Jak hodnotí své dnešní výkony v kvalifikaci na Velkou cenu Japonska jednotliví piloti a představitelé týmů?
MERCEDES
Nico Rosberg, 1. místoDnes to byl skvělý den. Opravdu potěšení zde jezdit. Jsme pro závod připraveni jak můžeme a očekáváme, že bude mokro. Naposledy jsem jel v dešti ve Spa, kde bylo auto opravdu velmi, velmi rychlé. Takže pokud bude pršet, může to být ještě lepší.
Lewis Hamilton, 2. místoDnes jsem nebyl dost rychlý. Nico byl extrémně rychlý, já dělal, co jsem mohl. Dnes to nebylo ono. Nebyl jsem pomalý, ale Nico byl fantasticky rychlý. Možná to byly pneumatiky, ale ty výsledek příliš neovlivnily. Kluci odvedli fantatsickou práci, aby po tréninku opravili auto - díky jim.
Toto Wolff, výkonný ředitelTohle je fantastická bitva mezi dvěma piloty na nejvyšší úrovni. Každý den se nás ptají, kdo má aktuálně navrch, ale realita je taková, že oba pracují tvrdě našli jakoukoliv výhodu mohou a snaží se z auta získat maximum. Sledují videa, analyzují telemetrii a je fantastické vidět takový souboj mezi nimi. Nico dnes odvedl perfektní práci. Lewis měl ráno nehodu a to vždy bude ve vaší hlavě. I tak bude startovat z první řady, takže dobrá práce. Očekáváme déšť a to bude jiné. Čekám typické Japonsko s řadou safety carů. My bychom chtěli klid jako dnes, ale nerozhodujeme o tom.
WILLIAMS
Valtteri Bottas, 3. místoCílem bylo být třetí a čtvrtí za Mercedesy, takže je dobré splnit to. Ztráta na první dva byla menší, než jsme čekali, což je pozitivní. Suzuka není lehký okruhu a šance na déšť zítra to dělá ještě těžším. Myslím, že máme šanci na pódium, ať už je jakkoliv.
Felipe Massa, 4. místoNaštěstí jsme problémy ze včerejška napravili. Byla to pozitivní kvalifikace pro tým - získat druhou řadu. Na třetí místo jsem dnes neměl, ale vím, že máme dobrou rychlost a jsem spokojen. Musíme se soustředit na práci a to nehledě na to, co přinese počasí.
Rob Smedley, šéf výkonnosti vozuByla to dnes dobrá týmová práce. Tým pracoval tvrdě a piloti na trati dodali výsledek. Nový aerodynamický balík funguje. Jsme v pozici, ve kterou jsme doufali a věříme, že si zítra tato místa udržíme. Déšť to může zkomplikovat, ale proto je ještě důležitější, že jsme se kvalifikovali vepředu.
FERRARI
Fernando Alonso, 5. místoČasto jsem v kvalifikaci pátý, ale myslím, že dnes to je jiné, protože jsem si to hodně užil jak v rychlých tak pomalejších částek okruhu. Zatím je to pozitivní víkend a mám z auta dobrý pocit. Bohužel počasí zítra je velkým otazníkem, protože za dva dny jsme na mokru nejeli a déšť může věci zkomplikovat. Aktuálně nevíme, kolik deště očekávat, můžeme se jen připravit na další závod, protože Suzuka je trať, na které se i za sucha dá udělat spousta chyb.
Kimi Räikkönen, 10. místoVýsledek je podle očekávání dle výsledků během víkendu a i když jsem měl dobrý pocit, nebyl jsem schopen vyřešit pár potíží, které se objevily v pátek. V ranním problému jsem musel zastavit dřív a nemohl tak otestovat novinky, které mohly být prospěšné při nastavování auta. Tým odvedl skvělou práci v přípravě auta na kvalifikaci. V prvním sektoru jsem měl problém s vyvážením a nemohl na to tlačit jak bych chtěl. Udělal jsem, co jsem mohl a zítra se budeme snažit získat pár míst.
Pat Fry, šéf vývoje šasiDnes to bylo náročné od ranního tréninku, kdy musel Kimi do boxů kvůli anomálii na motoru. Kvalifikace šla dobře, zvlášť pro Fernanda, který dojel pátý ve všech jejích částech. Williams potvrdil, že má dobrý motor a aerodynamický přítlak, to nám ale nezabrání ve snahách o útok na ně. Výkon Red Bullu byl překvapivý, ale nemůžeme je odepsat. Bohužel problém u Kimiho znamenal, že vyvážení jeho vozu nebylo optimální, ale mechanici odvedli skvělou práci - za dvě hodiny vše připravili a vyměnili a on mohl vyrazit do kvalifikace. Zítra se možná budeme muset adaptovat na náročné podmínky.
RED BULL
Daniel Ricciardo, 6. místoByl jsem celkem překvapen novinkou ohledně Sebastiana (odchod z týmu). Nevěděl jsem to. Jsem rád, že jsem s ním mohl jeden rok pracovat. Jsem rád, jak jsme zabojovali po mé chybě včera v tréninku. Myslím, že šesté místo je realisticky to nejlepší, co jsem dnes mohl získat. Pokud zítra bude pršet, mělo by to vypadat lépe.
Sebastian Vettel, 9. místoNebyl jsem v kvalifikaci příliš spokojen. Začínal jsem s nevýhodou, protože jsem toho ráno příliš nenajezdil a v zatáčkách, které mám obvykle rád, jsem se trápil. Není to jednoduché, ale zítra budeme mít šanci, pokud bude pršet.
Christian Horner, šéf týmuŠesté a deváté místo nejsou zrovna nejlepší pozice, ale s rozhodnutím nastavit vůz pro zítřek se nám to snad zítra vyplatí. Uvidíme. Myslím, že Daniel z auta dostal z auta všechno a je dobré, že se oba piloti dostali do první desítky.
McLAREN
Kevin Magnussen, 7. místoDnes jsem si to užil, i když se sedmým místem jsem zklamaný, protože si nemyslím, že v Q3 jsem dostal v pneumatik všechno. Udělal jsem v tom kole pár chyb a to mě možná stálo pár desetin. Co se počasí týče, má pršet. Já se ráno podívám z hotelového oka a uvidím.
Jenson Button, 8. místoMoje poslední kolo bylo to nejlepší, co jsem za celý den zajel. Bylo to správné načasování oproti provozu v předchozích částech. Dobrý pokrok, ale stále jsem v poslední šikaně probrzdil, což bylo frustrující, ale ty pneumatiky už nevyužijeme, takže to není problém. Nejsem si jistý, že jsem tím vůbec ztratil čas. Všichni si myslí, že bude zítra hodně pršet. My nemám příliš odlišné nastavení pro mokro, takže je dobré, že se v kvalifikaci dařilo. ¨
Eric Boullier, závodní ředitelByli jsme schopni pokračovat ve vývoji a pokroku ze včerejška a výsledkem je 7 a 8 místo. Kevin nebyl spokojen, cítil, že udělal pár chyb, které ho stály čas. I tak si připsal dobrý výsledek a to přestože nováčci se na Suzuce spíše trápí s přítlakem. Jenson také nebyl spokojen, ale oba jsou dobře postaveni na zítřejší závod a zisk bodů ať už je mokrý nebo ne (déšť očekáváme).
TORO ROSSO
Jean-Eric Vergne, 11. místoJsem s kvalifikací spokojen, vzlášť s ohledem na celkový průběh víkendu. V pátek ráno jsem nejel, odpoledne jsem měl technicé problémy a dnes ráno jsem zajel 3 kola. Přesto - tým nastavil vůz včas a já v kvalifikaci odvedl svou práci. Dobrá práce od všech v týmu a měli bychom být spokojeni. Závod je zítra a může se stát cokoliv, i když startuji zezadu.
Daniil Kvjat, 13. místoByla to speciální sobota, protože mi bylo řečeno, že příští rok budu jezdit za Red Bull. Je to fantastický pocit a skvělá příležitost. Pro mě je to čest a chci jim poděkovat za důvěru. Co se kvalifikace týče, jsem s výkonem spokojen, ale mohlo to být lepší. Q1 byla ok, ale v Q2 moje rychlé kolo bylo ovlivněno pomalejšími vozy přede mnou. Když jsem dojel do první zatáčky, moje pneumatiky nebyly správně zahřáty a kolo tak bylo ovlivněno, protože zde je důležité mít správný rytmus. Ale i tak- těším se na zítra ať už bude počasí jakékoliv.
Ben Waterhouse, zástupce šéfa týmuRáno Daniil zajel běžný trénink a s typickým programem a bez problémů. Z auta jsme dostali dobrý výkon a jsme spokojeni. U JEVa jsme očkávali, že budeme muset měnit motor a nakonec jsme museli s autem do garáže a vyměnit ho. A jeho mechanici odvedli skvělou práci a vše včas připravili pro kvalifikaci. Celkově to bylo trošku zklamání, protože jsme z auta nedostali vše. Oba piloti se dostali do provozu, jinak mohli být výš. Ale počítá se závod a s předpovědí počasí, máme šanci na dobrý výsledek.
Bohužel, JEV dostal penalizaci kvůli výměně motoru. Nejdůležitější bylo, že byl kolem 12 místa a mohl si ji vybrat zde a nepřenese se do závodu v Rusku. Myslím, že máme potenciál a doufejme, že získáme body.
FORCE INDIA
Sergio Pérez, 12. místoJsem zklamaný, že jsem nedojel výš. První jízda v Q2 byla dobrá, ale ta druhá minevyšla, dostal jsem se do provozu v poslední šikaně a ztrail teplotu brz a pneumatik. V nájezdu do dalšího kola jsem tedy v první zatáčce neměl přilnavost. Je škoda, že jsme nevyužili potenciál na maximum, protože auto jsme vylepšili a měli jsme na víc. Zítra to snad bude lepší.
Nico Hülkengerg, 14. místoStart z pozice 14 bude těžký a bude znamenat, že závod bude výzvou. Zablokoval jsem v poslední šikaně kola ve svém rychlém kole a musím za to obviňovat jen sebe, protože jinak si myslím, že by to byla první desítka. To by byl optimální výsledek vzhledem k výkonu během víkendu. Start ze 14 místa věci komplikuje, ale Suzuka je náročný okruh, takže zítra se bude hrát o vše. S hrozbou deště - může se stát spousta věcí.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmuQ3 byl pro nás realistický cíl, měli jsme dokončit kvalifikaci výš než 12 a 14. Nico udělal v posledním kole chybu a stálo ho to šanci být výs. Se Sergiem to bylo podobné, který měl skvělé první kolo, ale nenačasoval další kola správně a dostal se do provozu. Jaký to bude mít vliv na závod uvidíme. Z auta jsme tedy dnes nedostali maximum. Otázkou zítra bude počasí a uvidíme.
SAUBER
Adrian Sutil, 15. místoZatím to byl pro nás náročný víkend. Auto se neřídí lehce, i tak jsme však byli konzistentní a dostali se do Q2 a udělali úpravy vyvážení, což znamenalo pokrok.
Esteban Gutiérrez, 16. místoQ1 byla pozitivní, ale potom jsem v Q2 narazil na provoz a to můj výkon ovlivnilo. Teplota pneumatik nebyla správná, takže bylo obtížné s nimi pracovat. Přesto zítra mohou přijít příležitosti, pokud bude pršet a musíme být připraveni. Na konci Q2 jsem byl schopen zlepšit svůj čas, ale lepší než 15 místo nebylo možné. Věřím, že vzhledem k předpovědi bychom zítra mohli mít šanci.
Moniša Kaltenbornová, šéfka týmuVzhledem k obtížnému pátku jsme byli schopni zmenšit ztrátu na soupeře. Ani tak to není uspokojivý výsledek. Vzhledem k počasí se zítra může stát cokoliv, proto bude důležité se soustředit a popadnout každou příležitost, které se objeví.
LOTUS
Pastor Maldonado, 17. místoRozhodně jsme očekávali lepší kvalifikaci, ale z auta jsem nic lepšího dostat nemohl, když jsem to potřeboval. Je zde šance na vzrušení a některé příležitosti kvůli předpovědi počasí. Já mám penalizaci kvůli změně motoru, což bude pro mě o to náročnější. Budu se soustředit a snažit se získat co nejlepší výsledek. Stát se může cokoliv.
Romain Grosjean, 18. místoPo včerejšku jsme mysleli, že to vypadá dobře, dost abychom se dostali na 11 či 13 místo, ale s autem jsem byl v kvalifikaci méně spokojen. Vítr se změnil a možná na to reagovalo citlivě, ale ať už to bylo z jakéhokoliv důvodu, z auta jsem nemohl vymáčknout rychlost. Zítra to bude zajímavé, podle toho, jak moc a zda bude pršet, takže uvidíme.
Alan Permane, šéf závodních operacíNešlo to dobře. Včera jsme viděli potenciál, přesto jsme dnes nebyli schopni z auta dostat maximum a ani jeden z pilotů nebyl spokojen. Pastor bude startovat ze zadu kvůli penalizaci. Déšť přináší řadu výzev, protože neexistuje nic jako standardní mokrý závod. Buď prší - buď prší a přilnavost klesá a nebo neprší (nebo prší jen málo), kde se objeví vyježděná závodní stopa a přilnavost se zlepšuje. Co je jisté, že jsme zkusili několik simulací a budeme velmi monitorovat oblohou a informace ze satelitu. Pirelli nám dodalo dvě mokré pneumatiky, předchodné a do mokra, takže načasování, kdy kterou využijete je klíčové, aby se člověk posunul vpřed a získal dobrý výsledek.
CATERHAM
Marcus Ericsson, 19. místoRáno byl trénink pozitivní, rozhodně jsme pokračovali v dobrém výkonu po pátku a těšil jsem se. Rozhodli jsme se pro jinou strategii a riskovali, ale já jsem si byl v autě jistý a cítil, že to může vyjít. Vždy si sice přejete být blíž vozům před vámi, ale myslím, že jsme ztrátu zmenšili, takže definitivně pokrok. Nyní musíme počkat a uvidíme, co se zítra bude dít, ale těším se.
Kamuj Kobajaši, 21. místoNebyl to pro mě zrovna nejlepší víkend, ale stále musím říci, že tým odvedl skvělou práci, že auto opravil a připravil. Kvůli večerejší nehodě jsem toho nenajezdil tolik, kolik bych si přál, takže to nebylo jednoduché. Vzhledem k situaci, myslím, že mé kolo bylo dost dobré a uvidíme, co se zítra bude dít - Nevadí mi, pokud bude pršet, bude to zajímavější.
Cedrik Staudohar, šéf podpory RenaultuCo se motoru týče bylo vše v pořádku. Marcus pokračoval v dobré práci a je před Marussiemi. Kamuj trpěl nedostatkem najetých kol, ale měli bychom zítra dobře zabojovat, obzvlášť, pokud bude pršet.
MARUSSIA
Jules Bianchi, 20. místoPro nás je to frustrující výsledek. Se svým kolem jsem však spokojen, z vozu se nedalo dostat víc. Jenže teď jsme už nějakou dobu na naše vozy nenasadili žádné novinky a Caterham udělal pokrok vpřed.
Max Chilton, 22. místoJsem naštvaný kvuli své chybě. Ve druhém sektoru jsem nechal 0,4s a vzhledem k tomu, že to přede mnou bylo velmi těsné, tak jsem mohl dosáhnout na víc. Težko se však dá předvídat, co se stane v závodu. Nikdo neví, jaké bude počasí.
John Booth, šéf týmuOba naše vozy nedokázaly naplno využít svůj potenciál, což je samozřejmě škoda. Zítra ale sehraje rozhodující roli počasí. Pokud se týče strategie pro závod, tak jsme letos bývali většinou docela silní. I proto jdeme do nedělního závodu s odhodláním a optimismem, že budeme schopni z dané situace vytěžit dobrý výsledek.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.