Romain Grosjean považuje Ferrari, McLaren, Mercedes a Red Bull za nejlepší týmy F1. V jednom z nich by chtěl závodit.
Ze sportovního hlediska se letošní sezona pro Vás nevyvíjí moc dobře. Jak si zachováváte dobrou náladu?Romain Grosjean (RG): „I když situace se nevyvíjí takovým způsobem, jak bych chtěl, každé ráno přemýšlím o tom, že miluju svou práci bez ohledu na to, že můj vůz není dostatečně rychlý a neumožňuje mi bojovat o nejvyšší příčky. Na světě jsou tisíce náročnějších profesí, než je ta moje. Jistě, někdy si dávám hodně otázek, ale v každém případě se živím tím, co se mi líbí.“Zapomínáte po víkendu na to, co se stalo?RG: „To se snad ani nedá, i když se o to někdy pokouším. V průběhu sezony je prakticky nemožné nepřemýšlet o šampionátu. V průběhu letní dovolené, když jsem s rodinou a hraju si se svým synem, někdy na chvilku zapomenu na závody. Přesto o nich přemýšlím každý den, protože pořád žiju pro sport. Když trénuju, dělám to kvůli F1, když jedu na kole, zase je to kvůli F1. Takže myšlenky na šampionát mě neopouštějí.“Před časem jste vyhledával psychologickou pomoc, pomohla Vám?RG: „Pomohlo mi to porozumět sám sobě. Konzultovali jsme spolu různé věci a pak jsem pochopil, jakým způsobem mám dělat některé věci, jakým směrem mám jít, abych byl lepší.“ Spolupracujete stále s psychologem?RG: „Ano.“Před několika lety jste údajně spolupracoval s trenérem džuda. Je to tak?RG: „Ano, trénoval jsem s ním v Paříži, bylo to v rámci zdokonalování mé fyzické přípravy.“Váš děda byl prý dobrým lyžařem…RG: „Byl vicemistrem světa!“Byl Vaším idolem?RG: „Určitě ano. Je spokojen, protože dokázal v životě to, co chtěl. Líbí se mi nejen proto, že je mým dědou, ale i proto, že dosáhl svůj cíl.“ (Pozn. Fernand Grosjean byl vicemistrem světa v obrovském slalomu v roce 1950 v Aspenu, USA)Proč jste nešli v jeho šlépějích?RG: „Také jsem začínal se sjezdovým lyžováním, ale můj otec chtěl, abych přestal.“Protože to byl nebezpečný sport?RG: „Nevím. Rád lyžuju, i když jsem se poslední dva roky nelyžoval, chybí mi to. Nevím, zda mi zůstala na lyžích rychlost, abych si mohl užívat horský terén.“ Nemáte ve svém Lotusu strach z rychlosti?RG: „Když jedete po okruhu, nemyslíte na nebezpečí. Nesmí se ale zapomínat na to, že se může stát cokoli. Například vůz Maxe Chiltona v Silverstonu zasáhlo kolo. Úroveň bezpečnosti je v F1 vysoká, ale každý ví, že závody zůstávají nebezpečné. Je to součást naší práce, musíme se s tím vyrovnat. Stejně jako se skutečností, že se v průběhu závodní sezony vidíme s rodinu jen zřídka.“Myslíte na nebezpečí před nebo po závodě?RG: „Vím, jak je má práce nebezpečná, ale po závodě si neanalyzuju každý moment a neříkám si – tady to bylo nebezpečné, měl jsem velké štěstí! Vydělávám si závoděním a chápu, že je to riskantní záležitost.“Řekl jste, že úroveň bezpečnosti se v F1 zvýšila. Jak se změnili jezdci v porovnání s těmi např. z šedesátých let?RG: „Šedesátá léta jsou dávnou historií. Tehdy každý jezdec věděl, že v každé sezoně někdo zemře. Teď je nebezpečí smrti mnohem menší, ale stejně si ho uvědomujeme a neriskujeme přespříliš.“Vraťme se k současné situaci. Budou Lotusy po přechodu na motory Mercedes v příští sezoně rychlejší?RG: „Věřím, že nám to pomůže, ale to neznamená, že budeme mít k dispozici celý vůz Mercedes!“V zimě odešel z Lotusu Eric Boullier. Potkáváte se s ním?RG: „Jasně, jsme přátelé, často se vidíme v paddocku. Já jsem s ním rád spolupracoval, i když jsme neměli na všechno stejný názor.“Říká se, že byste mohl jít za ním do McLarenu…RG: „Chci být v týmu, který mi nabídne vůz, se kterým budu schopen zvítězit v závodě nebo v celém šampionátu. To je vše, co mohu říct.“Budou Vás při výběru jiného týmu zajímat jenom výsledky, nebo hraje důležitou roli i prestiž týmu (například Ferrari)?RG: „Mnoho jezdců touží být v týmu Ferrari, který je v šampionátu od začátku. McLaren a Mercedes mají také skvělou pověst, Red Bull má zase tituly z posledních čtyř sezon. To jsou podle mě čtyři nejlepší týmy F1 a já bych chtěl být v jednom z nich.“
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.