SPA - 1. TRÉNINK; Nejlépe do prvního tréninku vstoupily po letní přestávce Mercedesy. Nico Rosberg v něm byl nejrychlejší, Lewisovi Hamiltonovi scházela desetina sekundu, o další desetinu zpět zůstal Fernando Alonso s Ferrari.
První trénink v belgických Ardenách začal při zamračeném počasí, teplotě vzduchu 12 °C a trati 17 °C. Debutovali v něm dva noví piloti: André Lotterer, který u Caterhamu nahradil Kamuje Kobajašiho, a Alexander Rossi, jenž nakonec s Marussii nebude závodit místo Maxe Chiltona - jeden překvapivý obrat za druhým! Kromě nich se za Sauber svezl testovací pilot Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze.
Týmy přivezly záplavu novinek, zejména přední i zadní křídla pro nižší úroveň přítlaku než obvykle. Ferrari nasadilo štíhlé přední křídlo a lépe stíněné výfuky pro zachování energie plynů a zrychlení jejich proudění.
Lotterer na svém voze testuje novinky včetně nového vozu, Ericsson zůstává u starší konfigurace monopostu CT05. Všichni piloti ihned vyrazili k instalačním kolům a do 8 min byli zpět, na chvíli se rozhostilo ticho, které po 15 min přerušil Button s McLarenem. Ten doufá, že by se mu ve Spa mohlo více dařit kvůli jeho důrazu spíše na výkon motoru spíše než na aerodynamiku.
Fernando Alonso vyráží ke své první jízdě v Belgii (foto: Scuderia Ferrari)
Vettel ve Spa použije pátý motor (jak jsou na tom ostatní - viz zde) a Red Bull přemýšlí, že ten šestý nasadí již v Monze, kde by si také odpykal svou první penalizaci: odsun o 10 míst zpět na startovním roštu. Nechtějí, aby k tomu došlo v Singapuru nebo v Japonsku, kde očekávají, že budou hodně vysoko. Německý šampion může využít ještě tři motory starší specifikace, ty jsou však méně výkonnější a nelze s nimi využít nově vyvinuté palivo Total.
První měřené kolo předvádí Button - 1:54,221. Ihned se ale svými prvními pokusy dostávají Magnussen (1:53,405), Hamilton (1:53,555) i Rosberg (1:52,143). Van der Garde hlásí pokles výkonnosti, kterou se Caterhamu až do konce nepodařilo dostat zpět. "Výkon stále není dobrý, v určitých místech dochází k zaváhání" zní z rádia Holanďana. McLareny, Mercedesy, Red Bully i Williamsy projíždějí Eau Rouge naplno.
Jezdci se zlepšovali a před další pauzou po 30 min, kdy piloti vracejí úvodní sadu tvrdší směsi pneumatik, byl na čele Rosberg (1:51,724) před Alonsem (1:51,937) a Bottasem (1:53,172). Čas chyběl pouze u Maldonada, jehož trápily technické problémy. Rossi zaostává o 8,6 sekundy.
Jenson Button ve Spa nastupuje v upomínce na svého otce opět v růžové přilbě (foto: McLaren)
V polovině se do první devítky dostal Grosjean (1:53,597), před ním i nadále zůstávali Hamilton (1:53,555), Hülkenberg (1:53,486), Pérez (1:53,481), Vettel (1:53,369), Magnussen (1:53,283), Bottas (1:53,172), Alonso (1:51,937) a Rosberg (1:51,724). Ericsson se roztáčí v La Source, ale bez poškození pokračuje. Grosjean si stěžuje na problémy se zadními pneumatikami, tytéž postihují i Maldonada.
Po 50 min vylepšují piloti Mercedesu své časy: do čela se na chvíli posouvá Hamilton (1:51,674), který udělal dříve ve svém ostrém pokusu chybu v poslední šikaně, o chvilku později si ale první příčku bere zpět Rosberg (1:51,577). Lewisovi jeho inženýr hlási: "Nico našel spoustu času v poslední šikaně, ale to si asi uvědomuješ."
Caterham sliboval nový nos, v podstatě však jen upravil panel "cudnosti"(foto: Caterham F1 Team)
Daří se i McLarenům: Button (1:52,404) a Magnussen (1:52,922) po hodině postupují na 4. a 5. pozici za třetího Alonsa. Jenson vzápětí zablokoval kolo a hodně probrzdil. "DRS klapka zůstala otevřená. Nemohl jsem ji zavřít," vysvětluje Brit.
V La Source dostává smyk i Räikkönen a hlásí problémy s přehříváním svého ERS systému. Patří mu pátá příčka a na svého týmového kolegu Alonsa ztrácí sekundu. Po chvilce ticha se poslední čtvrt hodiny bylo opět na co koukat - na dráhu vyrazilo 21 vozů - kvůli problému s řazením nahoru scházel jen Vettel.
Chvilku hrůzy prožil v posledních kolech Hamilton, kterému se rozkmitala záď v Eau Rouge. Naštěstí vše zvládl a vyhnul se havárii. Bottas se snažil v závěru dostat dopředu, vylepšil své časy v prvních dvou sektorech, ten třetí mu ale nevyšel, a tak zůstal na konci první desítky. Její čelo opanovaly Mercedesy před Alonsem, Buttonem a Räikkönenem.
Počty ujetých kol
Mírným zklamáním jsou zatím Williamsy, které doufaly ve vítězství, zaujal i Lotterer, který při svém debutu s Caterhamem. skončil před týmovým kolegou Ericssonem.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti
Přehled všech časů: zde (PDF).
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.