Aldo Costa nahradil u Ferrari Rosse Brawna a v roce 2011 od týmu odešel, aby se následně připojil k Mercedesu. V rozhovoru s italským novinářem Leem Turrinim se rozpovídal nejen o současné situaci Mercedesu, ale také důvodech propadu Ferrari.
Bývalý technický ředitel s sebou k Mercedesu přijal dalších 11 italských inženýrů a prozradil, že profesně je nyní šťastný. V roce 2011 jej Ferrari propustilo, od té doby se však v Maranellu věci k lepšímu neobrátily a letošní sezóna se dá označit různě, jen ne jako povedená. Costa z toho však radost nemá.
"Nelíbí se mi to. Pracoval jsem pro společnost, která je fenoménem. Nelíbí se mi, když vidím, kam se dostali, přestože mě vyhodili podle mého nepříliš elegantním způsobem. V Maranellu pracuje hodně lidí, které mám v oblibě a bolí mě, když je vidím v tak komplikované situaci. Není to dobré, nechal jsem tam spoustu kamarádů," popisuje Costa.
Podle něj udělalo Ferrari hrubé strategické chyby. "Chyby v představách a to vážné. A pochopitelně ne vždy udělali správná rozhodnutí. Dám vám příklad - v roce 2008 závodní oddělení požádalo o nový aerodynamický tunel. Považovali jsme to za důležité, pokud jsme chtěli zůstat konkurenceschopní. Bylo nám řečeno, že to není nutné."
"Ve Ferrari všechna rozhodnutí vždy dělal prezident, Montezemolo. Abych byl spravedlivý - dělal je, když Ferrari vše vyhrávalo a dělal je, když přestalo vítězit. Tunel v Maranellu měl problém s kalibrací a tým ztratil čas. Byli nuceni použít tunel Toyoty, než se potíže vyřešily," vysvětluje.
Domnívá se, že bude trvat, než se Ferrari opět zvedne a v příští sezóně očekává, že lepší výkony předvede Red Bull spíš než Ferrari.
Velkým tématem je také Fernando Alonso a jeho setrvání u týmu. Costa se Španělem spolupracoval dva roky a nepředpokládá, že by se připojil k Mercedesu.
"Fernanda považuji za jednoho z nejlepších, z auta dokáže dostat maximum. Mimo auto jsem mu nikdy pořádně nerozuměl, pro mě je nerozluštitelný, záhadný. Ale k nám do Mercedesu nepůjde, nevidím důvod, proč by měl Hamilton opouštět takovýto tým," uvedl.
Výkonnost F14T je nejen pro Italy studenou sprchou (zdroj: Scuderia Ferrari)
Byl také dotázán na vztah obou pilotů Stříbrných šípů Lewise Hamiltona a Nica Rosberga, kteří bojují o titul a vrátil se k týmové režii v Maďarsku, kterou Hamilton odmítl uposlechnout.
"Ta zpráva zvenčí vypadala zle, to připouštím. Ale bylo to logické: Nico se měl brzy dostavit do boxů, byl rychlejší, byl důvod, abychom Lewise požádali, ať ho pustí, ale žádné další motivy v tom nebyly. Ujišťuji vás, že Mercedes nedělá rozdíly mezi oběma piloty. Není to v našem zájmu. Máme dva extrémně rychlé jezdce, kteří chtějí bojovat v každém závodě a máme povinnost jim poskytnout naprosto rovnaké podmínky a auto," hájí se.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.