Mercedesy opět opanují první řadu, kvalifikace v Soči však přinesla několik překvapení. Jak hodnotí kvalifikaci v Rusku piloti a představitelé týmů?
MERCEDES
Lewis Hamilton, 1. místoPole position je skvělé místo, odkud začít. Celý tým odvedl skvělou práci, abychom se i nadále zlepšovali. Líbí se mi to tady, užívám si jízdu na tomto novém okruhu, je skvěle postaven. Nebyla to nejjednodušší kvalifikace a snažil jsem se zajet skvělé kolo.
Nico Rosberg, 2. místoLewis byl celý víkend rychlejší, tvrdě jsem makal na tom, abych se dostal blíž, ale nemohu se dostat na dvě desetiny. Tak to je. Ale první řada je dobrá a je z ní možné všechno. Skvělá příležitost je hned před první zatáčkou, poté... to už je horší.
Toto Wolff, výkonný šéf týmuBylo to opravdu hodně těsné, měli jsme štěstí, že Bottas udělal v posledním sektoru chybu. Byl to další souboj mezi našimi piloty a Lewis ho vyhrál. Byl to tvrdý boj, Nico začal jako silnější, ale Lewis byl vždy schopen najít extra čas ve druhých a třetích kolech. Vypadalo to, že Valtteri nám překazí párty, ale nakonec se nezlepšil. Můžeme být spokojeni, máme první řadu v neobvyklé kvalifikaci. Očekáváme, že boj s Williamsy a McLareny bude těžký. Taky by to v F1 mělo být, takže musíme dál zlepšovat naše výkony. Musím také zmínit Daniila Kvjata - odvedl skvělou práci a dojel pátý ve svém domácím závodě.
WILLIAMS
Valtteri Bottas, 3. místoNevěděl jsem, že je to tak těsné. Věděl jsem jen zlepšení oproti mým předchozím kolům, která nebyla špatná. Dostal jsem na začátku to nejlepší z pneumatik a na konci jsem se kvůli tomu trápil. Samozřejmě nikdy není příjemné udělat chybu, ale nakonec mě to však stálo maximálně jedno místo. Jel jsem fialové sektory, ale bylo to čím dál náročnější a v posledních dvou zatáčkách jsem riskoval příliš. Vyjel jsem zeširoka a když vyjedete mimo, hodně to klouže, to všichni viděli. A bylo po všem.
Felipe Massa, 18. místoJediné, co vím je to, že jsem neměl žádný výkon motoru, myslím, že šlo o nedostatečný tlak paliva. Snažil jsem se, aby se s tím něco provedlo, ale prostě jsem neměl výkon. Jsem tak zklamaný, protože auto bylo rychlé, konkurenceschopné a jsem osmnáctý.
Rob Smedley, šéf inženýrZ výkonnosti mám opravdu radost. Valtteri odvedl skvělou práci a bylo možné i druhé místo, kdyby dal dohromady všechny tři sektory. Celý rok jsme měli dobrou spolehlivost a na to můžeme být pyšní, ale bohužel problém na Felipeho autě byl velkým zklamáním. Máme skvělé auto a jsme si jistí, že oba dokážeme dostat před auta týmů, se kterými bojujeme v poháru konstruktérů, což je nyní naším cílem.
McLAREN
Jenson Button, 4. místoMyslím, že to nemohlo být lepší. Důležité je, že jsme po velmi dobrém včerejšku a hrozném ranním tréninku opět našli tempo. Zapracovali jsme na nastavení a výsledkem bylo mnohem lepší auto. Nevím, co zítra očekávat. Závodní simulace byly ok, ale není jasné, na kolik se pojede zastávek.Cílem je posunout se v tabulce kontruktérů. Zítra se budeme snažit porazit Valtteriho.
Kevin Magnussen, 6. místo (plus penalizace 5 míst na startu z důvodu výměny převodovky)Dnes to nebyl dobrý den. V tréninku to bylo hrozné, jak řekl Jenson, vydali jsme se špatně s nastavením, ale i tak to bylo v Q1 a Q2 dobré. V Q3 se ale auto chovalo jinak. Výsledkem bylo, že jsem nevyrovanl časy z Q2. Musíme se podívat, co se stalo. Celkově naše rychlost byla lepší než obvykle, takže je to škoda, že mám penalizaci. I tak doufám v dobrý závod, ale nebude to lehké. Měli bychom však být schopni získat pár míst.
Eric Boullier, závodní ředitelPo slibném včerejšku, kde Kevin zajel druhé nejrychlejší kolo a Jenson šesté jsme se ráno vydali špatným směrem a to ovlivnilo třetí trénink. Zapracovali jsme na tom a výsledkem je čtvrté a šesté místo (respektive jedenácté po penalizaci Kevina). Ok, to je zatím jeden z nejlepších letošních kvalifikačních výsledků, ale i tak jsme frustrováni. Nyní se ale musíme dívat kupředu, nikoliv dozadu. Oba mají rychlost na to zajet zítra dobrý závod. Kevin to bude mít ztížené ne vlastní vinou, ale není důvod, proč bychom nedokázali získat dobrý počet bodů pro tým.
TORO ROSSO
Daniil Kvjat, 5. místoJe skvělé být doma pátý. Už včera to vypadalo slibně, takže jsem šťastný, že to dnes vyšlo. Auto bylo velmi dobré a vše fungovalo správně, takže dobrá práce, týme! Zítra udělám, co budu moci a cílem je rozhodně dojet nejhůř pátý.
Jean-Eric Vergne, 10 místoDnes jsem byl extrémně pomalý a nevím proč. Ztrácel jsem čas všude a říkám si, jestli nebyl někde nějaký problém, který mi znemožnil z auta dostat maximum. Podíváme se na data a budeme se snažit pochopit, co se stalo, abych byl zítra rychlejší.
Phil Charles, šéf inženýrJsme spokojeni, oba piloti v první desítce, to je skvělé, zvlášť na novém okruhu. Tým odvedl dobrou práci s nastavením. Daniil zajel úžasně a stále se zlepšoval, používal hlavu a v každém dalším kole využíval informace získané v tom předchozím. Stále se zlepšoval a to bylo jeho tajemství.
JEV měl smůlu, protože během Q3 se něco přihodilo a on nemohl zajet stejné časy jako v Q2. Musíme zjistit, co se stalo. Je mi ho líto, protože to pro něj vypadalo dobře a zasloužil by si dnes lepší výsledek.
RED BULL
Daniel Ricciardo, 7. místoDát tady dohromady kolo je těžké, na nový okruh je zde dobrá přilnavost, ale zároveň se v ní velmi špatně čte. Není to tak přirozené, ale je to zábava, nová výzva. Snažili jsme se získat přilnavost na předních pneumatikách a nakonec jsem v posledním kole přišel o zadní. Bylo to však lepší než včera, nicméně jsem doufal v lepší než sedmé místo.
Sebastian Vettel, 11. místoNecítil jsem se vůbec pohodlně, vůz se choval nervózně. Myslím, že jsme to trošku přepískli a byli jsme odpoledne příliš agresivní oproti dopoledne. Zkrátka jsem neměl přilnavost na zadních pneumatikách. Jsem nespokojený s tím, že jsme z auta nedostali maximum. Startuji mimo první desítku, takže mohu zvolit pneumatiky.
Christian Horner, šéf týmuPro oba piloty to byla náročná kvalifikace, nakonec z toho bude šésté a desáté místo. Zatím se tento víkend trápíme s rychlostí na kolo. Snad bude závodní rychlost lepší a posuneme se polem.
FERRARI
Fernando Alonso, 8. místoAuto bylo dobré, nepotýkal jsem se s přetáčivostí, nedotáčivostí nebo tak. Ale na tomto okruhu ztrácíme více než v minulých závodech. Chybí nám rychlost na kolo. Cítíte se v pohodě, ale když přejedete čáru, jste z nějakého důvodu o sekundu pomalejší než ostatní.
Kimi Räikkönen, 9. místoPo náročném pátku to šlo dnes lépe, auto bylo lepší a mohly za to změny, které fungovaly. Jistě, stále to není tam, kde bychom chtěli být, ale oproti začátku víkendu jsme udělali pokrok a proto jsem si do závodu jistější. Dnes nebylo lehké zajet dobré kolo, měl jsem potíže s přední částí auta, zvlášť v posledním sektoru, ale zítra budu chtít získat místa.
Pat Fry, šéf vývoje šasiVčera bylo hned jasné, že se pneumatiky chovají jinak než obvykle - kvůli povrchu a výběru sad pro tento závod. Podobné to bylo první sobotu v Austinu. Dnes stejně jako tehdy, je hlavní správné množství paliva, abychom vytěžili maximum. K tomu se přidaly vyvíjející se podmínky na trati.
Výsledek odráží pořadí jako v Suzuce, konkurenceschopnější Williams, Red Bull blíž a pár překvapení jako Toro Rosso. Vypadá to na jednu zastávku v boxech, ale okno pro ni je velmi široké, protože opotřebení je malé. Magnussenova penalizace nám poskytla zisk dalšího místa, ale až zítra uvidíme, jak se bude dát předjíždět. Je zde velká šance na safety car, protože zdi jsou blízko a není zde moc únikových cest. Může to být risk i příležitost a my musíme být připraveni reagovat.
FORCE INDIA
Nico Hülkenberg, 12. místo (plus penalizace 5 míst na startu z důvodu výměny převodovky)Je to dlouhé a náročné kolo a není zde lehké dát dohromady dobré kolo. Myslím, že jsme z auta dostali maximum, protože bylo náročné dostat maximim z pneumatik. Když na to tlačíte, na konci kola za to zaplatíte, takže tajemstvím bylo najít balanc v rámci celého kola. Hodně mě bude stát penalizace, protože si myslím, te bude náročné předjíždět.
Je zde vlastně jediná možnost - na rovinkách. Doufám, že budu mít čistý start a využiji naši rychlost k zisku bodů, ale nemohu ani moc udělat se strategií, protože degradace pneumatik je nízká. Očekáváme, že závod bude náročný z pohledu spotřeby paliva, takže to možná přinese určité možnosti.
Sergio Pérez, 13. místoJe zklamáním nedostat se do Q3, protože rozdíly byly jen malé. Moje první kolo v Q2 bylo dobré, ale ve druhém jsem udělal pár chyb, což mě stálo dvě desetiny a místo v první desítce. Myslím, že startujeme z míst podle očekávání vzhledem k naší rychlosti na jedno kolo a cílem bude se posunout a získat v závodě lepší pozice. Co se strategie týče, neočekáváme překvapení. Myslím, že to bude zajímavý závod. Nebude lehké předjíždě a start a první kola mohou mít velký vliv na výsledek. Trať je celkem náročná a teplota pneumatik bude klíčová.
Vijay Mallya, šéf týmuPrvní desítka byla dnes na dosah, ale rozdíly byly jen malé a jedna či dvě desetiny udělaly velký rozdíl. Penalizace pro Nica je smolná a bude znamenat ještě náročnější závod, protože možnosti strategie jsou na tomto okruhu, kde se obtížně předjížní, limitované. Ale je to nový okruh, nikdy jsme tu závod neviděli, takže je zde spousta neznámých, které mohou hrát svou roli. Jsme optimističní co se zisku bodů týče a jako obvykle do toho dáme vše.
SAUBER
Esteban Gutiérrez, 14. místoDnes to bylo napínavé. Ráno jsme ztratili docela dost času díky technickým problémům. Ve třetím tréninku jsem experimentoval s nastavením. Mezi měřenými koly v kvalifikaci jsme dokázali zlepšit chování vozu, což bylo rozhodující v našem interním souboji s Adrianem, oba jsme se tlačili na limit vozu.
Adrian Sutil, 15. místoDnešní kvalifikace nebyla nijak výjimečná, ale bylo obtížné dostat pneumatiky na potřebnou teplotu. Bohužel jsem se v posledním měřeném kole dopustil drobné chyby. Bez tohoto incidentu bych zřejmě skončil o pozici lépe, ale nejde o velký rozdíl. Za současných podmínek nemůžeme očekávat více, v závodě se pokusíme využít příležitostí.
Moniša Kaltenbornová, šéfka týmuNa základě včerejších volných tréninků jsme podobné pozice očekávali. Pokud se závodu týče, cílem je nedopustit se chyb a být připraven využít příležitostí.
LOTUS
Romain Grosjean, 16. místoDnes bylo těžké najít přilnavost. Je to škoda, dráha je moc pěkná. Ale aby se do toho dalo více opřít, chybí nám přítlak. Nastavení není takovým problémem, jak jsme se zpočátku obávali, třetí zatáčka se například dá jet naplno. Povrch dráhy je hodně hladký, gumy se dostávají obtížněji do potřebné teploty a nějaké kolo to trvá.
Pastor Maldonado, 20. místoDíky technickým problémům jsem toho na trati zatím moc nenajezdil. Dopoledne jsem vynechal díky potížím s ukládáním energie. Díky tomu jsem ztratil možnost vidět, jak se vlastnost dráhy mění s postupem času. Když nebyly technické problémy, vůz se choval dobře, ale rychlost nám schází. Díky problémům s distribucí energie jsme nebyli v kvalifikaci schopni zajet lepší čas. Zítra začínáme z konce pole, dám do toho vše.
Alan Permane, šéf závodních operacíPastor se trápil s technickými problémy, ráno prostál celý trénink v boxech, na začátku kvalifikace ho brzdily další technické potíže, které vedly k problému s převodovkou. Romain zase bojoval s přilnavostí, kvalifikační výsledek je proto daleko za tím, kde bychom chtěli být.
CATERHAM
Marcus Ericsson, 17Skvělá kvalifikace! Zajel jsem dobré kolo a auto se velmi dobře chovalo, se sedmnáctým místem můžeme být velmi spokojeni. Je trošku frustrující být tak blízko Q2, ale celkově můžeme být šťastní. I ranní trénink byl dobrý a pokračovali jsme v práci ze včerejška a udělali další pokrok. Cítil jsem se v autě pohodlně a věděl jsem, co musím udělat a všechno vyšlo dobře. Nyní se musíme zaměřit na závod a doufám v dobrý závod. Samozřejmě všichni myslíme na Julese a co se týče emocí, je to rozhodně náročný víkend. Závodíme zde pro něj.
Kamuj Kobajaši, 19. místoNebyl to nejjednodušší víkend a nezajel jsem příliš kol a stále se učím trať. Zároveň jsme se však rychle velmi zlepšili, i když moje kvalifikační kolo nebylo perfektní, dojeli jsme před Lotusem a Marussií. Zítra si určitě budu jistější a těším se, ačkoliv to opět bude den, kdy se budeme modlit za Julese.
Manfredi Ravetto, šéf týmuNepřestali jsme se zlepšovat a s výsledkem dnešní kvalifikace i předchozích závodů můžeme být spokojeni. Nejenže jsme se kvalifikovali před Marussií, ale také jsme překonali Lotus a boj s nimi začal být pravidelný. Udělali jsme malé, ale jasné kroky vpřed od začátku druhé poloviny sezóny a v Rusku jsme potvrdili naši snahu dostat se blíž soupeřům a porazit je, jako se to podařilo dnes. Jsem na tým pyšný, odvádíme skvělou práci a musíme dál pokračovat tímto směrem.
MARUSSIA
Max Chilton, 21. místoVelmi náročný víkend a nijak se zatím nezlepšil. Jsem rád za celý tým kolem, protože si myslím, že nám to pomáhá se soustředit. Co se výkonnosti týče - nezískali jsme výsledek, v jaký jsme doufali. Ráno jsem měl problém a zmeškal část tréninku a kola na měkké sadě. Je to nový okruh a to je proto velkou nevýhodou. S vyvážením jsem byl velmi spokojen (ve všech trénincích). Myslím, že jsme odvedli dobrou práci a můžeme dokázat víc. Uděláme co bude v našich silách, abychom se zítra dostali před Caterhami, ale faktem je, že to není to samé bez mého týmového kolegy.
Dave Greenwood, šéf inženýrByl to den hlubokého kopání, abychom se soustřdili na práci. Dnes to bylo všechno na Maxových ramenou. Je to nový okruh a hlavním srovnáním je vždy týmový kolega. Max je zde sám. Navíc ztratil část ranního tréninku a to zajisté ovlivnilo kvalifikaci. Nevěříme, že ztráta na Caterham je odpovídající, ale musíme to ukázat zítra. Nijak se nám to neulehčilo, ale snad najdeme sílu a všichni, i Max, zítra budeme závodit za Julese.
PIRELLI
Paul Hembery, ředitel divize motorsportuJak jsme očekávali, výkonnostní rozdíl mezi oběma směsmi se postupem času snížil, degradace je minimální. Zřejmě se dočkáme, že se budou piloti snažit zůstat na gumách tak dlouho, jak to jen půjde v rámci strategie jediné zastávky v boxech. Také z důvodu snížení rychlosti při průjezdu boxovou uličkou. V případě rychlejších vozů lze uvažovat i o dvou zastávkách a strategii sprintu. Ať tak či onak, čeká nás zajímavý závod na novém okruhu, na kterém budou pneumatiky opět hrát hlavní roli.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?