SPA - 1. TRÉNINK; Nejlépe do prvního tréninku vstoupily po letní přestávce Mercedesy. Nico Rosberg v něm byl nejrychlejší, Lewisovi Hamiltonovi scházela desetina sekundu, o další desetinu zpět zůstal Fernando Alonso s Ferrari.
První trénink v belgických Ardenách začal při zamračeném počasí, teplotě vzduchu 12 °C a trati 17 °C. Debutovali v něm dva noví piloti: André Lotterer, který u Caterhamu nahradil Kamuje Kobajašiho, a Alexander Rossi, jenž nakonec s Marussii nebude závodit místo Maxe Chiltona - jeden překvapivý obrat za druhým! Kromě nich se za Sauber svezl testovací pilot Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze.
Týmy přivezly záplavu novinek, zejména přední i zadní křídla pro nižší úroveň přítlaku než obvykle. Ferrari nasadilo štíhlé přední křídlo a lépe stíněné výfuky pro zachování energie plynů a zrychlení jejich proudění.
Lotterer na svém voze testuje novinky včetně nového vozu, Ericsson zůstává u starší konfigurace monopostu CT05. Všichni piloti ihned vyrazili k instalačním kolům a do 8 min byli zpět, na chvíli se rozhostilo ticho, které po 15 min přerušil Button s McLarenem. Ten doufá, že by se mu ve Spa mohlo více dařit kvůli jeho důrazu spíše na výkon motoru spíše než na aerodynamiku.
Fernando Alonso vyráží ke své první jízdě v Belgii (foto: Scuderia Ferrari)
Vettel ve Spa použije pátý motor (jak jsou na tom ostatní - viz zde) a Red Bull přemýšlí, že ten šestý nasadí již v Monze, kde by si také odpykal svou první penalizaci: odsun o 10 míst zpět na startovním roštu. Nechtějí, aby k tomu došlo v Singapuru nebo v Japonsku, kde očekávají, že budou hodně vysoko. Německý šampion může využít ještě tři motory starší specifikace, ty jsou však méně výkonnější a nelze s nimi využít nově vyvinuté palivo Total.
První měřené kolo předvádí Button - 1:54,221. Ihned se ale svými prvními pokusy dostávají Magnussen (1:53,405), Hamilton (1:53,555) i Rosberg (1:52,143). Van der Garde hlásí pokles výkonnosti, kterou se Caterhamu až do konce nepodařilo dostat zpět. "Výkon stále není dobrý, v určitých místech dochází k zaváhání" zní z rádia Holanďana. McLareny, Mercedesy, Red Bully i Williamsy projíždějí Eau Rouge naplno.
Jezdci se zlepšovali a před další pauzou po 30 min, kdy piloti vracejí úvodní sadu tvrdší směsi pneumatik, byl na čele Rosberg (1:51,724) před Alonsem (1:51,937) a Bottasem (1:53,172). Čas chyběl pouze u Maldonada, jehož trápily technické problémy. Rossi zaostává o 8,6 sekundy.
Jenson Button ve Spa nastupuje v upomínce na svého otce opět v růžové přilbě (foto: McLaren)
V polovině se do první devítky dostal Grosjean (1:53,597), před ním i nadále zůstávali Hamilton (1:53,555), Hülkenberg (1:53,486), Pérez (1:53,481), Vettel (1:53,369), Magnussen (1:53,283), Bottas (1:53,172), Alonso (1:51,937) a Rosberg (1:51,724). Ericsson se roztáčí v La Source, ale bez poškození pokračuje. Grosjean si stěžuje na problémy se zadními pneumatikami, tytéž postihují i Maldonada.
Po 50 min vylepšují piloti Mercedesu své časy: do čela se na chvíli posouvá Hamilton (1:51,674), který udělal dříve ve svém ostrém pokusu chybu v poslední šikaně, o chvilku později si ale první příčku bere zpět Rosberg (1:51,577). Lewisovi jeho inženýr hlási: "Nico našel spoustu času v poslední šikaně, ale to si asi uvědomuješ."
Caterham sliboval nový nos, v podstatě však jen upravil panel "cudnosti"(foto: Caterham F1 Team)
Daří se i McLarenům: Button (1:52,404) a Magnussen (1:52,922) po hodině postupují na 4. a 5. pozici za třetího Alonsa. Jenson vzápětí zablokoval kolo a hodně probrzdil. "DRS klapka zůstala otevřená. Nemohl jsem ji zavřít," vysvětluje Brit.
V La Source dostává smyk i Räikkönen a hlásí problémy s přehříváním svého ERS systému. Patří mu pátá příčka a na svého týmového kolegu Alonsa ztrácí sekundu. Po chvilce ticha se poslední čtvrt hodiny bylo opět na co koukat - na dráhu vyrazilo 21 vozů - kvůli problému s řazením nahoru scházel jen Vettel.
Chvilku hrůzy prožil v posledních kolech Hamilton, kterému se rozkmitala záď v Eau Rouge. Naštěstí vše zvládl a vyhnul se havárii. Bottas se snažil v závěru dostat dopředu, vylepšil své časy v prvních dvou sektorech, ten třetí mu ale nevyšel, a tak zůstal na konci první desítky. Její čelo opanovaly Mercedesy před Alonsem, Buttonem a Räikkönenem.
Počty ujetých kol
Mírným zklamáním jsou zatím Williamsy, které doufaly ve vítězství, zaujal i Lotterer, který při svém debutu s Caterhamem. skončil před týmovým kolegou Ericssonem.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.