Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj hovoří o přípravě na první výjezd s McLarenem, o tom, jak se jim daří plnit vývojové plány. Přiznává lítost z prodeje závodního týmu v roce 2008, se kterým v následující sezóně získal Brawn GP oba mistrovské tituly.
Čas návratu Hondy do F1 se blíží. Jak jste na tom?Jasuhisa Araj: Absolutně se držíme našeho vývojového plánu. Náš motoru - nebo přesněji naše pohonná jednotka, je připravená na celkovou systémovou kontrolu, avšak bez šasi. Dát dohromady pohonnou jednotku a šasi bude vyžadovat ještě nějaký čas, pak budeme moci provést kontroly s kompletním vozem.
Můžete nám odhalit svůj plán až do okamžiku, kdy pohonná jednotka a šasi vytvoří jeden celek?JA: V příštích několika týdnech provedeme simulace a na počátku příštího roku začneme jezdit na trati - velmi pravděpodobně v Jerezu. To bude zřejmě poprvé, kdy představíme celé auto, motoru Hondy a šasi McLarenu - Honda McLaren.
Takže v Jerezu dojde k prvnímu veřejnému výjezdu nového vozu - projedete se s vozem kvůli sběru dat ještě před tím?JA: Momentálně nemáme v plánu sbírat data ve zbývající části roku 2014. V Jerezu to bude poprvé.
Šéfujete tomuto návratu: jakým výzvám čelíte?JA: Existuje samozřejmě několik náročných bodů. Jedním z nich je vývoj pohonného ústrojí pro soutěžní závodní situace, přívětivého k životnímu prostředí. V DNA Hondy je být konkurenceschopnými - soutěživost je pro nás důležité, abychom žili v souladu se závodním duchem, který je pro Hondu zásadní.
Nakolik přispěly změny pravidel k rozhodnutí Hondy vrátit se zpět?JA: Ano, rozhodně to bylo jedním z důvodů, proč se Honda vrací do Formule 1. Přispěl k tomu ale i fakt, že časy na kolo jsou ve srovnání se starými motory velmi podobné. To znamená, že hovoříme o technologii, která je velmi pokročilá. Můžete se vyrovnat rychlosti starých motorů, ale s mnohem chytřejší a ke zdrojům úspornější technologií.
Ayrton Senna s vozem McLaren MP4/7 Honda v roce 1992 (foto: Honda Racing F1)
Honda má v F1 slavnou minulost jakožto dodavatel motorů, ale již méně jako majitel týmu. Proč?JA: Naší specifickou specialitou je motor. A McLaren, náš partner, se zaměřuje na šasi, závodní management a aktivity kolem trati. Nejlepším plánem pro vítězství je tedy zkombinovat naše talenty.
McLaren tedy bude vašim exkluzivním partnerem pro rok 2015. Co potom?JA: Ano, v roce 2015 nemáme v plánu zásobovat žádný jiný tým kromě McLarenu. V roce 2016 a dále, pokud nás někdo z týmů či partnerů také pořádá o dodávky, podíváme se na to. Ale i v roce 2016 bude McLaren naším hlavním partnerem v F1.
A i kdybychom zásobovali od roku 2016 ostatní týmy, budeme se vždy soustředit na vítězství, na zlepšení motoru pomocí dat. Nebudeme se nezbytně nutně dívat na návrat investice. Při vítězství k tomu dochází automaticky.
Opustili jste závodění v F1 v roce 2008 příliš brzy? Rok poté, co jste prodali tým, Brawn GP vyhrál jezdecký i konstruktérský šampionát - tituly, které mohla mít Honda. Jde o nedokončenou záležitost?JA: Všichni to říkají. Když jsme v roce 2008 opustili F1, naši inženýři věřili, že naše technologie a inženýrské metody byly správné. A my rozhodně věříme, že to stále platí.
V příští sezóně budete stát proti Mercedesu - proti nejlepší pohonné jednotce v současné F1. Zažijete stejně úspěšný start jako oni?JA: Věřím, že se Mercedesu vyrovnáme.
Jeden či dva dodavatelé motorů se letos občas trápili. Myslíš si, že se dokážete vyhnout startovním problémům, jaké prožívali oni?JA: Myslím, že ti dva další dodavatelé motorů se příští sezónu zotaví, pevně tomu věřím. A my budeme také ve hře.
Monacká bitva mezi Ayrtonem Sennou a Nigelem Mansellem, příští rokse chce Honda vrátit k vítězstvím (foto: Williams F1 Team)
Museli jste analyzovat, proč se ostatní dva dodavatelé ve svém prvním roce trápili. Jaké z toho vyvozujete závěry?JA: Závěry můžete vyvozovat pouze tehdy, pokud máte k dispozici všechna odlišná data. Dokážu si představit, že Mercedes našel perfektní vyvážení mezi šasi a svou pohonnou jednotkou a že ostatní takové vyvážení nenalezli. Spolupracujeme tedy s McLarenem jako jeden tým, protože to je jedinou cestou.
Jak je váš každodenní vztah s McLarenem řízen?JA: V minulosti to bylo trochu obtížné, aby takové spolupráce fungovala. Ale s dnešní IT technologií, se sdílením dat, to je snadno zvládnutelné.
Jerez tedy bude vaším dnem D. Co od něj a od sezóny 2015 obecně očekáváte?JA: Formule 1 je velmi důležitou částí naší strategie - a vítězství jsou velmi důležité pro Hondu. Chceme zvýšit povědomí o naší značce a já věřím, pevně věřím, že příští rok budeme vyhrávat závody. to vyšle o naší značce globálně velmi pozitivní signál.
Má tedy závodění v F1 dodat emoční a sportovní hledisko vaší značce?JA: Ano. Obzvlášť v Evropě, kde fanoušci věří, že Honda je sportovní značkou. V roce 2015 také uvedeme několik velmi sportovních silničních vozů, které perfektně zapadnou do svazku Hondy s Formulí 1. F1 použijeme jako katalyzátor pro doručení zprávy, že Honda staví velmi sportovní vozy.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.