Mercedes má sice nejrychlejší auto, čelí však jednomu problému: narůstající rivalitě, díky které došlo k darování vítězství Red Bullu. Od Monzy začnou v týmu platit nová interní pravidla. Co si o situaci myslí nevýkonný ředitel Niki Lauda?
Sám se přiklání pro volné závodění svých pilotů, požaduje od nich ale svědomitější přístup. Pokud dojde ke kolizi, varuje před následky. Těmi bude nejspíše týmová režie.
"Problém si můžou vyřešit jen sami jezdci, proto nadále nebudeme používat týmovou režii. Zvenčí jim můžete jen udělovat pokyny. Pokyny, aby byli zodpovědní vůči Mercedesu a co nejdříve zajistili nejprve konstruktérský titul. Pak se musí ujistit, že se mistrem světa stane pouze jezdec Mercedesu," říká Lauda.
"Vaší prací je zajistit Mercedesu vítězství, nejlépe double, aniž by do toho vstoupil Ricciardo. Jde o nejrychlejší způsob získání konstruktérského titulu. Pokud získáme konstruktérský titul, dosáhneme prvního cíle.
Pokud už nebude moci žádný pilot navzdory dvojnásobným bodům v Abú Zabí ohrozit jezdecký titul, pak naši piloti spolu můžou závodit s plnou volností. Pak to může zajiskřit. Bude nám jedno, kdo z těch dvou nakonec vyhraje," popisuje bývalý šampion Formule 1.
"I nadále důvěřujeme ve volnost závodění. Tohle je základní strategie Mercedesu. Týmová režie by tomu odporovala," pokračuje. Piloti si ale nemohou dovolit cokoliv. "Klíčem je: dokud můžeme zabránit, aby vzájemný souboj ohrožoval celkové pořadí, pak do něj nechceme zasahovat. To ale předpokládá, že pilot, kterému poskytneme volnost, bude jednat zodpovědně."
Lewis Hamilton je v Monze odhodlaný stáhnout náskok svého týmového kolegya vedoucího muže šampionátu Nica Rosberga (foto: Daimler AG)
Hamilton s Rosbergem jsou ve svých výkonech vzájemně vyrovnaní: "To nám čím dál tím více stěžuje intervenci, protože pak vzbuzujete pocit, že chcete ovládat, kdo se stane mistrem světa. Když najel Webber do Vettela, nehrálo to pro Red Bull žádnou roli, protože Vettel byl rychlejší. Vyřešilo se to pro ně samo. My proto na naše jezdce apelujeme, aby při svých soubojích měli vždy před očima zájmy Mercedesu."
Potvrzuje, že vztahy mezi jejich piloty nejsou ideální: "Nico se s Lewisem dobře znají a v minulosti strávili společně hodně času. Tento vztah ukončila těsná bitva o titul. Nyní je pro nás důležité, aby neztratili jeden vůči druhému a vůči týmu respekt. Lewis je komunikativní alfa-samec. Nico je spíše protikladem. A kvůli tomu to mezi nimi vře."
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.