Ex-prezident Renaultu, Jean-Pierre Jalinier, řekl, že problémy Renaultu s pohonnou jednotkou jsou způsobeny kvůli enormní námaze Mercedesu, která je dle něj nepřiměřená.
Ze začátku června odešel Jean-Pierre Jalinier z postu prezidenta motorářského oddělení Renaultu, na jeho místo se tehdy z Caterhamu vrátil Cyril Abiteboul. Od té doby neslyšíme ze strany Red Bullu žádné nářky ohledně výkonnosti pohonných jednotek Renault a o tom, jak se budou jejich lidi ve Viry-Chatillon angažovat, případně celou výrobu pohonné jednotky převezmou.
Teď Jalinier, od kterého jsme od jeho odchodu nic neslyšeli, promluvil o tom, co bylo u Renaultu letos špatně. Problémy s pohonnou jednotkou jsou dle něj způsobeny výhradně rozpočtem. "Když Ferrari a Renault zajíždí podobné výsledky a Mercedes má signifikantní výhodu, tak se napřed musíte podívat na rozsah investic," říká Jean-Pierre Jalinier.
Je dominance Mercedesu tedy otázkou peněz?"U Renaultu byl tento rozsah ponechán, zatímco Mercedes laťku stanovil hodně vysoko a investoval hodně peněz, zdrojů a technologií. Na základě toho byli mnohem lépe připravení jak my a Italové, kteří operují se známým a obvyklým investičním rozsahem." Jalinier tedy zcela jasně naznačil, že vše je otázkou peněz.
Mercedes je na špici, dle Jaliniera, díky "nepřiměřeným" investicím(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Již delší dobu se šušká, že u Mercedesu se rozhodli velkou změnu pravidel, která vstoupila v platnost před letošní sezonou, využít jako svoji velkou šanci a proto výrazně navýšili svůj rozpočet. Jalinier si je jistý tím, že je to pravda. "Co se zdrojů na tento projekt týče, tak je jasné, že Ferrari a my jsme investovali o mnoho méně." Investice Mercedesu považuje za "nepřiměřené".
Podle jeho názoru neměl Renault se svým rozpočtem nikdy šanci, aby postavil konkurenceschopnou pohonnou jednotku: "U nás ve Viry pracuje 320 lidí, když ale sečteme tým Mercedesu, který připravuje nejen auto ale i motor, tak jsme na čísle 1 250. S těmito zdroji je jasné, že nepracujete jen na jednom možném řešení problému, ale hned na dvou nebo třech."
Co udělal Renault špatně?Jalinier ale přiznává, že úplně bez viny Renault také není. Pokud by Renault provedl projekt s dostupnými prostředky správně, koncentroval by se, stejně jako Mercedes, pouze na jeden tým.
Dříve býval továrním týmem Renaultu dnešní Lotus(foto: Lotus F1 Team)
"Výhodou Mercedesu bylo, že se plně koncentrovali na navržení optimálního řešení pro jedno šasi a motor, které použili buďto zákaznické týmy také nebo si jej na vlastní nebezpečí přizpůsobily."" Naproti tomu Renault pro každý svůj zákaznický tým (Red Bull, Caterham, Toro Rosso a Lotus) připravil specifické řešení.
Lando Norris má v plánu bojovat o titul mistra světa v roce 2025 a vyzvat Maxe Verstappena o sesazení z trůnu. Pokud se mu to podaří, nejen že překazí Verstappenovu snahu o pátý titul v řadě, ale také zhatí jeho ambice vyrovnat historický rekord Michaela Schumachera.
Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.