MONZA - 1. TRÉNINK; Na nejrychlejší trati kalendáře začínají nejlépe opět Mercedesy. Pořadí prvního tréninku před Velkou cenou Itálie ovládl Lewis Hamilton před Jensonem Buttonem s McLarenem a svým týmovým kolegou Nicem Rosbergem.
Úvodního tréninku se zúčastnila čtveřice rezervních jezdců: Daniel Juncadella místo Sergia Péreze u Force Indie (pouze na prvních 30 min), Charles Pic místo Romaina Grosjeana u Lotusu, Giedo van der Garde místo Adriana Sutila u Sauberu a debutant Roberto Merhi místo Kamuje Kobajašiho u Caterhamu -
Japonec však bude tento víkend s týmem pokračovat poté, co jej v Belgii nahradil André Lotterer. V Singapuru by ale v kokpitu mohl opět chybět, nad jeho budoucností visí otazník. "Pokusím se závodit ve zbytku sezóny a tento týden - myslím, že tady jsem kvůli závodění. Musím si věřit. Máme několik vylepšení, jsem celkem nadšený. Rozhodně mám smlouvu do konce sezóny. Situace není příjemná, ale tohle je F1."
V 10:00 jako první vyjeli na trať Ericsson následovaný Massou, Chiltonem, Magnussenem a Vergnem. První měřené kolo předvedl Chilton - 1:33,435 min, po něm Merhi - 1:36,491. Caterham mu rádiem hlásí: "Všechny pneumatiky jsou 20 °C pod pracovním rámcem. A nepoužívej DRS v příštím kole."
V prvním tréninku debutoval Roberto Merhi s Caterhamem, odpočíval Kobajaši, který ale do závodu tentokrát nastoupí (foto: Caterham F1 Team)
Red Bull přivezl zadní křídlo pro nízký přítlak z Belgie, které tam velmi efektivně provozoval, soupeři přivezli křídla obdobné specifikace až na Monzu - rakouský tým proto neočekává, že zde bude tak konkurenceschopný jako před 14 dny. Na předních křídlech jim většinou chybí horní kaskáda.
Po 20 min se na čele střídají Vergne (1:30,511), Magnussen (1:27,228). Těsně v patách mu jsou Massa (1:28,548) a Rosberg (1:28,739). Vettelovi ani Ricciardovi nefunguje DRS, mají však pokračovat. Během dalších 10 min McLaren překonávají Button (1:27,158), Rosberg (1:27,071) i Hamilton (1:270,64).
Po půl hodině nastává na čtvrt hodiny ticho, týmy analyzují data z prvních jízd, mění nastavení a vracejí první sadu tvrdých pneumatik, u Force Indie střídá Juncadellu Pérez. Daniel může být spokojený, na Hülkenberga ztratil jen 0,474 s. Ericsson zatím o 0,8 s rychlejší než Merhi, Pic s Lotusem o dvě desetiny před Maldonadem.
Podle týmů je Pirelli příliš konzervativní, když přivezlo ty nejtvrdší pneumatiky. Pérez dokonce prohlásil, že řádně zahřát tvrdou směs bude trvat "směšných" 20 kol, a proto se v neděli setkáme s jednozastávkovými strategiemi.
Kevin Magnussen a jeho McLaren MP4-29 nastavený na nízký přítlak (foto: McLaren)
Druhou polovinu jako první načínají Chilton a Merhi. Kvjatovi inženýr říká: "Pokud si budeš myslet, že následující kolo nebude dobré, pak nepoužívej DRS." Magnussenovi se uvolnila opěrka hlavy, proto se vrací do boxů.
Hülkenberg má uprostřed tréninku trochu delší přestávku, protože mu tým mění podlahu. Nejde o žádnou závadu, měl to v plánu. Němec včera na otázku, za který tým bude závodit v roce 2015, odpověděl: "Myslím, že tady [za Force Indii]."
Po hodině tréninku Hamilton stále stál v boxech, Mercedes měl problém s nastartováním jeho vozu. Rosberg do té doby zvládl urazit dvakrát více kol. Týmu se ale podařilo závadu odstranit a Lewis opět opouští garáž.
Do čela se dostává Button - 1:26,810 min. V dalším kole měl lepší mezičasy v prvním i druhém sektoru, v tom třetím ale zaváhal. Zlepšují se i Mercedesy, ale McLaren na čele nepřekonávají. Red Bull povolává do boxů Ricciarda, kde mu vysvětlí problém - nechtějí to řešit přes rádio. Brzy se nám to ale podařilo zjistit: odešel mu motor, který měl být stejně na konci dne vyměněn.
Po 67 min se už Hamiltonovi podařilo přeskočit svého bývalého týmového kolegu - 1:26,547. Rádiem hlásí, že jeho vůz je stále "trochu nedotáčivý," i tak dokáže zrychlit na 1:26,187 min. Force India po rychlé přestavbě vozu poprvé vysílá na dráhu Péreze. Po dvou kolech za sebe (1:27,941) odsouvá týmového kolegu Hülkenberga (1:28,112).
Počty kol ujeté v prvním tréninku
V závěru kroužili piloti s vyšším množstvím paliva, časy se proto už nezlepšovaly. Hamilton předvedl ten nejrychlejší, druhým místem překvapil Button s lepšícím se McLarenem, za nimi se seřadili Alonso, Magnussen a Vettel.
Williams, který chtěl být největším soupeřem Mercedesu v Monze, končí až na 12. a 13. místě - v prvním tréninku ale obvykle jezdívá s vyšším množstvím paliva než soupeři. Velmi nízko končí Lotus - za Saubery a jen půl sekundy před Marussiemi.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti (v km/h)
Výsledky:
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.