Allan McNish, legenda závodu 24 hodin Le Mans, hodnotí současnou situaci ve Ferrari ve vztahu k očekáváním z konce roku 2013.
Týden po Monze byl pro Ferrari velmi náročný. Po nevýrazném výkonu ve Velké ceně Itálie, kdy bodoval pouze Kimi Räikkönen na nelichotivém devátém místě a po neshodách mezi Lucou di Mntezemolo a vedením FIATu se tým z Maranella ještě stále třese v základech.
Allan McNish se snaží popsat aktuální situaci Ferrari, která není vůbec růžová, ale naděje na její zlepšení se nechce italský tým vzdát. Rada pro nového šéfa týmu zní: „Mattiacci musí bezpodmínečně najít způsob, jak udržet Fernanda Alonsa v týmu. Zdá se mi, že je všem jasné, kde by se v posledních sezonách nacházelo Ferrari bez španělského jezdce. Přes všechno úsilí nejsou v Maranellu schopni držet krok s nejlepšími, konkurenceschopný vůz nebyli schopni postavit od roku 2010. Od té doby nebojují o titul s výjimkou polovičního zázraku, který předváděl Alonso v roce 2012.“
Fernando Alonso je zřejmě tím nejcennějším, co v Maranellu vlastní. „Je těžké si představit, jaké výsledky by dosahoval italský tým, kdyby se Alonso rozhodl pro přestup k McLarenu-Hondě. Ztráta zkušeností a odhodlání v osobě usmívajícího se hocha by určitě destabilizovala atmosféru v týmu. V určitém smyslu se dá říct, že za výkony Ferrari může Alonso, který vždy dostal z vozu maximum a dosahoval výsledky, které byly lepší, než reálná kvalita jeho vozu. To platí i o době po změně pravidel.“
„Ferrari je v současnosti na jednom kilometru o dvě desetiny sekundy pomalejší ve srovnání s Mercedesem. Na pěti kilometrech to stojí za úvahu… Kvalifikace v Monze, která je pro Ferrari nejočekávanější v celé sezoně, byla zklamáním, Kimi startoval z dvanácté a Fernando ze sedmé pozice. Závod skončil ještě hůř.“
Změna ve vedení Ferrari by mohla být podle McNishe tím správným impulsem na zlepšení postavení Scuderie v F1. „Luca di Montezemolo svým odchodem z funkce prezidenta zaplatil za neuspokojivé výsledky Scuderie stejně, jako Marmorini, zodpovědný v týmu za motory, v létě. Současná situace v Maranellu mi připomíná tu ze začátku devadesátých let. V roce 1991 vyhodili Alaina Prosta – z mého pohledu to bylo absurdní – v kombinaci s dobou z let 1995-6, kdy nejdřív přišel Jean Todt a později Michael Schumacher, Rory Byrne a Ross Brawn. Teď, když tato hvězdná sestava neexistuje, propadl červený tým do průměru. Odchod Montezemola na druhé straně umožňuje Ferrari začít pracovat s jiným pohledem na věc, co není zase tak špatná věc. Výsledky z minulých let nebyly nijak oslnivé a část viny se může hodit na bývalé vedení.“
Podle McNishe má tým Ferrari stále pevné základy, na kterých se dá v budoucnosti stavět. „Předpoklady na získání bývalých pozic ve Ferrari stále existují. Alonso je pro ně novým Schumacherem. Allison je podobný Byrnovi, něco má i z Brawna. Základní otázkou tedy je: bude Mattiacci novým Todtem? Marco je v prostředí F1 nováčkem, musí se hodně učit. Má ale dobrou pověst z mateřského Fiatu, kde mu plně důvěřují. Jsem skutečně zvědav, zda se mu podaří v F1 dosáhnout tak velkých úspěchů, jako jeho rodákovi Flaviovi Briatoremu, který také neměl mnoho zkušenosti z F1, když v ní začínal.“
„Každá oblast bude přehodnocená, včetně pozice Kimiho Räikkönena. Felipe Massa byl vyhozen na konci minulé sezony pro neuspokojivé výsledky v porovnání s Alonsem. Räikkönen si nevede líp, než jeho brazilský předchůdce. Domnívám se, že Ferrari má nejlepší závodní duo v F1 a kdyby měli Kimi a Fernando dobré vozy, v Poháru konstruktérů by jistě zvítězili a alespoň jeden z nich by bojoval o titul mistra světa v jednotlivcích.“
Skotský veterán by byl nakloněn i příchodu Sergia Péreze do italského týmu. „Alonso skončil v průměru v letošních kvalifikacích na sedmém místě a Räikkönen na desátém místě. Jedině ve Spa startoval Iceman z lepší pozice, než Fernando. Je známo, že Kimi není se svým vozem spokojen, je také ale známo, že je tady nová generace jezdců F1. Sergio Pérez roste ve Force India, kde konkuruje takovému jezdci, jako je Nico Hülkenberg. Sergio je propojen s Carlosem Slimem, členem administrativní rady koncernu Philip Morris, ke kterému patří i Marlboro, historický partner Ferrari. Bottas a Ricciardo si skvěle vedou v týmech Williams a Red Bull. Australan dokonce zastiňuje Sebastiana Vettela, který byl dlouhou dobu v hledáčku týmu z Maranella.“
Na závěr ještě jednou McNish polemizoval o finském jezdci. Náhradu za Kimho Räikkönena vidí v Bianchim. „Kdybych byl ve vedení Ferrari, ptal bych se, zda udržení si Kimiho Räikkönena je tou správnou volbou. Kimi už jednou odešel a vidět ho za volantem s menším odhodláním, než kdysi není věcí, která by se měla podceňovat. Rychlou alternativou je Jules Bianchi, jezdec Marussie a nejlepší produkt Ferrari Drive Academy. Problémy spojené s jeho příchodem za volant Ferrari by nebyly velké. Tuto volbu bych docela seriózně zvažoval.“
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.