Bývalý jezdec týmů Minardi, Midland a Spyker a nový šéf Caterhamu Christijan Albers promluvil před letní pauzou o svých dojmech po příchodu do nového týmu a o své budoucnosti.
Jak vidíte svůj první měsíc ve funkci šéfa týmu Caterham?Christijan Albers (CA): „Byl velice zajímavý. V prvních dnech získáte mnoho nových dojmů. Třeba naše základna v Leafieldu na mě udělala velký dojem, jakou má strukturu, také všichni, kdo v ní pracují. Všiml jsem si, že lidé trochu negativně vnímají skutečnost, že v posledních čtyřech letech toho moc v F1 nedosáhli. Lidé bojují se svou motivací, ale my se teď snažíme vdechnout do týmu nový život.“Říká se, že někteří lidé jsou v týmu nadbyteční. Co můžete o tom říct?CA: „Nechci o tom moc mluvit, je to citlivá záležitost. Chci říct, že zavádíme v týmu novou strukturu, ve které budou John Iley jako technický ředitel, Keith Barclay jako hlavní konstruktér a manažerem týmu bude Miodrag Kotur. Věřím, že tento tým může být úspěšný a to je podle mého názoru ta nejdůležitější věc.“Jak jste přišel k současné funkci?CA: „Z rodinných důvodů jsem dva roky nepracoval. Situace doma je teď taková, že můžu pracovat. Od dubna jsem trochu sledoval, co se děje a pak přišla příležitost. Colin Kolles, konsultant projektu, a někdo, s kým jsem předtím spolupracoval, mě kontaktoval. Měl pro mě roli v týmu – mám hodně zkušeností z byznysu, mám několik úspěšných společností, a na druhé straně mám i technické zkušenosti z vozu F1.“To ale musí znamenat, že nebudete jezdit vytrvalostní závody ani Formuli E?CA: „Přesně tak. Člověk by měl o svém životě přemýšlet reálným způsobem. Byl jsem úspěšný jako jezdec. Uživil jsem se závoděním, jenže v určitém bodě se musíte zastavit. V byznysu jsem dokonce úspěšnější, než za volantem. Navíc po 18 letech závodění jsem byl připraven na změnu. Tohle je nová výzva, úplně jiný styl života, je to vzrušující.“Můžete říct něco o Vašich obchodních úspěších?CA: „Raději ne. Preferuju být v úzadí a to není velmi zajímavé. Mám ve světě několik společností, ale nezajímám se o ně denně. Každá společnost má svého šéfa a funguje samostatně.“Jaké jsou cíle pro zbytek sezony?CA: „Naším cílem je samozřejmě posunout se v šampionátu dopředu. Bylo by skvělé, kdyby se nám to podařilo, potřebujeme uspět. Nebude to jednoduché, ale my jsme ochotni tvrdě pracovat a udělat vše, co je nezbytné.“Jaké jsou v dlouhodobém horizontu možnosti s novým majitelem?CA: „Poctivě pracujeme na voze pro rok 2015, brzy ho budeme mít v aerodynamickém tunelu. Také pracujeme na vylepšeních pro Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Je to závod s časem. Teď máme nucenou přestávku, co je pro nás nevýhodou. Ale vylepšení našeho vozu věnujeme co nejvíc možného času.“Je pravdou, že Váš vůz bude mít novou přední část?CA: „To se uvidí ve Spa.“Očekáváte podporu od nizozemských společností?CA: „Doufám, že přijde. Doufám také, že nizozemské společností vidí F1 jako vhodnou platformu pro kontakty s jinými společnostmi a příležitost rozšířit svou činnost.“Je Vaše přítomnost týmu dobrou správou pro Robina Frijnse?CA: „Jistě, mám pochopení pro nizozemské jezdce. Robin se stále může ještě zlepšit v mnoha oblastech, měl by se na to víc soustředit. Neviděl jsem ho jezdit dostatečně dlouho, abych ho mohl hodnotit. Uvidíme, co přinese budoucnost.“Sledujete také Maxe Verstappena?CA: „V současnosti si vede dobře. Uvidíme, jak se mu bude dařit dál. Říká se, že má smlouvu s Red Bullem. Nevím, zda je to pravda, ale jezdí dobře, určitě ho budu sledovat. Vždy se zajímám o rychlé talenty, Max je jedním z nich.“Dokončí Kamuj Kobajaši a Marcus Ericsson letošní sezonu?CA: „Pokud budou dosahovat výsledky, zůstanou ve svých vozech.“
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.