MONZA - PROHLÁŠENÍ TÝMŮ; Jak hodnotí piloti a hlavní představitelé týmů své výkony v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie?
MERCEDES
Lewis Hamilton, 1.Jsem před zítřkem nadšený a hrdý na kluky v garáži. Prošli si těžkým obdobím, prožívali různé těžkosti a řešili problémy s autem. Doufám, že se zítra dočkáme dalšího double pro tým. Cítím se být na to připravený.
Nico Rosberg, 2.V různých částech jsme vždy byli navzájem někdo rychlejší a pomalejší ve svých kolech. Pokud jde o mé kolo, bylo OK a druhá pozice je pro zítřek stále dobrá. V závodě se může stát cokoliv. Musíme se na něj připravit a stanovit dobrou strategii, aby se nám podařil – a také pro tým: i na trati jako je Monza, i když jsme zde tak dominantní. Závodí se stále až zítra, ale pro tým to je i tak skvělé.
Toto Wolff, sportovní výkonný ředitelDnes jsme předvedli silný týmový výkon. Když ze sebe v závěrečných kolech museli piloti vydat maximum, Lewis zajel mimořádný druhý sektor, zatímco Nico měl malý problém v šikaně Ascari. Na této úrovni rozhodují právě tyto drobnosti. Blahopřeji celému týmu včetně našich kolegů v Brixworthu. Je velmi působivé vidět motory Mercedes - Benz na prvních šesti místech kvalifikace v Monze.
WILLIAMS
Valtteri Bottas, 3.Mít oba vozy ve druhé řadě je výborným výsledkem a pro závod dobrou výchozí pozicí. S kvalifikací jsem spokojený, vůz je nastavený pro závod. Doufám, že si to zítra budu moci rozdat s Mercedesy, při delších výjezdech jsme měli lepší rychlost. Záleží na tom, kolik toho ještě v pátek schovali v rukávu. Bude záležet na tom, jak se nám podaří start. Pokud budeme úspěšní, může se nám otevřít více možností pro volbu strategie. Jestliže se vozům před námi něco přihodí, budeme připraveni jim body sebrat.
Felipe Massa, 4.Pro tým i pro mne to byla dnes dobrá kvalifikace. Mrzí mne, že jsem ztratil trochu času, třetí místo bylo blízko. Nejsme daleko za Mercedesy a myslím si, že jsme všichni s výsledkem spokojení. Čeká nás dlouhý závod, včera jsme byli při trénincích rychlí, kdo ví, jak to dopadne? Přirozeně je to teprve začátek pro úspěšný víkend. Dám vše do boje o pódium, zejména proto, že jsou to tak slavné stupně vítězů.
Rob Smedley, šéf výkonnostiTo je první z kroků k zisku velkého počtu bodů o tomhle víkendu. Jsme tam, kde bychom měli být, ale není to nikdy snadné, neboť má taková očekávání každý zde. Jsme proto velmi spokojení. Všichni v týmu pracovali velice tvrdě, abychom dosáhli takového výsledku. Výhoda plynoucí z našeho motoru je zde výrazná a s naší formou při dlouhých jízdách jsme byli spokojeni. Pro zítřejší závod jsme optimisticky naladěni.
MCLAREN
Kevin Magnussen, 5.Pátá pozice není špatná, nečekal jsem, že naše kvalifikační rychlost bude tak vysoká. Tu závodní rychlost máme taky dobrou, takže páté a šesté místo je dobré. Máme motor Mercedesu, je to příjemné mít takový výkon. Myslím si proto, že se před Ferrari zítra udržíme a rozdáme si to s ostatními kluky s motory Mercedes.
Jenson Button, 6.Jde o podařený víkend, máme dobré vyvážení, takže jsem spokojený. Prostřední sektor se mi moc nepovedl, v zatáčce Lesmo, ale je to lepší, než jsme čekali. Není to špatné být před Ferrari, trochu mě to překvapilo. Snad budeme v závodě konkurenceschopnější.
Eric Boullier, závodní ředitelDnes ráno postihly Kevina problémy s brzdami. V kvalifikaci však dokázal dát vše dohromady a získat skvělou pátou startovní pozici, což je při jeho 21 letech a teprve 13. grand prix skvělý výsledek. Jenson zajel také skvěle a šestým časem doplní Kevina ve třetí řadě startovního roštu.
Samozřejmě je naším cílem lepší než pátá a šestá pozice, naše forma má vzestupnou tendenci a růst výkonnosti je rovnoměrný. Pozitivní je, že máme oba vozy před týmy Red Bull a Ferrari.
Ale nespíme na vavřínech, víme, že máme prostor pro zlepšení. Všem ve Wokingu děkuji za práci, kterou zlepšili v posledních měsících naše auto. Dnešní výsledek je odrazem obrovského úsilí celé skupiny a já tvrdím, že můžeme očekávat ještě víc.
FERRARI
Fernando Alonso, 7.Nejsem až tak zklamaný tím, že jsme za McLareny. V kvalifikaci jsme byli celkem konkurenceschopní, ale motor Mercedesu je hodně silný. Obecně musíme být spokojení. Osobně si myslím, že jsme dnes získali maximum.
McLareny a Red Bully jsou nám z pohledu výkonu poblíž. Tlak z pohledu fanoušků je příjemný: jsou šílení, pokud jde o Ferrari. Jsou to Italové Zítra když vstanete, tak zapomenou, že jste celou sezónu nebyli konkurenceschopní. Je to motivující, snad je zítra odměníme.Kimi Räikkönen, 12.Auto bylo dnes na řízení trochu obtížné. Pokusím se dostat dopředu. Jde o těžký víkend, snad budeme zítra silnější.
Pat Fry, hlavní inženýrVe srovnání s ranním tréninkem nás v kvalifikaci postihly potíže s vyvážením vozu, zejména v rychlých zatáčkách a při brždění, což jsou oblasti, které se na okruhu vyžadujícím minimální přítlak napravují složitě.
Nemyslím si, že by Fernando mohl s vozem dosáhnout lepšího času. Závodní rychlost jsme viděli včera, doufejme proto, že může zítra získat nějaké pozice k dobru a pohlídat si vozy týmu Red Bull za sebou.
Bohužel se Kimimu nepodařilo dostat do první desítky, což je opravdu škoda poté, co se mu letos teprve poprvé vyhnuly ve volných trénincích technické problémy. Dnes se potýkal s blokováním předních kol a ztratil rozhodující čas v zatáčce Roggia.
Na obou směsích jsme měli rovnoměrnou degradaci, takže zítra nečekáme, že by naši strategii mělo opotřebení pneumatik výrazně ovlivnit. Pro zisk většího počtu bodů bude zítra rozhodující dobrý start a spolehlivost.
RED BULL
Sebastian Vettel, 8.Nebyli jsme dostatečně konkurenceschopní, protože nám zkrátka trochu scházela rychlost. Od páté pozice to s McLareny bylo velmi těsné s McLareny. Mohli jsme být výše: se svým kolem jsem byl spokojený, méně už s výsledkem. Musíme to přijmout, že jsou tady Mercedesy a Williamsy zkrátka hodně rychlí.
Zítra se pokusíme dobře odstartovat a předjet je (smích). V Monze je strategické rozhodování jedno z nejjednodušších, ale možná se někdo bude trápit, možná se změní podmínky. Čeká nás jen jedna zastávka, ale v závodě se může naskytnou mnoho příležitostí. Dá se tady předjíždět, byť to není snadné: musíte mít na rovinkách rychlostní výhodu. Naše závodní rychlost by měla být lepší.
Daniel RicciardoJsem trochu zklamaný, deváté místo není nic k velkému nadšení. Jako tým bychom byli rádi blíže nejrychlejší pětici. Snad budeme mít zítra lepší závodní rychlost. Klíčový bude start. Jakmile se to všechno rozjede, pak to pro nás vzhledem k maximálním rychlostem bude těžké – obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že půjde o jednozastávkový závod.
Christian Horner, šéf týmuNeměli jsme žádné problémy, jen jsme horší na rovinkách. Naše pozice nepředstavuje moc velké překvapení, vždyť je na prvních šesti pozicích šest Mercedesů. Zítra může být klíčová degradace pneumatik. Naše tempo bylo včera při delších jízdách povzbuzující. To, že je před nás proklouzl i Alonso, mě také moc nepřekvapuje. Byli velmi silní i v pátek a Fernando odvádí výbornou práci.
FORCE INDIA
Sergio Pérez, 10. S tímto výsledkem můžeme být spokojení: možná jsme mohli být devátí, ale cítil jsem, že jsme byli blízko tomu, abychom maximálně využili náš potenciál a to je vše, čeho jsme v kvalifikaci chtěli dosáhnout. Vzhledem k našemu včerejšímu výkonu předpokládáme, že jsme rychlí, ale v zítřejším závodě nebude k vidění mnoho různých strategií. Mám pocit, že jsme dnes získali dobrou pozici pro to, abychom zítra měli úspěšný závod. Na této trati se může stát cokoliv a já jsem si jistý, že můžeme získat dobré body.
Nico Hülkenberg, 14.Moje postavení na startu mohlo být lepší, ale v posledním kole Q2 jsem neměl rychlost. Hlavním problémem byl silný provoz v poslední zatáčce před tím, než jsem zahájil své rychlé kolo, který poznamenal můj výjezd. Musel jsem zpomalit, kvůli čemuž jsem ztratil teplotu a tlak v pneumatikách, a nemohl jsem tak vylepšit svůj čas.
Rovněž moje první kolo v Q2 nebylo dost rychlé, takže jsem přišel o účast v Q3. Dnes to byl boj a auto se nechovalo zrovna nejlépe. Nicméně, stále to může být dobrý závod. Pokud budu mít dobrý start a v prvním kole získám nějaké pozice, měl bych být schopný získat nějaké body.
Vijay MallyaChecovo desáté místo je výsledkem, který jsme dnes očekávali. Vzhledem k hydraulickým problémům, které nás postihly při dnešním tréninku a které Checa stály půl hodiny času, podal dobrý výkon. Od Nica jsme čekali trochu víc, ale když na tom skutečně záleželo, neměl volnou trať. V Monze je vždy těžké předjíždět, takže nás zítra čeká spousta práce. Na druhou stranu, závodní rychlost, kterou jsme ukázali v trénincích, je pro nás povzbuzením, takže doufám, že ji ukážeme i zítra.
TORO ROSSO
Daniil Kvjat, 11.Jedenácté místo je dobrý kvalifikační výsledek a já jsem dělal vše, co bylo v mých silách. Dnes bylo řízení auta trochu složitější než jindy a bylo těžké zajet dokonalé kolo. Škoda, že nebudu startovat z 11. místa, ale z 21. místa.
Zároveň jsem však rád, že si tuto penalizaci odpykám zde a ne v Singapuru. Těžko říct, co s touto startovní pozicí budeme schopni zítra udělat, protože start ze zadních pozic nikdy není snadný. Popovídáme si o nejvhodnější strategii a já se budu snažit prokousat se startovním polem tak vysoko, jak jen to bude možné.
Jean-Eric Vergne, 13.V Q1 jsem zajel dobré kolo a dobré kolo jsem zajel i v Q2, ale nestačilo to, abych se dostal do Q3. Vím, že jsem odvedl své maximum a jednoduše jsem nemohl jet rychleji. O tomto víkendu zatím s autem dost bojuji. Myslím, že pokud jde o ovladatelnost auta, je to pro mě nejtěžší víkend od začátku sezóny. Přesto se stále těším na zítřejší závod. Dám do toho 100% a mým cílem je, dokončit závod tak vysoko, jak jen to bude možné.
Ricardo Penteado, Renault Sport F1Pokud jde o motor, dostali jsme z něj maximum. Daniil byl velmi blízko Ricciardovi a 11. pozice je velmi dobrým kvalifikačním výsledkem, zítra se pokusíme co nejvíce eliminovat dopady penalizace. Škoda, že se Jean-Eric nedostal do Q3, ale uvidíme, co se stane v závodě.
SAUBER
Adrian Sutil, 15.Máme za sebou solidní kvalifikaci bez nějakých větších potíží. Zpočátku nebylo vyvážení dobré, udělali jsme nějaké změny v nastavení aerodynamiky a s tlakem vzduchu v pneumatikách. Kolo od kola jsem si s vozem lépe rozuměl a s posledním časem jsem docela spokojený. Ale 15. pozice je momentálně naším maximem. Pokusíme se z toho zítra získat co možná nejvíc.
Esteban Gutiérrez, 16.Celkově to byla dobrá kvalifikace. Několik desetin bylo možné ještě získat, protože jsem v posledním měřeném kole udělal drobnou chybu. Chtěl bych poděkovat všem z Ferrari, kteří se podíleli na zlepšení agregátu a jeho přiblížení se konkurenčním výrobcům. Pracujeme společně a děláme pokroky, stále však na soupeře před námi ztrácíme poměrně dost. Jako vždy jsme se však snažili z vozu dostat maximum.
Giampaolo Dall'Ara, šéf traťových inženýrůAž na drobné potíže s hydraulikou na Adrianově voze dnes dopoledne proběhlo vše poměrně hladce. V kvalifikaci byli oba piloti téměř stále na hranici maxima našeho vozu. Esteban něco ztratil v zatáčce Ascari, ale výrazně to čas a jeho pozici neovlivnilo. Jsme více či méně tam, kde na vysokorychlostním okruhu jako je Monza, můžeme být. Jsme připraveni v závodě využít každé příležitosti, která se nám naskytne.
LOTUS
Pastor Maldonado, 17.Věděli jsme, že kvalifikace bude výzvou, obzvlášť na této trati kvůli našemu nedostatku v maximálních rychlostech na rovinkách. Zítra je závodní den a věci by se mohly zlepšit.
Zvolili jsme pro Monzu drobné zadní křídlo a normálně by v závodě mělo samo dojít ke zlepšení rychlosti. Zároveň máme degradaci pneumatik dobře pod kontrolou. Snad budeme v neděli schopni bojovat o lepší pozice.
Romain Grosjean, 18.Nebyl to dnes perfektní den. Dlouho předem jsme věděli, že nám tento okruh nebude sedět, navíc jsme ráno měli několik problémů s mezichladičem, který jsme během obědové přestávky měnili. Dokončovací práce nějaký čas zabraly, takže jsme v kvalifikaci začali trochu později a chladicí kapalina unikala.
Věděli jsme, že výsledky budou nic moc, ale jsem opravdu hrdý, že všichni mechanici přišli a pomáhaly připravit mé auto a nechali to Pastorovo v garáži, z toho mám radost. Šlo o svědectví velmi silného ducha z Enstone, i když čelíme smůle. Zítra se jako vždy pokusíme v závodě o to nejlepší a zabojujeme o pozice.
Alan Permane, ředitel traťových činnostíVěděli jsme, že kvalifikace bude pro tým náročná, což se také prokázalo. Závodili jsme u Romanova vozu proti času po úniku chladicí kapaliny a mechanici odvedli skvělou práci, když zajistili, že mohl vyjet. Žel na dráze nám jednoduše scházela rychlost, což se odráží v našich kvalifikačních pozicích.
Obě směsi pneumatik jsou trvanlivé a není mezi nimi ohromný rozdíl v rychlosti. Neočekáváme tedy více zastávek v závodě. Naše auto by mohlo být lepší při delším setrvání ve výkonnostním okně pneumatik ne u některých soupeřů. Počasí dnes bylo na trati mnohem teplejší, což by mohlo zítra pokračovat. To by mohlo dále zvýšit výkonnostní potenciál našich pneumatik.
Naše relativní rychlost by měla být lepší než ta, kterou jsme předvedli v kvalifikaci. Neděláme si však žádné iluze: půjde o těžký závod. Budeme se snažit využít každou příležitost, která se naskytne během 53 kol, a posunout se kupředu.
CATERHAM
Kamui Kobayashi, 19.Jsem velmi šťastný s dnešním výsledkem. Myslím si, že nové díly, které jsme ve Spa nasadili, pracují dobře i zde, to je pro tým dobrá zpráva. Návrat do vozu proběhl dobře přestože, jsem v autě mnoho nenajezdil. Skončili jsme před našimi hlavními soupeři, což je odměna za dnešní práci přes noc. Na zítřejší závod si věřím. Samotný závod bude velkou výzvou, ale zatím vypadáme dobře.
Marcus Ericsson, 22.Dnes ráno jsme měli menší problémy s motorem a bohužel jsme nestihli vše z našeho plánu. Odpoledne šlo vše dobře, ale dostat z vozu jeho maximum bylo trochu obtížné. Přes noc se podíváme na data a zkusíme najít, kde jsme na Kamuje ztratili. Z výsledku jsem zklamaný, ale zítra budeme bojovat.
Cedrik Staudohar, Renault Sport F1Kamuj dnes odpoledne zajel velmi dobrý čas a bude startovat před vozy týmu Marussia. Dopoledne jsme měli drobné potíže a některá nastavení jsme upravili, abychom byli konkurenceschopní. Něco času nás to stálo, ale nakonec jsme z agregátu dostali maximum, což je bezesporu na okruhu, jakým Monza je, nezbytné. Myslím si, že nás zítra čeká zajímavý závod.
MARUSSIA
Jules Bianchi, 20.Musím říct, že jsem zklamaný. Mezi námi a auty kolem nás to bylo velmi těsné - desetina sem, desetina tam, ale klesli jsme za Caterham, když jsme měli být před ním. Myslím, že jsme v kvalifikaci odevzdali naše maximum, ale vím, že to v závodě bude mnohem lepší a doufám, že budeme moci dostat naše vozy dopředu. Dnes se pokusíme vybrat tu nejlepší strategii a uděláme vše pro to, abychom zítra získali co nejlepší výsledek.
Max Chilton, 21.Dnešek byl výzvou. S chováním auta v závodním režimu jsem byl včera docela spokojený. Po třetím tréninku jsme provedli několik změn a myslím, že jsme se vydali správným směrem, ale možná nebyly dostatečné. Zdá se, že to zítra bude mezi námi, Lotusy a Caterhamy dost vyrovnané. Myslím, že se ještě můžeme zlepšit a svést s těmito týmy pěkný souboj.
John Booth, šéf týmuDnešek byl velkým zklamáním, přes které se budeme muset rychle dostat. Během celého víkendu, a to včetně dnešního tréninku, jsme byli konkurenceschopnější než v kvalifikaci, ale je to právě výsledek kvalifikace, který se počítá. Musíme přijmout tento výsledek a posunout se vpřed.
Po prvním kvalifikačním kole byli oba naši piloti spokojeni s výkonem a stabilitou vozů. Proto jsme očekávali, že v druhém kvalifikačním kole budeme s Lotusy bojovat o pozice, ale nedokázali jsme se zlepšit a dostal se před nás I Kobajaši. S odstupem času se zdá, že jsme se měli pokusit o třetí rychlé kolo, protože se nezdá být pravděpodobné, že by sada pneumatik navíc v porovnání s našimi konkurenty měla být velkou výhodou. Teď budeme muset zapracovat na naší strategii, abychom v zítřejším závodě dosáhli co nejlepšího výsledku.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.