SOČI - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg ovládl úvodní trénink před Velkou cenou Ruska, jeho týmový kolega a lídr šampionátu na něj ztratil 65 tisícin sekundy. Jenson Button s McLarenem obsadil třetí a Fernando Alonso s Ferrari čtvrtou.
Dopolední trénink začal za slunečného počasí a modré oblohy s jistou dávkou smutku - jeden vůz mladého jezdce, který bojuje v nemocnici, zůstal stát v garáži a také tam po celý víkend zůstane. Marussia se tak rozhodla z úcty k Julesovi Bianchimu (více zde).
Jako první v 8:00 našeho času (v Soči je o 2 hod více) vyrazil k průzkumu na zcela novou trať Alonso s Ferrari a ihned jej následovalo 15 dalších pilotů - včetně těch rezervních: Roberta Merhiho s Caterhamem místo Kobajašiho a domácího Sergeje Sirotkina se Sauberem místo Gutiérreze. Po zajetí instalačních kol vozy na chvíli zamířily do boxů.
Po 11 min jako první zajel měřené kolo Rosberg, přestože zablokoval kola a přestřelil 13. zatáčku - 1:49,932. Jeho týmový kolega Hamilton si stěžoval na vibrace při brzdění, proto byl v prvním pokusu ještě pomalejší - 1:54,426. Lépe si úvodním měřeným kolem poradil i Chilton - 1:52,664.
McLaren připravený na začátek prvního tréninku (foto: McLaren)
Po čtvrt hodině se Mercedesy na čele vystřídaly poté, co Hamilton předvedl kolo za 1:45,120, tentokrát mírně ztratil Rosberg 1:45,186. Ricciardo s Red Bullem začínal na 1:49,473. Piloti se pak přetahují o nejrychlejší kolo: Alonso zvedá laťku na 1:44,226, Rosberg odpovídá 1:44,125 a do hry se zapojuje i Button - 1:44,012.
Po 25 min časy stále klesají, připomněl se Bottas (1:43,542), za kterého se posouvá Alonso (1:43,820) a své zkušenosti uplatňuje znovu Button (1:43,053 a 1:42,507). Na rovinkách ale dosahuje nízkých maximálních rychlostí ve srovnání s Mercedesy, sází na vyšší přítlak. Týmy zkoušejí různá nastavení. Magnussen s druhým McLarenem trefuje ptáka a míří k mechanikům o něco dříve.
Po půl hodině tam musí všichni, vrací úvodní směs středně-tvrdých pneumatik Pirelli. Přilnavost je zatím velmi nízká, ale dráha se pogumovává a povrch se rychle vyvíjí. Při debutu v Koreji šly časy dolů až o 6 sekund (rozdíl mezi 1. tréninkem a Q3).
Romain Grosjean zastavuje po prvním instalačním kole v Soči (foto: Lotus F1 Team)
Piloti Caterhamu během prvních 30 min ujeli pouze jedno instalační kolo. Podle šéfa Manfreda Ravetta čekali, až se dráha více pogumuje. Vypadá to spíše na zbytečnou frajeřinu: piloti na novém okruhu potřebují co nejvíce jezdit, aby se s tratí sžili. Obzvlášť u týmu, který stále usiluje o své první body v F1 a okupuje poslední pozici v šampionátu. První měřené kolo zajel Ericsson až po 48 min - 1:57,612. Rezervní pilot Merhi ale jezdil o 7 desetin rychleji.
Po 57 min na čele vystřídal Buttona Rosberg, přestože nejrychlejší první sektor zajel jeho týmový kolega - 1:42,311. Hamilton byl o 65 tisícin sekundy pomalejší. Magnussen se zařadil na čtvrtou příčku, velmi dobře jezdila i obě Torra Rossa: 5. Kvjat, jenž příští rok postupuje k Red Bullu místo Vettela, 6. Vergne, který si místo v F1 pro sezónu 2015 stále hledá.
Po hodině dostává Button smyk v zatáčce č. 8, ale bez poškození se vrací díky vyasfaltované únikové zóně zpět. Hamilton přerušuje své kolo, v němž byl o čtvrt sekundy rychlejší než Rosberg. Ten si stěžuje na nějaké vibrace při zatáčení, jeho týmový kolega je dříve zažíval při brzdění.
Nico Rosberg vyráží na trať na středně-tvrdé směsi pneumatik (foto: Mercedes AMG F1 Team)
"Opravdu podivné vibrace v řízení při ve středně rychlých zatáčkách - skoro jako by to byl diferenciál nebo něco. Nemyslím si, že to je přední pneumatikou," vysvětluje Rosberg svému závodnímu inženýrovi.
Kuriózní problém potvrzuje Williams - zahřívací dečky přehřály Bottasovy pneumatiky. Došlo tím k jejich poškození. A protože piloti mají pro poslední hodinu prvního tréninku k dispozici pouze jednu tvrdší ze dvou nabízených sad, jízda pro něj předčasně skončila.
Vettel si stěžuje, že se mu velmi brzdy rozsvěcují diody otáček motoru signalizující vhodný okamžik pro přeřazování rychlostí. Jeho inženýr Rocquellin mu ale odpovídá: "Nemyslíme si, že by byly tak moc mimo, snaž se jimi řídit, prosím tě."
A Grosjean si jako minule v Suzuce stěžuje na výkon své pohonné jednotky: "Nemá žádný výkon!" křičí do rádia. Její dodavatel Renault očekává, že budou v Soči konkurenceschopní a že mezi vozy budou relativně malé rozdíly.
Mercedesy v závěru udržely nejrychlejší časy, piloti se většinou věnovali opět delším jízdám. O rychlé kolo se pokoušeli v posledních pěti minutách už jen Alonso, Hülkenberg a piloti z druhého konce startovního roštu.
Nejrychlejší sektory, maximální rychlosti a počty kol
Z nejrychlejšího času se raduje Rosberg, Hamilton mu je ale těsně v patách. Red Bull neukázal vše, jeho piloti jsou až ve druhé polovině, tato trať by jim při tom měla sedět. Sirotkin jel při svém debutu klidně, na Sutila ztratil jen 6 desetin sekundy. U Caterhamu byl nakonec rychlejší Merhi než Ericsson.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.