HOCKENEHIM - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Co bližšího nám o rychlosti vozů prozrazují časy z jednotlivých sektorů a maximální rychlosti?
Okruh se skládá ze dvou rychlých sektorů a posledního technického s pomalými a středně rychlými zatáčkami. FIA hned na začátek prvního sektoru za první zatáčku přidala krátkou DRS zónu, po ní se prudce brzdí do zatáčky č. 2.
Zde je důležité mít dobře vyvážený vůz, aby při rychlé změně nebyl narušen výjezd do dlouhého druhého sektoru a na 1,1 km dlouhou rovinku, na níž se nachází druhá DRS zóna. Před prudkým brzděním do vlásenky č. 6 se měří maximální rychlosti (speed trap). Třetí, nejkratší a nejpomalejší sektor začíná před pravotočivou 12. zatáčkou
Více technických informací o Hockenheimringu včetně jeho výzev najdete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Rosberg před svými domácími fanoušky získal za vysokých teplot (dráha 57 °C) letošní páté pole-position, zatímco Hamilton kvůli selhání pravého předního brzdového kotouče Brembo havaroval a musel odstoupit. Němec pak vládl v prvním i třetím sektoru.
V Q3 se zlepšili všichni piloti a velmi dobře zajely oba Williamsy, které se seřadily hned za vedoucím Mercedesem. Zejména Bottas záři, zajel dokonce absolutně nejrychlejší druhý sektor s onou dlouhou rovinkou. Vozu FW36, jehož aerodynamika produkuje relativně velmi nízký odpor, rovné úseky sedí, navíc je poháněný nejlepší pohonnou jednotkou v poli.
V poslední části kvalifikace navíc hned šest pilotů dokázalo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola, teoreticky se mohli zlepšit pouze Rosberg (o 0,005 s), Vettel (o 0,111 s), Kvjat (o 0,011 s) a Hülkenberg (0,015 s).
Mladý Rus s Toro Rosso podal také vynikající výkon, zastínil tak svého zkušenějšího kolegu Vergneho, jenž vypadl už v Q2 - k postupu mu scházelo 0,124 s. Dobrou formu demonstroval další mladík - Magnussen s McLarenem, jenž si nečekaně vyjel dokonce druhou řadu před oběma Red Bully a Alonsem. Buttonovi nadělil půl sekundy pouze ve třetím krátkém sektoru.
Pokud by Ricciardo zajel tak dobře třetí sektor, jako jeho týmový kolega Vettel, mohl být před McLarenem. Totéž platí o Vettelovi v prvním sektoru - oba ale jezdili s odlišným nastavením: německý mistr světa volil o něco více přítlaku, z čehož těžil právě v té pomalé poslední části, Australan preferoval vyšší rychlost na rovinkách.
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich součtu
Pokud jde o maximální rychlosti, panovaly na rovinkách opět vozy s Mercedesy za zády - patří jim první čtyři místa. Pomalu, ale jistě, se zlepšuje Renault: Vergne dosáhl páté nejvyšší rychlosti a nechal za sebou Force Indii, Mercedes i oba McLareny. Francouzský výrobce si minulý týden v Silverstone otestoval nový software pro management energie a na Hockenheimu jej úspěšně nasadil u všech zákazníků.
Před Magnussenem skončil i Ricciardo s Red Bullem, vozy s Wokingu ale použily nové zadní křídlo a vsadily na vyšší přítlak. S novinkami jsou spokojeni, všechny fungují. Závodní ředitel Eric Boullier si dnes pochvaloval korelaci dat z dráhy i směr, kterým se McLaren ubírá: postupné zvyšování přítlaku i konkurenceschopnosti.
Nadále pokulhává Ferrari: jeho výkonnost i další parametry jsou slabší. Nejvyšších maximálních rychlostí s ním dosáhly Marussie, ale i tak to bylo až slabé 12. a 13. místo s více než 10km/h deficitem na Mercedes.
V sobotu mírně pohořely Lotusy, které zřejmě nejvíce doplatili na zákaz FRICu - také jej používají nejdéle, jak přiznávají v dnešních prohlášeních (viz zde). Naopak situace kolem vynucené změny zavěšení nejvíce prospěla zřejmě Sauberu - Gutiérrez byl dokonce rychlejší než oba Lotusy.
Maximální rychlosti na konci sektorů a tzv. "speed trap" (v km/h)
Pneumatiky a strategiePřed závodem se nejvíce hovoří o počasí - horko by totiž mohly v neděli vystřídat bouřky, což by mohlo ovlivnit pořadí i strategie - týmům, kterým se dnes podařilo ušetřit pneumatiky, z nich možná nebudou moci těžit.
Super-měkká pneumatika dnes byla o sekundu rychlejší než měkká, pokud jde o ty mokré, které budou muset možná použít, tak na nich nemají na Hockenheimu dostatek dat - Velká cena Německa by proto mohla mít zajímavý náboj.
Vypsána je na 67 kol, papírově by měla být nejrychlejší dvouzastávková strategie, která ale není o moc rychlejší než třízastávková. Rozhodnutí padne v závislosti na degradaci a rychlosti opotřebení pneumatik, přičemž na obojí mají vliv teploty dráhy či provoz, do kterého se jezdci dostanou.
Ideální by měla být po startu na super-měkkých strategie s přezutím na super-měkké v 18. kole a na měkké v 38. kole.
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.