HOCKENHEIM - 2. TRÉNINK; Také páteční odpolední trénink před Velkou cenou Německa ovládly domácí Mercedesy, tím rychlejším byl tentokrát Lewis Hamilton. Třetí Daniel Ricciardo ale s Red Bullem ztrácel pouze desetinu sekundy, čtvrtý skončil Kimi Räikkönen s Ferrari.
Do odpolední části jako první vyrazil Ericsson s Caterhamem, ve vozech již byli přepraveni i Bottas a Gutiérrez, kteří ráno své vozy museli propůjčit testovacím pilotům (u Williamsu Wolffové a u Sauberu Van der Gardemu).
Švéd ale nedojel daleko, po 5 min zastavil za první zatáčkou - stěžoval si, že nemá "žádný plyn." Renault zjistil, že k tomu došlo v důsledku problému s tlakem oleje, proto mu přikázali vůz raději vypnout motor. Gutiérrez se Sauberem zajíždí jako první měřené kolo - 1:25,361 min.
Teplota odpoledne přesahovala 31 °C a dráha byla rozpálená na 56 °C - pneumatiky i monoposty dostávají pěkně zabrat. V Maďarsku za týden ale může být ještě hůře. Kombinace super-měkkých a měkkých pneumatik je velmi zajímavá, dlouhé jízdy na tvrdší z těchto dvou sad budou důležitější než kdy jindy. Nedělní závod má ale podle meteorologů narušit déšť.
Renault u všech svých zákaznických vozů nasadil nový software pro management energie, který si vyzkoušel v Silverstone. V prvním tréninku si jeho fungování pochvaloval.
Všechny novinky McLarenu měl v úvodu na svém voze Magnussen, Button měl na zadním zavěšení na rozdíl od Dána tlustá také pouze dvě spodní ramena.
Nové zadní křídlo McLarenu se zvlněnou náběžnou hranou horní klapky (foto: McLaren Mercedes)
Týmy se vypořádávají také bez FRIC zavěšení, svá auta musí zvednout a zavěšení ztužit. Piloti si zvykají na jinou charakteristiku, piloti Mercedesu vyjeli v prvním tréninku sedmkrát mimo trať, což se letos ještě nestalo. Jejich výhoda se sice nerozplynula, ale jezdci s vozem W05 Hybrid viditelně více bojují.
Po čtvrt hodině povolalo Ferrari do boxů Alonsa: "Nic s vozem není, ale nevidíme, co se děje." Inženýři zřejmě přišli o telemetrii. Rosberg se mezitím dostal do čela - 1:19,424 min. Hamilton se ve snaze jej předehnat ocitá opět mimo trať. Charlie Whiting pilotům doporučil, aby "sundali nohu z plynu," pokud k tomu dojde.
Po půl hodině se na druhou příčku vytáhl Hülkenberg poté, co zajel nejrychlejší druhý sektor (1:19,424 min). Na zádi Kobajašiho vozu se mezitím objevily plameny, proto ho v poslední části na "stadionu" odstavil. Požár zřejmě způsobily brzdy.
Adrian Sutil na super-měkkých pneumatikách, Sauber v Německu dosáhl pokroku,v trénincích jezdí kolem 10. místa (foto: Sauber Motorsport AG)
Po 40 min piloti přezouvají na super-měkké pneumatiky a hned zajíždějí o více než sekundu rychlejší kola: Ricciardo 1:18,443, Rosberg 1:18,365 a Hamilton 1:18,341 min. Není divu: přidávat na výjezdu z první zatáčky začínají o 50 m dříve a o 50 % silněji. Red Bull se zatím dokáže držet Mercedesu jako doposud nikde, že by relativně nejvíce těžil z jízdy bez FRICu?
Trať dosahuje teploty 58 °C - nový rekord letošní sezóny. Rosberg si pak nacvičuje v boxové uličce starty. S prvním je spokojený, u druhého pozoruje "podivný nárůst tření." Jeho týmový kolega míří do boxů kvůli startům také.
V poslední třetině se týmy zaměřili na delší stinty, u Mercedesu se časy pohybovaly kolem 1:22 min. Super-měkké pneumatiky se po prvotním výkonnostním propadu při nich držely relativně dobře.
V závěru Mercedes zmatkoval v boxech, Rosberg se na poslední chvíli rozhodl zajet k mechanikům, kteří se věnovali Hamiltonově vozu, na nějž nasadili Nicovy pneumatiky. Po chvíli se mu začalo kouřit z brzd. U Lotusu zase shodili Maldonadův vůz z držáků, aniž by měl upevněno levé přední kolo. Také u jeho brzd se objevil kouř. Vše se ale obešlo bez větších potíží a oba dále pokračovali.
Počty kol ujeté ve 2. tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Stříbrné šípy o první dvě příčky již nepřišly, za Hamiltonem a Rosbergem se seřadili Ricciardo, Räikkönen, Magnusssen, Massa, Button a Vettel, Alonso a Bottas. Z výsledků se zdá, že Mercedes o část svého náskoku přišel, chytřejší ale budeme až po sobotní kvalifikaci.
Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí 2. tréninku
Přehled všech časů: zde (PDF).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.