Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj hovoří o přípravě na první výjezd s McLarenem, o tom, jak se jim daří plnit vývojové plány. Přiznává lítost z prodeje závodního týmu v roce 2008, se kterým v následující sezóně získal Brawn GP oba mistrovské tituly.
Čas návratu Hondy do F1 se blíží. Jak jste na tom?Jasuhisa Araj: Absolutně se držíme našeho vývojového plánu. Náš motoru - nebo přesněji naše pohonná jednotka, je připravená na celkovou systémovou kontrolu, avšak bez šasi. Dát dohromady pohonnou jednotku a šasi bude vyžadovat ještě nějaký čas, pak budeme moci provést kontroly s kompletním vozem.
Můžete nám odhalit svůj plán až do okamžiku, kdy pohonná jednotka a šasi vytvoří jeden celek?JA: V příštích několika týdnech provedeme simulace a na počátku příštího roku začneme jezdit na trati - velmi pravděpodobně v Jerezu. To bude zřejmě poprvé, kdy představíme celé auto, motoru Hondy a šasi McLarenu - Honda McLaren.
Takže v Jerezu dojde k prvnímu veřejnému výjezdu nového vozu - projedete se s vozem kvůli sběru dat ještě před tím?JA: Momentálně nemáme v plánu sbírat data ve zbývající části roku 2014. V Jerezu to bude poprvé.
Šéfujete tomuto návratu: jakým výzvám čelíte?JA: Existuje samozřejmě několik náročných bodů. Jedním z nich je vývoj pohonného ústrojí pro soutěžní závodní situace, přívětivého k životnímu prostředí. V DNA Hondy je být konkurenceschopnými - soutěživost je pro nás důležité, abychom žili v souladu se závodním duchem, který je pro Hondu zásadní.
Nakolik přispěly změny pravidel k rozhodnutí Hondy vrátit se zpět?JA: Ano, rozhodně to bylo jedním z důvodů, proč se Honda vrací do Formule 1. Přispěl k tomu ale i fakt, že časy na kolo jsou ve srovnání se starými motory velmi podobné. To znamená, že hovoříme o technologii, která je velmi pokročilá. Můžete se vyrovnat rychlosti starých motorů, ale s mnohem chytřejší a ke zdrojům úspornější technologií.
Ayrton Senna s vozem McLaren MP4/7 Honda v roce 1992 (foto: Honda Racing F1)
Honda má v F1 slavnou minulost jakožto dodavatel motorů, ale již méně jako majitel týmu. Proč?JA: Naší specifickou specialitou je motor. A McLaren, náš partner, se zaměřuje na šasi, závodní management a aktivity kolem trati. Nejlepším plánem pro vítězství je tedy zkombinovat naše talenty.
McLaren tedy bude vašim exkluzivním partnerem pro rok 2015. Co potom?JA: Ano, v roce 2015 nemáme v plánu zásobovat žádný jiný tým kromě McLarenu. V roce 2016 a dále, pokud nás někdo z týmů či partnerů také pořádá o dodávky, podíváme se na to. Ale i v roce 2016 bude McLaren naším hlavním partnerem v F1.
A i kdybychom zásobovali od roku 2016 ostatní týmy, budeme se vždy soustředit na vítězství, na zlepšení motoru pomocí dat. Nebudeme se nezbytně nutně dívat na návrat investice. Při vítězství k tomu dochází automaticky.
Opustili jste závodění v F1 v roce 2008 příliš brzy? Rok poté, co jste prodali tým, Brawn GP vyhrál jezdecký i konstruktérský šampionát - tituly, které mohla mít Honda. Jde o nedokončenou záležitost?JA: Všichni to říkají. Když jsme v roce 2008 opustili F1, naši inženýři věřili, že naše technologie a inženýrské metody byly správné. A my rozhodně věříme, že to stále platí.
V příští sezóně budete stát proti Mercedesu - proti nejlepší pohonné jednotce v současné F1. Zažijete stejně úspěšný start jako oni?JA: Věřím, že se Mercedesu vyrovnáme.
Jeden či dva dodavatelé motorů se letos občas trápili. Myslíš si, že se dokážete vyhnout startovním problémům, jaké prožívali oni?JA: Myslím, že ti dva další dodavatelé motorů se příští sezónu zotaví, pevně tomu věřím. A my budeme také ve hře.
Monacká bitva mezi Ayrtonem Sennou a Nigelem Mansellem, příští rokse chce Honda vrátit k vítězstvím (foto: Williams F1 Team)
Museli jste analyzovat, proč se ostatní dva dodavatelé ve svém prvním roce trápili. Jaké z toho vyvozujete závěry?JA: Závěry můžete vyvozovat pouze tehdy, pokud máte k dispozici všechna odlišná data. Dokážu si představit, že Mercedes našel perfektní vyvážení mezi šasi a svou pohonnou jednotkou a že ostatní takové vyvážení nenalezli. Spolupracujeme tedy s McLarenem jako jeden tým, protože to je jedinou cestou.
Jak je váš každodenní vztah s McLarenem řízen?JA: V minulosti to bylo trochu obtížné, aby takové spolupráce fungovala. Ale s dnešní IT technologií, se sdílením dat, to je snadno zvládnutelné.
Jerez tedy bude vaším dnem D. Co od něj a od sezóny 2015 obecně očekáváte?JA: Formule 1 je velmi důležitou částí naší strategie - a vítězství jsou velmi důležité pro Hondu. Chceme zvýšit povědomí o naší značce a já věřím, pevně věřím, že příští rok budeme vyhrávat závody. to vyšle o naší značce globálně velmi pozitivní signál.
Má tedy závodění v F1 dodat emoční a sportovní hledisko vaší značce?JA: Ano. Obzvlášť v Evropě, kde fanoušci věří, že Honda je sportovní značkou. V roce 2015 také uvedeme několik velmi sportovních silničních vozů, které perfektně zapadnou do svazku Hondy s Formulí 1. F1 použijeme jako katalyzátor pro doručení zprávy, že Honda staví velmi sportovní vozy.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.