Jednotliví jezdci Formule 1 podporují nápad na zavedení určitých změn ve Formuli 1 po velké nehodě Julese Bianchiho minulý týden v Japonsku, po které jezdec stále leží v nemocnici v Japonsku.
Francouz utrpěl mnohačetná zranění hlavy po nárazu do jeřábu, který odklízel z trati havarovaný Sauber Sutila. FIA plánuje zavedení 'virtuálního safety caru', aby tak zajistila, že jezdci opravdu pod žlutými vlajkami zpomalí dostatečně. "Co je dobré, je fakt, že na to reagují a snaží se nalézt nejlepší možné řešení," komentoval situaci Lewis Hamilton.
'Virtuální safety car' by znamenal, že jezdci by dostali minimální čas, za který smějí objet okruh, v případě, že by bylo rozhodnuto, že není třeba vyslat na trať safety car. "Problém se žlutými vlajkami je ten, že sice chcete být v bezpečí, ale zároveň chcete ztratit co nejméně času. Takže jedete vždy na hraně možností," pokračuje jezdec Mercedesu.
"Pokud by byly stanoveny limity pro daný sektor nebo cokoliv podobného, tak by to opravdu snížilo tlak a tím byste méně pravděpodobně udělali chybu," zakončil popis situace mistr světa z roku 2008. S novinkou souhlasí i Fernando Alonso: "Podporuji to. Vlastně jsem tuto otázku nadnesl na pátečním jednání jezdců.
Mezi závody v Singapuru a Japonsku jsem byl na závodech motokár na kryté hale a oni v případě žlutých vlajek zmáčknou jen tlačítko a motory kár příjdou o výkon, takže všichni jedou stejně. Pokud by podobný systém mohl být zaveden i v F1, aby se tak udržely odstupy na trati, nikdo by nebyl ve spěchu, protože by se nic nemohlo stát, tak by to bylo to pravé."
Bianchi stále zůstává v nemocnici v Japonsku a od úterka nebyly informace o jeho stavu aktualizovány. Poslední zpráva tedy hovoří o "kritickém, ale stabilním stavu." Celá nehoda se negativně projevuje i na víkendu v Rusku, který by měl být dle zpráv organizátorů vyprodaný. Vladimir Putin, který se o vznik tratě v olympijském parku hodně zasadil, by se měl v neděli účastnit závodu.
V rámci víkendu jezdci a činovníci FIA spolupracují na nalezení řešení, které by zajistilo, že se nehoda podobná té Bianchiho již nebude opakovat. Charlie Whiting se s týmy domluvil na spolupráci při vývoji systému, který stanoví minimální čas, za který mohou vozy objet kolo, když se na trati budou pohybovat maršálové, stroje nebo bude muset na trať vyjet jiné vozidlo.
Foto vozu Julese Bianchiho v závodě, ve kterém cíl bohužel neviděl...(foto: Marussia F1 Team)
V podstatě jde o rozšíření systému, který je používan již nyní ve fázi safety caru. Předtím, než se vláček seřadí za zpomalovacím vozem, tak musí jet po okruhu rychlostí, která se vejde do stanoveného času. Systém s omezením výkonu motorů, který navrhuje Alonso, nemůže být implementován ihned kvůli komplexnosti pohonných jednotek.
FIA plánuje systém vyzkoušet za tři týdny v USA v Austinu. Sebastian Vettel k situaci říká: "Minulý víkend ukázal, že něco musíme udělat. Máme technologii na to, abychom toho udělali hodně. Musíme zjistit, co by bylo nejlepší. Pokud mluvíme o omezení rychlosti, o jak velké omezení by mělo jít? Jak to udělat tak, aby to bylo co nejvíc fair?
Se stávajícím systémem [při safety caru] by to neměl být problém. Jde spíše o nalezení kompromisu, se kterým budou souhlasit všechny strany." Před vyřešením fungování systému bude ředitel závodů, Charlie Whiting, postupovat velmi opatrně při řešení problémů na trati. Dle něj všichni jezdci po nehodě Sutila zpomalili, ale někteří více a jiní méně. O Bianchim a tom, jak moc zpomalil on, nemluvil.
Následně ještě dodal: "To, co jsme se naučili, je, že je možná lepší zpomalit a mít systém, který řekne jezdcům, jak moc zpomalit mají. A na tom teď pracujeme."
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.