Jednotliví jezdci Formule 1 podporují nápad na zavedení určitých změn ve Formuli 1 po velké nehodě Julese Bianchiho minulý týden v Japonsku, po které jezdec stále leží v nemocnici v Japonsku.
Francouz utrpěl mnohačetná zranění hlavy po nárazu do jeřábu, který odklízel z trati havarovaný Sauber Sutila. FIA plánuje zavedení 'virtuálního safety caru', aby tak zajistila, že jezdci opravdu pod žlutými vlajkami zpomalí dostatečně. "Co je dobré, je fakt, že na to reagují a snaží se nalézt nejlepší možné řešení," komentoval situaci Lewis Hamilton.
'Virtuální safety car' by znamenal, že jezdci by dostali minimální čas, za který smějí objet okruh, v případě, že by bylo rozhodnuto, že není třeba vyslat na trať safety car. "Problém se žlutými vlajkami je ten, že sice chcete být v bezpečí, ale zároveň chcete ztratit co nejméně času. Takže jedete vždy na hraně možností," pokračuje jezdec Mercedesu.
"Pokud by byly stanoveny limity pro daný sektor nebo cokoliv podobného, tak by to opravdu snížilo tlak a tím byste méně pravděpodobně udělali chybu," zakončil popis situace mistr světa z roku 2008. S novinkou souhlasí i Fernando Alonso: "Podporuji to. Vlastně jsem tuto otázku nadnesl na pátečním jednání jezdců.
Mezi závody v Singapuru a Japonsku jsem byl na závodech motokár na kryté hale a oni v případě žlutých vlajek zmáčknou jen tlačítko a motory kár příjdou o výkon, takže všichni jedou stejně. Pokud by podobný systém mohl být zaveden i v F1, aby se tak udržely odstupy na trati, nikdo by nebyl ve spěchu, protože by se nic nemohlo stát, tak by to bylo to pravé."
Bianchi stále zůstává v nemocnici v Japonsku a od úterka nebyly informace o jeho stavu aktualizovány. Poslední zpráva tedy hovoří o "kritickém, ale stabilním stavu." Celá nehoda se negativně projevuje i na víkendu v Rusku, který by měl být dle zpráv organizátorů vyprodaný. Vladimir Putin, který se o vznik tratě v olympijském parku hodně zasadil, by se měl v neděli účastnit závodu.
V rámci víkendu jezdci a činovníci FIA spolupracují na nalezení řešení, které by zajistilo, že se nehoda podobná té Bianchiho již nebude opakovat. Charlie Whiting se s týmy domluvil na spolupráci při vývoji systému, který stanoví minimální čas, za který mohou vozy objet kolo, když se na trati budou pohybovat maršálové, stroje nebo bude muset na trať vyjet jiné vozidlo.
Foto vozu Julese Bianchiho v závodě, ve kterém cíl bohužel neviděl...(foto: Marussia F1 Team)
V podstatě jde o rozšíření systému, který je používan již nyní ve fázi safety caru. Předtím, než se vláček seřadí za zpomalovacím vozem, tak musí jet po okruhu rychlostí, která se vejde do stanoveného času. Systém s omezením výkonu motorů, který navrhuje Alonso, nemůže být implementován ihned kvůli komplexnosti pohonných jednotek.
FIA plánuje systém vyzkoušet za tři týdny v USA v Austinu. Sebastian Vettel k situaci říká: "Minulý víkend ukázal, že něco musíme udělat. Máme technologii na to, abychom toho udělali hodně. Musíme zjistit, co by bylo nejlepší. Pokud mluvíme o omezení rychlosti, o jak velké omezení by mělo jít? Jak to udělat tak, aby to bylo co nejvíc fair?
Se stávajícím systémem [při safety caru] by to neměl být problém. Jde spíše o nalezení kompromisu, se kterým budou souhlasit všechny strany." Před vyřešením fungování systému bude ředitel závodů, Charlie Whiting, postupovat velmi opatrně při řešení problémů na trati. Dle něj všichni jezdci po nehodě Sutila zpomalili, ale někteří více a jiní méně. O Bianchim a tom, jak moc zpomalil on, nemluvil.
Následně ještě dodal: "To, co jsme se naučili, je, že je možná lepší zpomalit a mít systém, který řekne jezdcům, jak moc zpomalit mají. A na tom teď pracujeme."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.