Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj hovoří o přípravě na první výjezd s McLarenem, o tom, jak se jim daří plnit vývojové plány. Přiznává lítost z prodeje závodního týmu v roce 2008, se kterým v následující sezóně získal Brawn GP oba mistrovské tituly.
Čas návratu Hondy do F1 se blíží. Jak jste na tom?Jasuhisa Araj: Absolutně se držíme našeho vývojového plánu. Náš motoru - nebo přesněji naše pohonná jednotka, je připravená na celkovou systémovou kontrolu, avšak bez šasi. Dát dohromady pohonnou jednotku a šasi bude vyžadovat ještě nějaký čas, pak budeme moci provést kontroly s kompletním vozem.
Můžete nám odhalit svůj plán až do okamžiku, kdy pohonná jednotka a šasi vytvoří jeden celek?JA: V příštích několika týdnech provedeme simulace a na počátku příštího roku začneme jezdit na trati - velmi pravděpodobně v Jerezu. To bude zřejmě poprvé, kdy představíme celé auto, motoru Hondy a šasi McLarenu - Honda McLaren.
Takže v Jerezu dojde k prvnímu veřejnému výjezdu nového vozu - projedete se s vozem kvůli sběru dat ještě před tím?JA: Momentálně nemáme v plánu sbírat data ve zbývající části roku 2014. V Jerezu to bude poprvé.
Šéfujete tomuto návratu: jakým výzvám čelíte?JA: Existuje samozřejmě několik náročných bodů. Jedním z nich je vývoj pohonného ústrojí pro soutěžní závodní situace, přívětivého k životnímu prostředí. V DNA Hondy je být konkurenceschopnými - soutěživost je pro nás důležité, abychom žili v souladu se závodním duchem, který je pro Hondu zásadní.
Nakolik přispěly změny pravidel k rozhodnutí Hondy vrátit se zpět?JA: Ano, rozhodně to bylo jedním z důvodů, proč se Honda vrací do Formule 1. Přispěl k tomu ale i fakt, že časy na kolo jsou ve srovnání se starými motory velmi podobné. To znamená, že hovoříme o technologii, která je velmi pokročilá. Můžete se vyrovnat rychlosti starých motorů, ale s mnohem chytřejší a ke zdrojům úspornější technologií.
Ayrton Senna s vozem McLaren MP4/7 Honda v roce 1992 (foto: Honda Racing F1)
Honda má v F1 slavnou minulost jakožto dodavatel motorů, ale již méně jako majitel týmu. Proč?JA: Naší specifickou specialitou je motor. A McLaren, náš partner, se zaměřuje na šasi, závodní management a aktivity kolem trati. Nejlepším plánem pro vítězství je tedy zkombinovat naše talenty.
McLaren tedy bude vašim exkluzivním partnerem pro rok 2015. Co potom?JA: Ano, v roce 2015 nemáme v plánu zásobovat žádný jiný tým kromě McLarenu. V roce 2016 a dále, pokud nás někdo z týmů či partnerů také pořádá o dodávky, podíváme se na to. Ale i v roce 2016 bude McLaren naším hlavním partnerem v F1.
A i kdybychom zásobovali od roku 2016 ostatní týmy, budeme se vždy soustředit na vítězství, na zlepšení motoru pomocí dat. Nebudeme se nezbytně nutně dívat na návrat investice. Při vítězství k tomu dochází automaticky.
Opustili jste závodění v F1 v roce 2008 příliš brzy? Rok poté, co jste prodali tým, Brawn GP vyhrál jezdecký i konstruktérský šampionát - tituly, které mohla mít Honda. Jde o nedokončenou záležitost?JA: Všichni to říkají. Když jsme v roce 2008 opustili F1, naši inženýři věřili, že naše technologie a inženýrské metody byly správné. A my rozhodně věříme, že to stále platí.
V příští sezóně budete stát proti Mercedesu - proti nejlepší pohonné jednotce v současné F1. Zažijete stejně úspěšný start jako oni?JA: Věřím, že se Mercedesu vyrovnáme.
Jeden či dva dodavatelé motorů se letos občas trápili. Myslíš si, že se dokážete vyhnout startovním problémům, jaké prožívali oni?JA: Myslím, že ti dva další dodavatelé motorů se příští sezónu zotaví, pevně tomu věřím. A my budeme také ve hře.
Monacká bitva mezi Ayrtonem Sennou a Nigelem Mansellem, příští rokse chce Honda vrátit k vítězstvím (foto: Williams F1 Team)
Museli jste analyzovat, proč se ostatní dva dodavatelé ve svém prvním roce trápili. Jaké z toho vyvozujete závěry?JA: Závěry můžete vyvozovat pouze tehdy, pokud máte k dispozici všechna odlišná data. Dokážu si představit, že Mercedes našel perfektní vyvážení mezi šasi a svou pohonnou jednotkou a že ostatní takové vyvážení nenalezli. Spolupracujeme tedy s McLarenem jako jeden tým, protože to je jedinou cestou.
Jak je váš každodenní vztah s McLarenem řízen?JA: V minulosti to bylo trochu obtížné, aby takové spolupráce fungovala. Ale s dnešní IT technologií, se sdílením dat, to je snadno zvládnutelné.
Jerez tedy bude vaším dnem D. Co od něj a od sezóny 2015 obecně očekáváte?JA: Formule 1 je velmi důležitou částí naší strategie - a vítězství jsou velmi důležité pro Hondu. Chceme zvýšit povědomí o naší značce a já věřím, pevně věřím, že příští rok budeme vyhrávat závody. to vyšle o naší značce globálně velmi pozitivní signál.
Má tedy závodění v F1 dodat emoční a sportovní hledisko vaší značce?JA: Ano. Obzvlášť v Evropě, kde fanoušci věří, že Honda je sportovní značkou. V roce 2015 také uvedeme několik velmi sportovních silničních vozů, které perfektně zapadnou do svazku Hondy s Formulí 1. F1 použijeme jako katalyzátor pro doručení zprávy, že Honda staví velmi sportovní vozy.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.