Mezi závody v Itálii a v Singapuru FIA oznámila, že komunikace týmu s jezdce bude muset být výrazně omezena. Ferrari během přípravy na víkendový závod komentuje dopad této změny.
Charlie Whiting v technické směrnici z minulého týdny píše, že budou přísněji aplikovat článek 20.1 sportovních pravidel, který stanovuje, že pilot musí řídit auto "sám a bez pomoci."
"Určité rádiové komunikace proto budou od Velké ceny Singapuru považovány za 'externí pomoc.' Z toho, co FIA naznačuje, budou zakázány veškeré informace týkající se spotřeby paliva, nastavení a úprav, které by mohly zlepšit výkonnost vozu - ačkoliv zatím neexistují přesné pokyny," uvádí Ferrari.
"V současné době jezdci dělají během kola dvě či tři úpravy v závislosti na informacích, které jim poskytují inženýři monitorující situaci pomocí telemetrie," pokračuje dále ve svém hodnocení Scuderia. "Inženýři už nebudou moci pilotům poskytovat informace o tom, v které zatáčce či sektoru se můžou zlepšit, ani v jakém stavu mají pneumatiky či co by měli dělat během zaváděcího kola."
"Pilot však bude moci k těmto informacím stále přistupovat přes LCD displej na volantu (byť ve skutečnosti tři týmy tento systém nemají), zatímco FIA bude naslouchat a zaznamenávat veškeré konverzace, a bude dávat pozor na jakékoliv kódované zprávy. Bude uplatňovat nulovou toleranci s možností udělit pětisekundovou penalizaci," vysvětluje Ferrari.
Inženýři budou od Singapuru výrazně omezeni ve svých možnostechkomunikace s piloty (foto: Scuderia Ferrari)
Co bude povoleno? "Zpráva, aby jezdec zajel do boxů, týmové příkazy týkající se výměny pozic mezi týmovými kolegy, varování před jakýmkoliv nebezpečím na dráze a informace týkající se provozu.
"Personál Scuderie Ferrari vyhodnocuje dopad této technické směrnice na radiokomunikace a analyzuje možné scénáře, které se na trati mohou objevit," píše stáj z Maranella, která však v některých věcech stále nemá jasno.
"Určitá nejistota přetrvává obzvlášť u bezpečnostních záležitostí. Informace o brzdách a opotřebení pneumatik jsou v současnosti zakázány, ale zprávy o nich mohou zabránit nebezpečným situacím.
Jak postupovat? Zatímco očekáváme další vysvětlení od FIA, tak to, jaký dopad budou mít tato nová pravidla na závody, zjistíme až na dráze," dodává Scuderia. V praxi to budeme moci sledovat již v pátek 19. září, kdy v Singapuru začínají první tréninky.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.