SUZUKA - 1. TRÉNINK; Mercedesy si drží svůj náskok nad zbytkem pole, nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Japonska zajel Nico Rosberg, druhý skončil jeho týmový kolega Lewis Hamilton, třetí Fernando Alonso s Ferrari.
Jako první vyrazil na dráhu ve 3:00 hod našeho času Ricciardo s Red Bullem, během chvilky ho následovalo dalších 20 pilotů, výjimkou zůstával pouze Chilton.
Z testovacích jezdců dostal příležitost Roberto Merhi u Caterhamu místo Kamuje Kobajašiho, u Toro Rosso 17letý Max Verstappen místo Jeana-Erica Vergneho. Na účast Wila Stevense v barvách Marussie nakonec nedošlo - tým nestihl vyřídit potřebné dokumenty, ze zdržení viní německou organizaci dohlížející na smlouvy pilotů s týmy.
Merhi z Caterhamu byl prvním, kdo zajel měřené kolo - 1:44,564 min. Bottas byl ale vzápětí hned o více než 7,1 s rychlejší - 1:37,436. Po 20 min se do čela dostal Rosberg, jenž o 3 desetiny překonal Hamiltona - 1:36,437 min. Laťku stále zvyšoval, těsně po polovině se dostal na 1:35,461.
Nejblíže mu byl pochopitelně s druhým Mercedesem jeho týmový kolega (1:35,612), půl sekundy ztrácí na rychlé trati Alonso (1:36,037), přestože ho trápily problémy se zadními brzdami, o další půl sekundu zpět je Bottas s Williamsem (1:36,576 min).
Max Verstappen's debut #F1 session ends prematurely as smoke pours from the back of his @ToroRossoSpy car #JapaneseGP pic.twitter.com/Iz0KQCrfEr
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
10 min před koncem odešel Verstappenovi motor, ze selhání podezříval své turbo. Jeho inženýr Pujolar mu dal pokyn, aby své auto odstavil vedle dráhy. Mladý Holanďan předvedl solidní výkon - byl při svém debutu jen o 4 desetiny pomalejší než Kvjat a obsadil 12. místo. Toro Rosso nasadilo nový nos, který by jim měl pomoc se přiblížit předním týmům.
V podstatě každé auto mělo na sobě něco nového. U Lotusu jsme si všimli nového, hezky prohnutého pilíže zadního křídla, McLaren testoval nové přední křídlo, které jim nefungovalo v Singapuru. Na trať se dostávají nápady, s nimiž lidé přišli o letní přestávce. Ve zbytku sezóny se již moc nevinek ale zřejmě neobjeví, jak se pozornost přesouvá k vozům pro rok 2015.
Caterham nasadil na Ericssonův monopost svou velkou zbraň - nové přední křídlo - a porazil Marussii, Lotusům ani Sauberům se ale zatím moc nepřiblížil, jak původně sliboval.
Přehled nejlepších sektorů a rychlostí na tzv. speed trapu
Nejvyšší rychlost průjezdu zatáčkou 130R dosáhl Rosberg - 306,9 km/h, za ní byl nejrychlejší Hamilton - 311 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.