SOČI - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg ovládl úvodní trénink před Velkou cenou Ruska, jeho týmový kolega a lídr šampionátu na něj ztratil 65 tisícin sekundy. Jenson Button s McLarenem obsadil třetí a Fernando Alonso s Ferrari čtvrtou.
Dopolední trénink začal za slunečného počasí a modré oblohy s jistou dávkou smutku - jeden vůz mladého jezdce, který bojuje v nemocnici, zůstal stát v garáži a také tam po celý víkend zůstane. Marussia se tak rozhodla z úcty k Julesovi Bianchimu (více zde).
Jako první v 8:00 našeho času (v Soči je o 2 hod více) vyrazil k průzkumu na zcela novou trať Alonso s Ferrari a ihned jej následovalo 15 dalších pilotů - včetně těch rezervních: Roberta Merhiho s Caterhamem místo Kobajašiho a domácího Sergeje Sirotkina se Sauberem místo Gutiérreze. Po zajetí instalačních kol vozy na chvíli zamířily do boxů.
Po 11 min jako první zajel měřené kolo Rosberg, přestože zablokoval kola a přestřelil 13. zatáčku - 1:49,932. Jeho týmový kolega Hamilton si stěžoval na vibrace při brzdění, proto byl v prvním pokusu ještě pomalejší - 1:54,426. Lépe si úvodním měřeným kolem poradil i Chilton - 1:52,664.
McLaren připravený na začátek prvního tréninku (foto: McLaren)
Po čtvrt hodině se Mercedesy na čele vystřídaly poté, co Hamilton předvedl kolo za 1:45,120, tentokrát mírně ztratil Rosberg 1:45,186. Ricciardo s Red Bullem začínal na 1:49,473. Piloti se pak přetahují o nejrychlejší kolo: Alonso zvedá laťku na 1:44,226, Rosberg odpovídá 1:44,125 a do hry se zapojuje i Button - 1:44,012.
Po 25 min časy stále klesají, připomněl se Bottas (1:43,542), za kterého se posouvá Alonso (1:43,820) a své zkušenosti uplatňuje znovu Button (1:43,053 a 1:42,507). Na rovinkách ale dosahuje nízkých maximálních rychlostí ve srovnání s Mercedesy, sází na vyšší přítlak. Týmy zkoušejí různá nastavení. Magnussen s druhým McLarenem trefuje ptáka a míří k mechanikům o něco dříve.
Po půl hodině tam musí všichni, vrací úvodní směs středně-tvrdých pneumatik Pirelli. Přilnavost je zatím velmi nízká, ale dráha se pogumovává a povrch se rychle vyvíjí. Při debutu v Koreji šly časy dolů až o 6 sekund (rozdíl mezi 1. tréninkem a Q3).
Romain Grosjean zastavuje po prvním instalačním kole v Soči (foto: Lotus F1 Team)
Piloti Caterhamu během prvních 30 min ujeli pouze jedno instalační kolo. Podle šéfa Manfreda Ravetta čekali, až se dráha více pogumuje. Vypadá to spíše na zbytečnou frajeřinu: piloti na novém okruhu potřebují co nejvíce jezdit, aby se s tratí sžili. Obzvlášť u týmu, který stále usiluje o své první body v F1 a okupuje poslední pozici v šampionátu. První měřené kolo zajel Ericsson až po 48 min - 1:57,612. Rezervní pilot Merhi ale jezdil o 7 desetin rychleji.
Po 57 min na čele vystřídal Buttona Rosberg, přestože nejrychlejší první sektor zajel jeho týmový kolega - 1:42,311. Hamilton byl o 65 tisícin sekundy pomalejší. Magnussen se zařadil na čtvrtou příčku, velmi dobře jezdila i obě Torra Rossa: 5. Kvjat, jenž příští rok postupuje k Red Bullu místo Vettela, 6. Vergne, který si místo v F1 pro sezónu 2015 stále hledá.
Po hodině dostává Button smyk v zatáčce č. 8, ale bez poškození se vrací díky vyasfaltované únikové zóně zpět. Hamilton přerušuje své kolo, v němž byl o čtvrt sekundy rychlejší než Rosberg. Ten si stěžuje na nějaké vibrace při zatáčení, jeho týmový kolega je dříve zažíval při brzdění.
Nico Rosberg vyráží na trať na středně-tvrdé směsi pneumatik (foto: Mercedes AMG F1 Team)
"Opravdu podivné vibrace v řízení při ve středně rychlých zatáčkách - skoro jako by to byl diferenciál nebo něco. Nemyslím si, že to je přední pneumatikou," vysvětluje Rosberg svému závodnímu inženýrovi.
Kuriózní problém potvrzuje Williams - zahřívací dečky přehřály Bottasovy pneumatiky. Došlo tím k jejich poškození. A protože piloti mají pro poslední hodinu prvního tréninku k dispozici pouze jednu tvrdší ze dvou nabízených sad, jízda pro něj předčasně skončila.
Vettel si stěžuje, že se mu velmi brzdy rozsvěcují diody otáček motoru signalizující vhodný okamžik pro přeřazování rychlostí. Jeho inženýr Rocquellin mu ale odpovídá: "Nemyslíme si, že by byly tak moc mimo, snaž se jimi řídit, prosím tě."
A Grosjean si jako minule v Suzuce stěžuje na výkon své pohonné jednotky: "Nemá žádný výkon!" křičí do rádia. Její dodavatel Renault očekává, že budou v Soči konkurenceschopní a že mezi vozy budou relativně malé rozdíly.
Mercedesy v závěru udržely nejrychlejší časy, piloti se většinou věnovali opět delším jízdám. O rychlé kolo se pokoušeli v posledních pěti minutách už jen Alonso, Hülkenberg a piloti z druhého konce startovního roštu.
Nejrychlejší sektory, maximální rychlosti a počty kol
Z nejrychlejšího času se raduje Rosberg, Hamilton mu je ale těsně v patách. Red Bull neukázal vše, jeho piloti jsou až ve druhé polovině, tato trať by jim při tom měla sedět. Sirotkin jel při svém debutu klidně, na Sutila ztratil jen 6 desetin sekundy. U Caterhamu byl nakonec rychlejší Merhi než Ericsson.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.