestli se dohodneme na rozmrazení motoru, pracujeme na tom, abychom ztrátu stáhli. To je princip, který si přejeme.
V životě to je důležité zkoušet. Máme silnou víru v to, že inovace je základem úspěchu Formule 1. Jsme společností, která produkuje špičku inženýrství - a ta zahrnuje i motor. Myslím, že je důležité, aby inovace byla středem F1," popisuje šéf Ferrari.
Ferrari bojuje za "principy F1," žádá rozmrazení vývoje motorů (foto: Scuderia Ferrari)
Mercedes se ale nyní hájí tím, že by rozmrazení vývoje motorů bylo proti pravidlům, proto se diví, že jej ostatní najednou označují za ty "špatné." Svou dominanci a náskok si přirozeně chtějí přenést také do příští sezóny, proto se hájí i udržením nákladů na únosné mezi pro menší týmy.
Sportovní ředitel Toto Wolff dokonce nabídl Mattiaccimu kalkulačku, aby se přesvědčil, že by uvolnění pravidel přispělo k velkému nárůstu nákladů na vývoj: "Pokud uděláte novou verzi motoru na konci června či začátkem července, celý proces vývoje motoru je za ten rok dvojnásobný. Nevím, jak Ferrari provádí své kalkulace, ale možná bychom jim měli dát kalkulačku. Není možné, aby to nestálo více."
Reakce Mattiacciho na sebe nenechala dlouho čekat: "Není fér, že mi Toto nabídl kalkulačku, protože tvrdil, že nejsme v kalkulacích dobří. Z našeho pohledu nejde o zvýšení nákladů. Dalším argumentem je to, že kdybych měl dnes možnost vylepšit své motory, které dodáváme dalším týmům, pak bychom mohli získat více bodů a tudíž i další peníze na odměnách.
Když malý tým nemá šanci se dotáhnout, je to pro něj mnohem dramatičtější než pro velký tým. Příští rok budeme mít čtyři stáje s motorem Mercedes, ale pro ostatní stáje s jiným výrobcem motorů bude situace ještě složitější," varuje šéf Ferrari.
"To, že mi Toto nabídl kalkulačku, není fér," hájí propočty Mattiacci propočty svého týmu(foto: Scuderia Ferrari)
Mercedes bude příští rok dodávat své pohonné jednotky také Force Indii, Williamsu a nově Lotusu, Ferrari bude mít stejně jako letos o jednoho zákazníka méně než německý tým - zůstává u Marussie a u Sauberu. Nově se přidá Honda, která bude pohánět McLaren, a s Renaulty budou jezdit Caterhamy, Red Bully (nově se statusem továrního týmu) a Toro Rosso.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.