SUZUKA - 1. TRÉNINK; Mercedesy si drží svůj náskok nad zbytkem pole, nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Japonska zajel Nico Rosberg, druhý skončil jeho týmový kolega Lewis Hamilton, třetí Fernando Alonso s Ferrari.
Jako první vyrazil na dráhu ve 3:00 hod našeho času Ricciardo s Red Bullem, během chvilky ho následovalo dalších 20 pilotů, výjimkou zůstával pouze Chilton.
Z testovacích jezdců dostal příležitost Roberto Merhi u Caterhamu místo Kamuje Kobajašiho, u Toro Rosso 17letý Max Verstappen místo Jeana-Erica Vergneho. Na účast Wila Stevense v barvách Marussie nakonec nedošlo - tým nestihl vyřídit potřebné dokumenty, ze zdržení viní německou organizaci dohlížející na smlouvy pilotů s týmy.
Merhi z Caterhamu byl prvním, kdo zajel měřené kolo - 1:44,564 min. Bottas byl ale vzápětí hned o více než 7,1 s rychlejší - 1:37,436. Po 20 min se do čela dostal Rosberg, jenž o 3 desetiny překonal Hamiltona - 1:36,437 min. Laťku stále zvyšoval, těsně po polovině se dostal na 1:35,461.
Nejblíže mu byl pochopitelně s druhým Mercedesem jeho týmový kolega (1:35,612), půl sekundy ztrácí na rychlé trati Alonso (1:36,037), přestože ho trápily problémy se zadními brzdami, o další půl sekundu zpět je Bottas s Williamsem (1:36,576 min).
Max Verstappen's debut #F1 session ends prematurely as smoke pours from the back of his @ToroRossoSpy car #JapaneseGP pic.twitter.com/Iz0KQCrfEr
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
10 min před koncem odešel Verstappenovi motor, ze selhání podezříval své turbo. Jeho inženýr Pujolar mu dal pokyn, aby své auto odstavil vedle dráhy. Mladý Holanďan předvedl solidní výkon - byl při svém debutu jen o 4 desetiny pomalejší než Kvjat a obsadil 12. místo. Toro Rosso nasadilo nový nos, který by jim měl pomoc se přiblížit předním týmům.
V podstatě každé auto mělo na sobě něco nového. U Lotusu jsme si všimli nového, hezky prohnutého pilíže zadního křídla, McLaren testoval nové přední křídlo, které jim nefungovalo v Singapuru. Na trať se dostávají nápady, s nimiž lidé přišli o letní přestávce. Ve zbytku sezóny se již moc nevinek ale zřejmě neobjeví, jak se pozornost přesouvá k vozům pro rok 2015.
Caterham nasadil na Ericssonův monopost svou velkou zbraň - nové přední křídlo - a porazil Marussii, Lotusům ani Sauberům se ale zatím moc nepřiblížil, jak původně sliboval.
Přehled nejlepších sektorů a rychlostí na tzv. speed trapu
Nejvyšší rychlost průjezdu zatáčkou 130R dosáhl Rosberg - 306,9 km/h, za ní byl nejrychlejší Hamilton - 311 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.